اینه جم؛  خبرنگاران  این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه برخی معتقدند شرایط و محدودیت های اعمال شده از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص منطقه آزاد بوشهر باعث شده که انتظارات قبلی از آن سرابی بیشتر نباشد. در تصمیم گیری برای مناطق آزاد جدید، آنها صرفا کارکرد صنعتی داشته و از فعالیت تجاری منع شده اند.
  • دوم اینکه با وجود خارج بودن محدوده منطقه آزاد بوشهر از این شهر، از همان زمان اعلام تاسیس آن، نوعی جو زدگی از سوی برخی مالکان زمین و مسکن در مرکز استان رقم خورده که ارقام پیشنهادی را چند برابر کرده یا به بهانه منطقه آزاد فعلا از معامله منصرف شده اند. نگاهی به آگهی های منتشر شده در سایت های اینترنتی نیز موید این موضوع و دردسر مستاجران است، درحالی که اساسا منطقه آزاد خارج از محدوده شهر بوشهر قرار دارد و علاوه بر این راه اندازی و حضور سرمایه گذار نیز زمانبر است.
  • ابتلای رباب عبیدی عضو شورای شهر بوشهر به کرونا و قرنطینه خانگی وی، جلسات این شورا را از رسمیت انداخته و تا زمان بازگشت وی امکان مصوبه ای ندارند. با توجه به عضویت 9 نفر در این شورا که در ترکیب جدید نهایتا 6 عضو حضور دارند، برگزاری جلسات رسمی آنها به حضور همه اعضای موجود نیاز دارد تا حدنصاب لازم را داشته باشد.
  • «عسلویه منطقه آزاد می‌شود» این بخشی از کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی از سال ۷۷ است که اخیرا منتشر شده و در روز ۱۷ اردیبهشت آن آمده: «مهدى گزارشى از وضع طرح‌هاى پارس‌جنوبى و صنايع نفت داد. مسئوليت سه فاز پارس‌جنوبى با مهدى است و كار مهمى است. مهدى مى‌گويد، در حال حاضر جذب امكانات خارجى آسان شده، ولى در داخل برنامه‌اى براى آن نيست و با افزايش سود بازرگانى، كار طرح‌ها مشكل شده و خيلى از كالاها در گمرك‌ها مانده، چون بودجه‌اى ندارند كه آزاد كنند و تسهيلات قبلى براى آزادكردن در گمرك هم عمل نمى‌شود. گفت، تصميم گرفته شده که شهرك مسكونى طرح پارس‌جنوبى را كه قرار بود در عسلويه ساخته شود، به كنگان منتقل‌ كنند كه صرفه‌جويى زيادى دارد، ولى بايد راه خوبى بين عسلويه و جم بسازند و به زودى عسلويه، به عنوان منطقه آزاد اعلان مى‌شود و حدود 200 ميليون دلار از هزينه‌هاى زيربنايى پارس‌جنوبي را به عهده توتال فرانسه مي‌گذارد. اگر انجام شود، اقدام مهمي است.» شایان ذکر است از آن زمان تا کنون محدوده پارس جنوبی به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعال است.
  • با وجود اینکه مسئولان وزارت راه و شهرسازی هرگونه معامله مسکن ملی را ممنوع می دانند، شنیده ها حکایت از خرید و فروش واحدهایی به عنوان طرح ملی مسکن در برخی بنگاهها دارد. گویا هرچند این پروژه ها به دلیل کمبود یا گرانی مصالح و مشکلات اجرایی در استان پیشرفت خوبی نداشته، اما رایگان بودن زمین آن باعث جذابیت برای خرید امتیاز آن از افرادی می شود که آورده لازم برای این پروژه را ندارند.
  • هرچند به طور رسمی تبلیغات انتخابات شوراها از2۰ خرداد کلید می خورد، با این وجود بسیاری از کاندیداهای تایید صلاحیت شده در استان تبلیغات چراغ خاموش و البته محسوس خود را آغاز کرده اند. خبر می رسد ماه رمضان خصوصا ایام سوگواری امام علی(ع) به فرصتی برای برخی کاندیداها مبدل شد که نذری خود را به همراه با نوشته یا تصویر خود آن توزیع کنند. برخی داوطلبان نیز به انگیزه اعلام حضور در انتخابات و تایید صلاحیت، پوستر تبلیغاتی یا شعارهای خود را در صفحات اینستاگرامی و مخاطبان واتساپی شان منتشر کرده اند.
  • سختگیری های زیاد برای اعطای وام ازدواج به زوج های جوان باعث شده تا دلالان در کمین این وام قرار بگیرند. بررسی ها نشان می دهد مصوبات مجلس درباره تسهیل در پرداخت وام ازدواج نظیر استفاده از کارت یارانه نقدی یا معرفی یک ضامن از سوی هرکدام از زوج ها بیشتر روی کاغذ بوده و عمدتا بانک ها با استفاده از اهرم "اعتبارسنجی" این ضمانت ها را نمی پذیرند. همین سخت گیری بانک ها برای پرداخت تسهیلات واقساط سنگین سبب شده تا دلالان وام ازدواج کیسه های گشاد تری بدوزند و بیش از گذشته برای دریافت تسهیلات 100 میلیونی با نرخ قرض الحسنه جولان دهند.
  • بر اساس داده‌های بانک مرکزی تعداد چک‌های برگشتی استان در سال گذشته 1007 فقره بود که نسبت به سال قبل تر افزایش حدود 20 درصدی و مبلغ کل چک‌های برگشتی هم افزایش 50 درصدی داشته است.
  • شنیده شده نیروی انتظامی سارقین میله و آهن آلات پروژه تقاطع مطهری بوشهر را در حین سرقت دستگیر کرده است. گویا این افراد مدعی شده اند که کارگر این پروژه بوده که با توجه به کنار گذاشتن پیمانکار، حقوق و دستمزد آنها پرداخت نشده و از این طریق دنبال جبران حقوق معوق شان هستند! شهردار وعده داده حداکثر تا نیمه اول تیرماه روال اداری برای تعیین پیمانکار جدید نهایی شود.
  • ارائه شماره والدین به نامزدهای انتخاباتی تخلف است و در صورت اینکه چنین اقدامی اثبات شود، برخورد می کنیم. این مطلب را کرمی مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون پیگیری برخی نامزدهای انتخابات شوراها جهت به دست آوردن شماره واتساپ والدین دانش آموزان و ارسال پیام های تبلیغاتی به آنها بیان کرده و گفته: شماره هایی که در شبکه شاد و گروههای واتساپی برای آموزش مدارس ثبت شده جزو اطلاعات شخصی افراد و محرمانه تلقی می شود.
  • نماینده دشتستان در مجلس در توئیت جدید خود نوشت: «دعا کنیم با مشارکت گسترده مردم و انتخاب رئیس جمهوری کارآمد و انقلابی، کشور از دست غرب گرایان نجات یابد و به آغوش ملت بازگردد.»

  • گفته می‌شود ۱۴ نفر از ۱۶ کاندیدای تاییدصلاحیت شده شورای ششم شهر سعدآباد دشتستان در اعتراض به تصویب احداث درمانگاه تامین اجتماعی در شهر شبانکاره طی نشستی عمومی از کاندیداتوری خویش انصراف داده و در نامه‌ای سرگشاده به فرمانداری دشتستان شرط بازگشت خویش به انتخابات را ارتقای بخش سعدآباد به شهرستان و تصویب احداث درمانگاه تامین اجتماعی در شهر سعدآباد عنوان کرده‌اند. نامه مذکور در فضای مجازی منتشر شده اما تاکنون هیچ مقام رسمی در خصوص آن اظهار نظر نکرده است. درصورت اصرار این کاندیداها، انتخابات شوراها در سعدآباد برگزار نمی شود.
  • انتقاد امام جمعه آبدان از آنچه وضعیت اسفبار کارگران شرکت اپل عنوان کرده، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است. حجت الاسلام محمود کارگر گفته: انسان می بیند ثروت اندوزانی مانند شرکت اپل، کارگران را در شیفت های دوازده، شانزده و حتی هیجده ساعته به بیگاری می گیرد و حق داشتن لوازم شخصی و یک سطل برای شستشوی لباس را بیشتر ندارند و در اتاق های صد نفره می خوابند و تنها 27 پوند یعنی به تاریخ این روزها حدود 900 هزار تومان حقوق ماهیانه می دهد، و آن طرف اسلام توصیه به کارگران کرده است و به آنان عظمت بخشیده است.»
  • گرانی، برخی واقعیت ‌های بازار طلا را آشکار کرده است. گویا مشخص شده قفل و فنر داخل گردنبند، از جنس آهن است که طلافروشان آن را جای طلا به مردم می‌ فروشند. گفتنی است با گرانی طلا قرار شده وزن قفل گردنبند که از آهن است از مصنوعات طلا کسر و بعد به مردم فروخته شود!
  • برخی تصمیم‌های اقتصادی دولت، طلاق را افزایش داده است. گویا برخی خانواده ها طلاق صوری برای ثبت ‌نام خودرو داشته‌ اند. این طلاق‌ها برای استفاده از امتیاز ثبت ‌نام خودروی شرکت‌های دولتی که حدود ۱۰۰ میلیون با قیمت بازار تفاوت دارد، بوده است.
  • نگرانی از رویکرد مردم به سفر در تعطیلات عیدفطر باعث ابلاغ ستاد ملی کرونا درباره ممنوعیت سفر از سه شنبه پیش رو تا جمعه آینده شده است.
  • بازار کاغذ باز با سونامی قیمت‌ ها مواجه شده است. تداوم این وضعیت، مشاغل مرتبط با حوزه انتشارات مانند صحافی‌ ها، چاپخانه‌ ها، مولفان و غیره را تحت‌تأثیر شرایط ناخوشایندی قرار داده است.
  • شنیده ها از احتمال انصراف یک کاندیدای مطرح در انتخابات شورای شهر در صورت ورودی سید ابراهیم رییسی به عرصه انتخابات دارد. اگرچه وی دلیل این اقدام خود را تمرکز بر ستاد انتخاباتی رییس می داند، ولی برخی معقتدند وی اگر شرایط خود برای کسب رای را مناسب نداند، احتمالا از عرصه شورا کنار می رود.
  • قیمت آدامس هم نجومی شد و قیمت آن در سوپرمارکت‌ها از مرز قابل باور عبور کرده، طوری که قیمت ۷۰ هزار تومانی بعضی از برندهای آدامس در حالی است که در برخی رستوران‌ ها می‌توان با این قیمت یک پرس چلوکباب خورد.
  • ثبت وضعیت ملک در سامانه املاک از سوی سرپرستان خانوار چندان جدی گرفته نشده است. ظاهرا جدا از مشخص شدن خانه های خالی افراد، از این اطلاعات برای حذف یارانه خانوار دهک‌های بالا نیز استفاده خواهد شد. وزارت راه و شهرسازی از جرایمی نظیر حذف یارانه و محرومیت از ارائه خدمات اداری به افرادی که املاک خود را در این سامانه ثبت نکنند خبر داده است.
  • در برخی استان‌ها قیمت نان به صورت غیررسمی گران شده است. گویا در استان هایی نظیر بوشهر هم که این گرانی هنوز اجرا نشده، کوچک کردن اندازه نان ‌ها اقدام برخی نانوایان بوده است.
  • وزیر میراث فرهنگی در شرایطی پرونده‌های آثار ملموس و ناملموس ارسالی به یونسکو را جهت ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی کرده که در آنها از جهانی شدن سیراف خبری نیست، با وجود آنکه مونسان در سفرهایش به استان بارها قول قراردادن سیراف را در لیست پیشنهادی کشور به یونسکو داده بود. پرونده امسال ایران با گستره‌ای در مقیاس ۲۴ استان کشور و شامل ۵۶ کاروان‌سرا مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است که خراسان رضوی دارای بیشترین تعداد کاروان‌سرا و پس از آن استان‌های سمنان و اصفهان هستند.

خلیج فارس

[کد خبر:AJ35694]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب