2061960.jpg

آینه جم: استان بوشهر به رغم ظرفیت‌های بسیار زیادی که دارد هنوز به خط ریلی کشور متصل نشده و باید با ایجاد راه‌آهن بوشهر - شیراز زمینه اتصال ریلی خلیج فارس تا دریای خزر فراهم شود.

به گزارش آینه جم: استان بوشهر دارای بیش از ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است، بیش از ۹۰ درصد نفت کشور از استان بوشهر صادر می‌شود، بخش عمده گاز کشور نیز در این استان تولید می‌شود و صنایع عظیم پتروشیمی در استان بوشهر قرار دارد، این‌ها تنها بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر است.

تولید بیش از ۷۰ درصد میگوی پرورشی کشور، قطب تولید محصولات خارج از فصل کشور بودن، تولید ۱۵ درصد خرمای کشور، ظرفیت‌های متعدد صید و صیادی، فعالیت‌های گسترده تجاری و بازرگانی، انجام بیشترین میزان صادرات کشور و . . . بخش دیگری از ظرفیت‌های استان بوشهر است.

شکی نیست که یکی از مهمترین زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصادی و یا به تعبیر بهتر، یکی از حلقه‌های توسعه‌یافتگی، اتصال به خط سراسری ریلی است. خط راه‌آهنی که استان بوشهر از آن محروم است.

هر چند مراحل آغازین اجرای خط راه‌آهن بوشهر - شیراز در استان بوشهر آغاز شده است ولی مشکلات اعتباری سال‌های پیش باعث شد تا این پروژه در همان ابتدای کارنیمه‌کاره رها شود و حالا مسئولان در پی ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این طرح باشند.

پروژه راه آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول دولت احمدی نژاد به استان بوشهر بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند بوده و طی چهار سال گذشته نیز متوقف شده است.

هزینه ۳۰ هزار میلیارد ریالی راه‌آهن بوشهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفتگو با آینه جم اظهار داشت: بر اساس فهرست‌بهای سال ۱۳۹۲، اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

فرزاد رستمی به اهمیت بالای اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز اشاره کرد و افزود: اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور می‌تواند توسعه استان بوشهر را سرعت ببخشد.

وی با بیان اینکه خط راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۴۳۰ کیلومتر طول است، اضافه کرد: عملیات احداث دو قطعه از این خط ریلی در استان بوشهر و همچنین دو قطعه نیز در استان فارس اجرایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای تحقق این خواسته مهم مردم استان بوشهر، گفت: زمان دقیقی را برای اجرای پروژه راه آهن بوشهر نمی‌توانیم اعلام کنیم و امیدواریم شاهد مشارکت بخش خصوصی برای اجرای آن باشیم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/04/28/4/2061959.jpg

اتصال نقاط مختلف کشور با خط ریلی به خلیج فارس

خط راه‌آهن بوشهر شیراز علاوه بر اهمیتی که برای استان‌های بوشهر و فارس دارد، برای کل کشور نیز مفید است و می‌تواند زمینه توسعه ارتباطات ریلی بین جنوب و شمال کشور را به خوبی فراهم سازد.

پروژه راه آهن بوشهر می‌تواند یکی از راه‌های ارتباطی مهم برای کشور باشد که خزر، آسیای میانه و قفقاز را به خلیج فارس اتصال می‌دهد. بوشهر در مرکز خلیج فارس قرار گرفته است و بهترین نقطه برای اتصال دیگر نقاط کشور به خلیج فارس است.

اتصال بوشهر به خط ریلی می‌توانند بهترین نقطه برای مراودات تجاری بین ایران با دیگر کشورها از طریق خط کشتیرانی را فراهم سازد و زمینه ساز توسعه صادرات و واردات باشد.

گوش شنوایی نیست

همه مسئولان استان بوشهر و مردم بر لزوم ایجاد راه‌آهن بوشهر تاکید دارند. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این زمینه گفته است: با وجود همه ظرفيت‌ها و قابليت‌های صنعتی در استان بوشهر اما اين استان از نظر خطوط ريلی در بن بست قرار دارد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری اضافه کرد: با وجود نياز اساسی اين استان برای اتصال به خطوط ريلی كشور، اما هرچه برای ساخت راه آهن فرياد می‌زنيم گوش شنوايی نيست.

مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای راه‌آهن بوشهر

استاندار بوشهر در گفتگو با آینه جم اظهار داشت: استان بوشهر دارای موقعیتی بسیار خوب برای دسترسی به نواحی مختلف کشور است ولی با این وجود خط ریلی کشور به این استان متصل نشده است.

مصطفی سالاری از پیگیری جدی برای تحقق اجرای راه‌اهن بوشهر خبر داد و اضافه کرد: اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور که تا استان فارس نیز رسیده است، کوتاه‌ترین مسیر جنوب به شمال و کشورهای آسیای میانه را فراهم خواهد کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/02/09/4/1993072.jpg?ts=1458370831520

وی با اشاره به اینکه اتصال استان بوشهر به خط ریلی شیراز، اثر بخشی خط ریلی کشور را افزایش می‌دهد، افزود: با تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز کریدور جنوب به شمال کشور محقق خواهد شد.

استاندار بوشهر افزود: طرح راه‌آهن بوشهر شیراز مصوبه شورای اقتصاد را نیز دارد و برای اجرای آن با طرف‌های خارجی نیز مذاکراتی صورت گرفته است و امیدواریم شاهد تسریع در اجرای این طرح باشیم.

مردم چشم‌انتظار مسئولان

غلامرضا شافعی معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چندی پیش در نشست شورای برنامه‌ریزی استان بوشهر گفته بود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان اجرایی شدن طرح راه‌آهن بوشهر به شیراز است که این پروژه باید در دستور کار برای ساخت قرار گیرد.

اجرای خط راه‌آهن بوشهر - شیراز یکی از دغدغه‌ها و خواسته‌های همیشگی مردم استان بوشهر بوده است و حالا نیز چشم‌انتظار همت مسئولان هستند تا ببینند چه موقع این طرح اجرایی می‌شود.

 گزارش: سعید رضایی

[کد خبر:AJ15258]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # بهلول 1395-02-14 15:12
داشته هارا به درستی برشمردید حال اندکی تامل و تحمل بفرمایید تا نداشته هارا به عرض مبارکتان برسانم
1- مسئولین شجاع و دلسوز و متخصص و مردمدار و آینده نگر
2- مردمی طالب حق و پیگیر و فعال ب
3-و باز هم مسئولینی که علاوه بر نداشتن شاخصه های یاد شده در ردیف 1 به شدت حسود و بخشی نگر هستند و فقط به منافع آنی و یک منطقه خاص نظر دارند و حتی حاضرند برای اینکه یک نقطه از استان را از مزیتی محروم کنند باعث ضرر به کل استان شوند و هزینه هارا چند برابر کنند
4- خودباوری و اعتماد به نفس هم در مردم و هم در مسئولان
5- توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید و توان داخلی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # کاظمی 1395-10-04 02:06
در دولت قبل دو مسیر راه آهن بوشهر بندرامام و بوشهر شیراز به تصویب رسید و عملیات مطالعاتی و اجرایی هردو طرح شروع شد اما نجابت بیش از حد مردم و به خصوص مسئولین استان و قانع بر سر یک مسیر باعث متوقف شدن کامل طرح و شتاب گرفتن دیگر طرح های راه آهن دیگر مناطق کشور و خطوط جدید و دو خطه شدن و برقی و سریع السیر گر.دید و بوشهر به کمافی سابق به فراموشی سپرده شد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب