آینه جم:نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کف‌گیر دولت به ته دیگ خورده است، گفت: این بی‌پولی باعث شده تا نتوانیم به خوبی طرح‌ها و پروژه‌ها را اجرا کنیم.

به گزارش آینه جم سید کمال‌الدین شهریاری صبح چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سعی کردم در کمیسیون عمران که با تخصص من در ارتباط است حضور یابم و در بین شوراهایی که از طرف مجلس انتخاب می‌شود بر نظارت دستگاه‌های اجرایی، در شورای نظارت بر قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی با حضور سه نفر از نمایندگان عضو شدم و با رای نمایندگان رای گرفتیم.

وی بیان کرد:‌ در کمیسیون عمران به عنوان عضو فعال سعی کردم حضور داشته باشم و از طرف این کمیسیون به عنوان عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم انتخاب شدم و در طول رسیدگی به برنامه ششم فعالانه شرکت کردم و یکی از مصوبات برنامه ششم که به استان بوشهر و به ویژه شهرستان بوشهر ارتباط پیدا میکرد بحث تعیین تکلیف مردم هلیله و بندرگاه در حریم نیروگاه اتمی بود که بحث ساماندهی تصویب شد.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان نماینده‌ای که باید در مجلس به رسالت خود عمل کمد عمل کردم و نطق و تذکرات متعددی را به مسئولان داشتم و در بحث‌ها و طرح‌ها و لوایح مهم مشارکت کردم مثل لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ و دیگر طرح‌ها. چند سوال در قالب وظایف نظارتی از وزرا داشتم و برخی هم منتج به نتیجه شد.

وی افزود: در استان من را به عنوان نماینده‌ای برای مقابله با دولت می‌شناختند ولی عملکرد من نشان می‌دهد که در تعامل برد - برد با دولت نقش ایفا کردم و با این تعامل برای رفع مشکلات حوزه انتخابیه قدم برداشتم و بارزترین نقش من در تعامل مثبت با دولت حضور در جلسات رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم بود که از تعدادی از وزرا به عنوان موافق ثبت نام کردم و به قید قرعه در دفاع از وزیر امور اقتصادی سخنرانی کردم.

تشریح مشکلات گذشته دشتی و تنگستان

شهریاری ادامه داد: زمانی که شهرستان‌های دشتی و تنگستان را به عنوان نماینده تحویل گرفتم، تنگستان دارای ۱۸.۱ نرخ بیکاری مقام اول بیکاری را داشت و شهرستان دشتی هم بالای ۱۵ درصد نرخ بیکاری داشت، مشکل کم‌آبی و شرایط بحرانی آب به ویژه در بخش‌ها و روستاهای غیرمرکزی مردم را رنج می‌داد به ویژه در نوار ساحلی تنگستان و مصادف شدن سال‌های خشک و کم‌بارشی سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داده بود و کشاورزی منطقه ما را تهدید می‌کرد.

وی گفت: در آن زمان سطح بهداشت و درمان در این حوزه بسیار پائین بود و بیمارستان‌ها در حد درمانگاه بودند، تعهدات دولت برای رسیدگی به زلزله‌زدگان روی زمین مانده بود، واحدهای صنعتی تعطیل بود و تعدادی از روستاها که تبدیل به شهر شده بودند فاقد خدمات شهری بودند و از نظر اداری و سازمانی شرایط لازم را نداشتند، بسیاری از پروژه‌هایی که در مجلس چهارم آغاز کرده بودم مثل ساخت سدها رها شده بود و ۲۰ سالی که در مجلس نبودم، کاری انجام نشده بود.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سدهای دشت پلنگ و باغان از طریق فاینانس چین تامین اعتبار شده است و این دو پروژه به صورت فعال در حال اجرا است.

لزوم رفع مشکل کشاورزان

وی گفت: موضوع کشاورزان گوجه‌کار سال گذشته تبدیل به یک بحران شد. استان بوشهر قطب محصولات زراعی خارج از فصل است و می‌تواند بازارهای داخل و خارج را هدف قرار دهد ولی سال گذشته محصول کشاورزان اسیر دلال‌ها شد و قیمت گوجه فرنگی به شدت پائین آمد و به زیر کیلویی ۲۰۰ تومان رسید و هزینه‌های تولید و برداشت کشاورز را پوشش نمی‌داد و ضرر زیادی نصیب کشاورز می‌شد و باید ورود پیدا می‌کردیم و با تعاون روستایی و وزارت کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس برخورد و تعامل فعالانه‌ای را باید برقرار می‌کردیم.

شهریاری اضافه کرد: از وزیر در این زمینه سوال کردیم و در کمیسیون به نتیجه نرسید و فشاری به وزارت وارد شد و ناچار شدند که به سرعت خسارت کشاورزان را پرداخت کنند و با قیمت ۴۰۰ تومان خریداری شود که تاکنون ۹۳ درصد پول کشاورزان تاکنون پرداخت شده است.

وی به بروز دو سیل پیاپی در سال گذشته در استان بوشهر به ویژه در دشتی و تنگستان اشاره کرد و ادامه داد: شهرستان دشتی نقطه بحران این سیل بود و رودخانه مند به زیرساخت‌ها خسارت‌های زیادی را وارد کرد و سعی کردیم مصوبه‌ای برای جبران خسارت‌ها از دولت بگیریم ولی تاکنون از هیچ پولی تخصیص نیافته است. بی‌پولی دولت از دیگر چالش‌های ما است.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کف‌گیر دولت به ته دیگ خورده است، بیان کرد: این بی‌پولی باعث شده تا نتوانیم به خوبی طرح‌ها و پروژه‌ها را اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: استان بوشهر دارای چهار نماینده در مجلس است و تلاش شده که اتحاد و همدلی وجود داشته باشد و در استان نیز تلاش داریم که تعامل خوبی با هم داشته باشیم و اختلاف نظرها به اختلاف استراتژیک تبدیل نشود.

تشریح شرایط انتخاب استانداربوشهر

شهریاری اضافه کرد: دولت یک سری شاخص‌ها را برای تعیین استاندار مشخص کرده‌اند و برای کسانی که قرار است متصدی استانداری‌ها شوند حداقل‌هایی را در نظر گرفتند و نمایندگان استان‌های مختلف هم گزینه‌هایی را معرفی می‌کنند. اگر فردی با تائید نمایندگان انتخاب شود و دارای استانداردهای دولت باشد امکان اینکه این گزینه‌ها تبدیل به استاندار شود، وجود دارد.

وی افزود: اگر این گزینه‌ها گزینه فردی باشد و یا با استانداردهای دولت مطابقت نداشت هباشد، بعید است که به عنوان استاندار معرفی شود. دولت اولویت را در تعیین استاندارها به غیربومی‌ها داده است. تجربه کرده است که استاندارهای غیربومی با حاشیه‌های کمتری روبرو بوده‌اند و عملکرد بهتری داشته‌اند.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش کردیم که حداقل گزینه‌های بومی را نیز در کنار گزینه‌های غیر بومی مطرح و بررسی کنیم و پیشنهاد دهیم و دولت هم مختار هست که انتخاب کند یا نکند. چهره‌هایی در استان داریم که ظرفیت استاندارشدن را دارند و می‌توانیم آنها را انتخاب کنیم.

وی گفت: افرادی را دعوت کردیم، آمدند و برنامه‌ها و رزومه خود را اعلام کردند و سپس چند نشست را در مورد تعیین مصادیق و جمع‌بندی گذاشتیم ولی تاکنون مجمع نمایندگان استان به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است و گزینه‌ای به وزارت کشور اعلام نشده است.

شهریاری خاطرنشان کرد: تلاش کردیم که نیروهای بومی را معرفی کنیم تا در صورتی که به عنوان استاندار انتخاب نشد، این افراد در بدنه دولت و در پست‌های بالای مدیریتی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی در مورد ترک نشست نمایندگان استان خاطرنشان کرد: در زمان تعیین شده در نشست حضور یافتم ولی چون جلسه دیگری داشتم و قبلا هم اعلام کرده بودم، از جلسه خارج شدم و در هر نشست دیگری که تشکیل شود شرکت خواهم کرد.

[کد خبر:AJ22990]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب