آینه جم: شهرستان تنگستان این روزها در روزنامه بامداد جنوب خبرساز شده است، از یک سو غارت خاک دلارام با سکوت وحشتناک مسوولان بی‌مسوولیت خبرساز شد و اکنون هم خبر دفع غیر بهداشتی زباله که اگر به آن رسیدگی نشود، صد نوع بیماری به همراه خواهد داشت.

به گزارش آینه جم: شهرستان تنگستان این روزها در روزنامه بامداد جنوب خبرساز شده است، از یک سو غارت خاک دلارام با سکوت وحشتناک مسوولان بی‌مسوولیت خبرساز شد و اکنون هم خبر دفع غیر بهداشتی زباله که اگر به آن رسیدگی نشود، صد نوع بیماری به همراه خواهد داشت.
مساله بهداشت و سلامت با وجود ریزگردها، آلودگی آب و هوا و وجود برخی ویروس‌ها مساله‌ای است که بسیار حائز اهمیت است و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. این در حالی است که شهروندان اهرمی در خصوص بهداشت و سلامت در این شهر و مناطق همجوار و نسبت به دفع زباله‌ها گلایه‌های بسیاری را با بامداد جنوب مطرح کردند و خواستار رسیدگی به این موضوع آن هم در اسرع وقت شدند. 
یکی از شهروندان اهرمی در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: وضعیت بهداشتی در اهرم و به‌ویژه آباد و دلوار بسامان نیست و این نابسامانی در حالی ادامه دارد و هیچ اقدامی در راستای مرتفع کردن آن برداشته نمی‌شود که تا کنون بارها این مساله را با شهرداری اهرم در میان گذاشته‌ایم اما دریغ از پاسخ و عملی. 
این منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به این‌که سایت پسماند زباله اهرم و دو منطقه دیگر یاد شده بدون حصار است و همین امر بستر پیامدهای منفی و سوء دیگری را به‌دنبال دارد، افزود: براساس قانون، محیط زیست می‌تواند از شهرداری شکایت کند. 
وی در ادامه با اشاره به نکته دیگری در این خصوص تصریح کرد: یکی از نکات تامل‌برانگیز پسماند زباله در اهرم این است که خانواده‌ای که عهده‌دار تفکیک زباله شده‌اند، مقداری از زباله‌ها را در منزل تفکیک و بسته‌بندی می‌کنند. حال خانه‌ای را تصور کنید که با انبوهی از زباله‌ جا برای سوزن انداختن ندارد و فرزندان خردسال این خانواده نیز «بازی با زباله‌ها» به یکی از سرگرمی‌های آنها بدل شده است. 
هر چند ضرورت زندگی سالم ایجاب می‌کند روش‌های مدیریت شهری و روستایی خود را به‌صورت مستمر بهبود بخشیم اما متاسفانه امروزه دفع غیر بهداشتی زباله در شهرها و تاثیرات ناشی از تخلیه بی‌رویه و روزافزون زباله باعث آسیب رسیدن به طبیعت می‌شود که هم محیط زیست و هم شهروندان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا باعث می‌شود که زباله بدون این‌که وارد محیط زیست شود در مبدا تفکیک شده و زباله تر به کارخانه‌های کمپوست (کود آلی) هدایت شده و تبدیل به کود آلی شود که این نوع کود بهترین کود برای کشاورزی منطقه محسوب می‌شود و زباله‌های خشک به کارخانجات بازیافتی انتقال و طی فرایندی تبدیل به مواد بازیافتی شامل کاغذ، قلم، دفتر و صنایع دستی می‌شود. تبیین فرهنگ جداسازی زباله‌های قابل بازیافت در بین مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش چهره به چهره به عموم شهروندان و تسری اجرای این طرح به روستاها می‌تواند ضمانت اجرای آن را بیشتر کند. از طرفی استفاده از اهرم‌های تشویقی مختلف برای عموم شهروندان نظیر بن‌کارت‌ها، پرداخت مبالغ نقدی و مواردی از این قبیل نقش مشارکت مردمی را در اجرای این طرح تقویت می‏‌کند. این در حالی است که در اهرم و دلوار و آباد تفکیک زباله به‌صورت غیر بهداشتی زمینه مشکلات بسیاری را رقم می‌زند و اگر فکری برای آن اندیشیده نشود، آسیب‌ها و صدمات غیر قابل جرانی را به‌دنبال خواهد داشت. 
این منبع با بیان این‌که فاصله سایت با آبگرم اهرم 1300 متر است اما دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها تا روی آبگرم را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: پسماندهای اهرم، آباد و دلوار اکوسیستم خاصی را شکل داده‌اند که این مساله نگرانی شهروندان را به‌دنبال داشته است. این مساله به‌دنبال افزایش آلودگی‌های آب و هوا، انتقال بیماری‌های دام را سبب می‌شود و بدیهی است که با انتقال بیماری دام چه اتفاقی می‌افتد.
 بر مبنای اصول بهداشتی و بهسازی زیست‌محیطی‌ زباله‌ها که منشا انواع آلودگی هستند باید در اسرع وقت دفع شوند، چراکه در غیر این صورت انتشار و انتقال بیماری – ایجاد بو و چشم‌اندازهای بد و نشت شیرابه زباله‌ها باعث آلودگی شدید محیط زیست می‌شود.
بیماری‌هایی همچون کزاز، حصبه و شبه حصبه، انگل‌های روده‌ای، اسهال‌های خونی، فلج اطفال، سالک پوستی و احشائی و … از جمله بیماری‌هایی هستند که از طریق آلودگی ناشی از مواد زائد جامد در آب، هوا و خاک حاصل می‌شوند که باید هر چه سریع‌تر تدبیری برای آن اندیشید.
وی در ادامه به مساله دیگری اشاره کرد و گفت: پسماندهای بیمارستانی که منجر به بیماری‌های عفونی می‌شوند، مساله نگران‌کننده دیگری است که کسی را گوش شنوایی برای شنیدن آن نیست. بهداشت اهرم به هیچ وجه مطلوب و قابل قبول نیست. حال این‌که نظارت بر دفع زباله‌های بیمارستانی بر عهده شهرداری است اما این‌که چرا شهرداری اهرم نسبت به ابتدایی‌ترین و حساس‌ترین امر شهری عملکرد این‌چنین ضعیفی دارد و چرا در این خصوص اقدامی انجام نمی‌دهد، مساله‌ای است که برای ما روشن نیست و بی‌شک بیانگر ضعف عملکرد مجموعه شهرداری است که از عهده دفع زباله به‌صورت قانونی و بهداشتی بر نمی‌آیند. به‌طور قطع با تداوم این روند شاهد صدمات و آسیب‌های بسیار و در عین حال جبران‌ناپذیری خواهیم بود که علاوه بر به خطر انداختن سلامت و بهداشت دام‌ها و انسان، آینده محیط زیست را نیز تهدید می‌کند. ضروری است شهروندان مناطق یادشده طی یک نشست با شهردار، رئیس محیط زیست منطقه و دیگر متولیان و مسوولان در این خصوص به ارائه راهکارها و پیشنهادهای خود بپردازند و البته مرحله بعد محقق کردن راهکارها و پیشنهادهاست، چراکه مرتفع کردن این مساله کار شاقی نیست که این‌گونه به دغدغه و نگرانی تبدیل شود و کاری برای آن نکرد.
 مرتضی بهادر-بامدادجنوب
[کد خبر:AJ20291]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب