آینه جم: مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر می گوید: فرهنگیان استان قریب 60 میلیارد تومان مطالبات دارند که بالاترین رقم آن مربوط به پاداش پایان خدمت است.

به گزارش آینه جم :؛ ناصر کرمی به مناسبت روز معلم در نشستی خبری ادامه داد:حق الزحمه امتحانات نهایی در سال 94، مرخصی ذخیره همکاران اداری از سال 93 به بعد، کمک هزینه ازدواج فرزندان فرهنگیان و فوت شاغلین از 89 به بعد، اضافه کار فرهنگیان و کادر آموزشی بخش دیگری از مطالبات باقی مانده است.

به گفته وی، پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان 93 البته برای 88 درصد آنها پرداخت شده، ولی سال 94 هنوز باقی مانده که امیدواریم با ردیف اعتباری که در بودجه امسال به همین منظور دیده شده، پرداخت گردد.

وعده 4.5 میلیاردی نیروگاه اتمی به مدارس بوشهر

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدارس استان نزدیک به 4.5 میلیاردتومان به شرکت برق بدهی دارند که بعضا در طول سال تحصیلی منجر به قطع برق مدارس هم شده است.

ناصر کرمی می گوید: در دوره وزیر سابق آموزش و پرورش، اعلام شد که دیگر نیازی نیست مدارس پول برق را پرداخت کنند و براساس تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو شده، به صورت متمرکز توسط وزارتخانه پرداخت می شود، اما با عملی نشدن این موضوع، از ابتدای سال 93 قبوض برق با رقم های بالا به سراغ مدارس آمد که امکان پرداخت آن را براساس سرانه های تخصیصی نداشتند، طوری که در آن مقطع بدهی برق مدارس استان 2.5 میلیارد تومان شد.

مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر با اشاره به اینکه از مهر 93 مدارس مثل گذشته برای پرداخت هزینه برق شان به صورت دوره ای اقدام می کنند، گفت: با این حال بدهی برق مدارس با احتساب مبلغی که در گذشته پرداخت نشد به 4.5 میلیاردتومان رسید.

وی با اشاره به رایزنی هایی که جهت این موضوع صورت گرفت، افزود: با توجه به اینكه نیروگاه اتمی 500 میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد، قرار شد بدهی برق مدارس از این طریق مستهلک شود که البته برای اجرا نیاز به دستوراتی در بالاترین سطح مثل دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر نیرو می باشد که پیگیر آن هستیم.

تلاش می کنیم معلمان عسلویه به تعادل برسد

عسلویه اگرچه پایتخت انرژی ایران است، اما به دلیل بی توجهی نسبت به زیرساخت های مسکن و رفاهیات معلمان، ماندگاری آنها در منطقه پایین بوده، طوری که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، 75 درصد معلمان عسلویه هرساله درخواست انتقالی دارند.

وی راه کوتاه مدت حل مشکل را جذب سهمیه بومی در دانشگاه فرهنگیان دانست و ادامه داد: در این راستا امسال 35 نفر نیروی بومی عسلویه از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌ شوند، ضمن اینکه 230 نفر سهمیه استانی نیز امسال از این دانشگاه فارغ التحصیل خواهند شد و در اختیار آموزش و پرورش برای اعزام به مناطق درخواستی می باشند که اولویت ما برای این گروه عسلویه است.

وی افزود: امیدواریم با اعزام این نیروها به عسلویه از سال تحصیلی جدید، تمام درخواست های انتقالی معلمان ابتدایی عسلویه را پاسخ مثبت دهیم، افرادی که بعضا حتی 10 سال نیز در نوبت انتقال بوده اند. همچنین با این روش، در کوتاه مدت وضعیت معلمان در عسلویه به توازن و تعادل می رسد.

کرمی خاطرنشان کرد: راهکار درازمدت برای عسلویه این است که با جذب دانشجو و سهمیه بومی عسلویه، 75 درصد درخواست انتقالی معلمان آنجا را معکوس کنیم و برای 25 درصد باقی مانده، با مسکن سازمانی و مشوق های دیگر انگیزه ماندگاری شان فراهم شود.

به گفته وی در مناطق خارگ، بوشکان و ارم دشتستان هم از نظر نیروی انسانی مشکلاتی داریم که البته موضوع عسلویه جدی تر است.

احتمال تغییر در نمره دهی دانش آموزان

به نوشته خلیج فارس:یکی از خبرنگاران هم با اشاره به گلایه خانواده های برخی دانش آموزان در خصوص موثر نبودن ارزیابی تحصیلی به شیوه توصیفی، پرسید: آیا تغییری در این شیوه صورت می گیرد؟

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز با بیان اینکه شیوه ارزیابی توصیفی اقدام خوبی است، ولی به شرط آنکه خوب پیاده سازی شود، توضیح داد: نگاه والدین به نمرات بالا یا پاداش برخی ادارات به دانش آموزان باعث آن شده که نمره 20 مثل چکشی نامناسب بالای سر دانش آموزان باشد، طوری که حتی اگر دانش آموزی در درسی مثل املا نمره 18 که سطح خوبی است را کسب کند، بعضا مورد شماتت برخی والدین قرار می گرفت، طوری که شیوه نمره دهی چنان استرس زا می شود که یادگیری را تحت الشاع قرار می دهد.

کرمی با اشاره به اینکه طرح توصیفی در دروس نظری و خصوصا 3 پایه اول تحصیلی نتایج خوبی داشته، ولی به شرط آنکه معلم به خوبی آن را پیاده کند، افزود: در سال هایی که این طرح به صورت پایلوت اجرا شد، معلمان هرساله یک تا دو ماه زیر نظر کارشناسان وزارتی دوره می دیدند، ولی بعدتر که طرح مذکور کشوری شد، خصوصا چند سال پیش که با ایجاد پایه ششم نیروهای زیادی که بعضا کیفیت لازم را نداشتند وارد اموزش و پرورش شدند، حتی برخی از آنها دوره آموزش دوره ابتدایی را طی نکرده بودند، چه برسد به پیاده سازی طرح توصیفی، بنابراین  این شیوه دچار آسیب شد و گلایه های بحقی را در پی داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش از بررسی وزارتخانه برای تجدیدنظرهایی پیرامون طرح توصیفی خبر داد و گفت: احتمال دارد 3 سال اول تحصیلی به صورت توصیفی و 3 سال بعد تا کلاس ششم به صورت تلفیقی شود که هنوز ابلاغ قطعی نشده است.

تغییر در انتخاب معلمان برتر استان

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییرات صورت گرفته در انتخاب معلمان برتر گفت: شیوه کنونی انتخاب معلمان برتر استانی و کشوری هرساله محل اعتراضاتی بود، از این رو وزارتخانه امسال با تعیین چارچوب هایی اختیار این موضوع را به استان های واگذار کرد.

کرمی افزود: یکی از ایرادات روش قبلی آن بود که وقتی معلمی در استان یا کشور برتر می شد، در سطح مدرسه اینگونه بیان می گردید که کار خارق العاده ای در آموزش صورت نداده، بلکه برخی عوامل امتیاز آور را ارائه نموده و این نتیجه را به دست آورده، اما در شیوه نامه جدید، گاهی معلمان کم سابقه ای که در روستا اقدام جالبی در شیوه تدریس داشته اند ولی خیلی از موارد دیگر مثل تالیف، تقدیر و نظایر آن را ندارند امتیازات بالاتری بدست می آورند و بیشتر دیده می شوند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش، پیش بینی می شود شیوه نامه جدید باعث کیفیت بهتر معلمان برتر شوند، هرچند باید بازخوردهای آن را دید و ایراداتش را اصلاح کرد.

کتاب های کمک آموزشی در وقت کلاس ممنوع

خبرنگاری هم با اشاره به اینکه در زمان تحصیل وی معلمان از ورود کتاب های کمک آموزشی به کلاس ها ممانعت کرده، گفت: ولی اکنون گاهی مشاهده می شود در زمان تدریس از این کتب برای حل مسائل استفاده می شود، آیا ممنوعیتی ندارد؟

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: کتاب هایی که عین کتاب درسی بوده و جواب تمرینات را داده توسط هیچ کارشناس آموزشی توصیه نمی شود و به حال دانش اموز مضر است، ولی گاهی کتبی فراتر از کتاب های درسی که سوال و جواب های مشابه دارند و منجر به فهم بیشتر درس می شوند، نگاه منفی نسبت به آنها نیست.

وی ادامه داد: البته استفاده از کتب کمک آموزشی در وقت کلاس توصیه نمی شود.

[کد خبر:AJ15173]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب