آینه جم : درحالی قصه تکراری افزایش بی حساب و کتاب و کمرشکن اجاره بها تکرار شده که مصوبه ستاد ملی کرونا درباره تمدید اجباری اجاره ها هم نمکی بر زخم خانه به دوش هاست.

به گزارش آینه جم ؛ مصوبه ستاد ملی کرونا مدعی است که قرارداد مستاجران باید تا سقف تعیین شده تمدید گردد و نمی توان عذر آنها را خواست، مصوبه ای که فقط در حد گفتن است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ما و پیگیری از بنگاههای املاک نشان می دهد صاحب خانه هایی که آپارتمان شان تخلیه است، به دنبال مستاجر جدید با نرخ دلخواه هستند.

در بازار اجاره که نرخ ها «هرکی به هرکی» است، زمان برای مستاجران به سرعت می گذرد و جدا از مشکل پرداخت اجاره بهای ماهیانه، در این فصل از سال یافتن خانه جدید و تامین ودیعه و اجاره به کابوسی برای همه اعضای خانواده مبدل می شود.

در این میان، برخی بی‌ انصافی‌ ها در اجاره دادن املاک، دندان‌ گردی برخی صاحبخانه‌ ها در این اوضاع اقتصادی و حکایت مستاجرانی که زیر همه فشارها مستاصل شده‌ اند و دست‌ شان به جایی بند نیست، روزگار را برای خانه به دوش ها سیاه کرده است.

وعده ای که کاربری ندارد

در این بین، مسئولان مربوطه در خصوص بازار اجاره غیر از شعار کاری از پیش نبرده اند. طوری که یک‌ سال پیش به‌ واسطه تبعات اقتصادی کرونا، مصوب شد تا ضمن تمدید اجباری و خودکار قراردادهای اجاره با نرخ مشخص، مبالغی نیز تحت عنوان تسهیلات مرابحه کمک‌ ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شود.

این دو سیاست که البته منتقدان بسیاری داشت، با توجه به آسیب‌پذیر‌بودن جمعیت اجاره‌ نشینان و شرایط نامساعد اقتصاد کشور قابل توجیه بود و انتظار می‌رفت تا فرصتی مهیا شود که برنامه‌های متولیان حوزه مسکن برای ساماندهی بازار اجاره اجرایی شود، ولی با همه حرف و حدیث‌ ها، کمتر از یک‌چهارم متقاضیان موفق به احراز شرایط و دریافت تسهیلات شدند.

حالا اما، در شرایطی که یک‌سال از آن روزگار گذشته، همچنان هیچ تغییری در هیچ‌یک از برنامه‌های کاغذی وزارت راه و شهرسازی جهت ساماندهی بازار اجاره رخ نداده است و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا، باز هم خبر تمدید دوباره قراردادهای اجاره به‌صورت خودکار و امکان دریافت وام ودیعه مسکن از سوی جاماندگان این تسهیلات را از رو می‌خواند.

[کد خبر:AJ36048]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب