آینه جم: این دستاورد مهم که نتیجه فعالیت‌های پژوهشی مستمر و همچنین پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران (INSF) و کانون پتنت ایران بوده است، در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ در اداره ثبت اختراعات آمریکا به آدرس https://patents.google.com/patent/US۱۰۵۱۳۶۹۶B۲/en به ثبت نهایی رسیده است.
به گزارش آینه جم:»دکتر "حمزه علیپور" عضو هیأت علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت شیراز، موفق به ثبت اختراع بین المللی تحت عنوان Lucilia sericata collagenase برای درمان زخم های عفونی مزمن شد.
این دستاورد مهم که نتیجه فعالیت‌های پژوهشی مستمر و همچنین پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایران (INSF) و کانون پتنت ایران بوده است، در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۰ در اداره ثبت اختراعات آمریکا به آدرس https://patents.google.com/patent/US۱۰۵۱۳۶۹۶B۲/en به ثبت نهایی رسیده است.
دکتر علیپور در این خصوص گفت: در دنیای مدرن امروز، تغییر سبک زندگی بشر باعث مشکلاتی از جمله شیوع زخم‌های عفونی مقاوم به درمان نظیر زخم‌های دیابتی، زخم بستر و زخم‌های مزمن ناشی از سوختگی و سوانح و حوادث شده است.

وی افزود: از جمله راهکارهای نوین ارائه شده برای درمان زخم‌های مزمن، استفاده از لارودرمانی است. لاروهای لوسیلیا سریکاتا با فعالیت بر روی زخم، از بافتهای نکروز شده تغذیه کرده، و با ترشح آنزیم‌های مختلف آن را هضم و بدین ترتیب دبریدمان زخم را انجام می دهند. همچنین در حین فعالیت، در ترشحات بزاقی خود پپتیدهای ضدمیکروبی، فاکتورهای رشد سلولی و فاکتورهای مرتبط با آنژیوژنزیس و Neuroregeneration را ترشح کرده و بدین ترتیب باعث بهبود سریعتر بافت می‌شوند. علاوه بر آن آفزودند آنزیم نترین که در Neuroregeneration نقش دارد توالی آن نیز توسط ایشان و همکارانش در دانشکده بهداشت شیراز شناسایی و در اداره ثبت اختراعات داخل کشور با شماره ۹۹۰۳۸ در مورخ ۳۱/۰۴/۹۸ به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: فعالیت لاروهای لوسیلیا سریکاتا به بافت نکروز شده محدود شده و بر روی بافت سالم هیچگونه تأثیر منفی ندارند. از جمله آنزیمهای ترشح شده توسط لارو که منجر به هضم بافت نکروز شده و دبریدمان زخم می‌شود، آنزیم کلاژناز می‌باشد.

عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده تاکید کرد: در اختراع حاضر، توالی کدکننده آنزیم کلاژناز در این لارو برای اولین بار در دنیا مشخص و پروتئین آن بصورت نوترکیب تولید گردید.
وی ادامه داد: از این آنزیم می‌توان به صورت فرموله شده به شکل هیدروژل، در دبریدمان زخمهای مقاوم به درمان و در مصارف مختلف تحقیقاتی و تجاری نظیر درمان بیماریهای Dupuytren's disease, Peyronie's disease Glaucoma, Gene delivery, Cell isolation ، سلول درمانی، صنایع آرایشی- بهداشتی و صنایع غذایی استفاده کرد.
[کد خبر:AJ31243]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب