آينه جم ، مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت: جمعيت برخي وحوش پستاندار و نشخواركننده شاخص شامل آهو، جبير، كل، بز، قوچ و ميش دراين استان درسال گذشته نسبت به سال 93 رشد 50 درصدي داشته است. به گزارش آينه جم به نقل از  روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر روز دوشنبه به نقل از حسين دلشب افزود: اين پستانداران شامل آهو، جبير، كل و بز و قوچ و ميش است كه آهوان درمنطقه حفاظت شده مند و پناهگاه حيات وحش خارگ، جبير در فنس 100 هكتاري پارك ملي دريايي نايبند، كل و بز و قوچ و ميش در اكثر مناطق كوهستاني استان بويژه منطقه مصوب حفاظت شده كوه بيرمي، منطقه شكارممنوع كوه مند و شاهزاده ابراهيم – تنگ باهوش زيست مي كنند.

وي با اشاره به نتايج حاصل از سرشماريها در سال گذشته ادامه داد: وضعيت كنوني جمعيت نشخواركنندگان شاخص استان نسبت به سالهاي قبل بسيار مطلوب و با شيب قابل ملاحظه اي افزايش داشته است طوريكه درمورد گونه آهو در منطقه مند و بويژه جزيره خارگ چالش كنوني ما نبود تناسب بين ظرفيت زيستگاه و جمعيت آهوان است. 
دلشب ادامه داد: در مناطق كوهستاني استان نيز با توجه به پتانسيل بالاي زيستگاهي جمعيت روبه رشدي را در اين مناطق شاهد بوده ايم طوريكه در مجموع در سال 94 جمعيت نشخواركنندگان وحشي استان نسبت به سال 93 با رشد چشمگير 50 درصدي روبرو بوده است. 
وي يادآورشد: اين درحالي است كه در شهرستانهاي ديگر از جمله گناوه و ديلم و جم كه جمعيت اين وحوش با نابودي درسالهاي گذشته روبرو بود، اكنون نشانه هاي خوبي از زيست دوباره پستانداران در آنها ديده مي شود كه با توجه به شكننده بودن اين زيستگاهها لزوم مشاركت عمومي در اين مناطق بيش از پيش احساس مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت: با توجه به اهميت گونه هاي وحوش بعنوان شاخصهاي تنوع زيستي اين استان و نقش مهم آنها در زنجيره هاي اكولوژيك مناطق زيست محيطي، ضروري است سمن ها وگروههاي دوستدار محيط زيست و عموم مردم نيز بيش از پيش بر حفاظت و صيانت از اين مواهب طبيعي همت گمارند.
دلشب افزود: مردم و سمن ها با همكاري با محيط زيست براي ممانعت از هرگونه تخلف شكار و صيد اين وحوش، نقش كليدي خود در حراست از حيات وحش استان و افزايش جمعيت اين جانداران را كه مقدمه اي براي افزايش شاخصهاي زيبا شناختي و توريسم پايدار درمناطق استان است را ايفا كنند. 
دراستان در مقطع زماني حدود اسفند ماه تا ارديبهشت ماه سال بعد، زاد و ولد پستانداران شاخص صورت مي گيرد و با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي استان، آماربرداري از اين حيات وحش نيز در فصل پاييز اجرا مي شود.

[کد خبر:AJ15024]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب