آینه جم : عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو برای تولید 20 تا 30 هزار مگاوات برق کم کاری کرده گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نیروگاه اتمی بوشهر بدهی فراوانی دارد.

به گزارش آینه جم  به نقل از خانه ملت؛ هادی بیگی‌نژاد در جلسه علنی مجلس که با موضوع طرح سؤال وی از رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره علت عدم پیش‌بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای، اظهار داشت: قریب به 20 سال است در کشورمان ولی فقیه بر وجود 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز داریم. ضمن اینکه در عید قربان سال گذشته هم معظم‌له مجدداً تأکید کردند که 20 یا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر  فقط هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم ضمن اینکه 2 هزار مگاوات برق هسته‌ای هم در حال احداث است که در مرحله فنداسیون است. این در حالی است که فقط خاکبرداری فاز 3 نیروگاه اتمی بوشهر انجام شده واین را در بازدید میدانی مشاهده کردم، فاز اول نیروگاه اتمی بوشهر مقدار زیادی بدهی در موضوع سوخت و مشکلات روزمره دارد.

نماینده ملایر گفت: در حال حاضر هزار مگاوات از نیروگاه اتمی بوشهر در حالت انتظار قرار داشته و دو هزار مگاوات آن در مراحل اول بوده و آینده آن مشخص نیست از طرفی به دلیل بدهی‌های بسیار زیاد نیروگاه زمان احداث و فعالیت این مجموعه نامعلوم است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌در طول 10 سال گذشته سازمان انرژی اتمی تقریبا 3.5 میلیارد دلار برق تولید کرده است که قیمت آن کمتر از برق صادراتی بوده است و اگر ما 10 درصد از این برق را صادرات کرده و یا 10 درصد از میزان برق تولیدی را به خود سازمان انرژی اتمی می‌دادیم هزینه سوخت هسته‌ای تأمین شده و بخشی از مشکلات آن هم رفع می‌شد.

بیگی‌نژاد گفت: متأسفانه نیروگاه اتمی بوشهر توان پرداخت سوخت هسته‌ای را هم ندارد و به همین دلیل بدهی زیادی را دارد.

بیگی نژاد افزود: از وزیر نیرو درخواست کردم که جلسه‌ مشترکی با سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به یک راهکار مشخص برگزار کند و هنوز هم پای صحبتم هستم لذا از به رأی گذاشتن سوال خود صرف نظر می‌کنم چرا که دنبال مچ‌گیری نیستم بلکه به دنبال حل مشکل هستم.

علت قطعی برق از زبان "اردکانیان"/کشف دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز در ۹ ماهتوضیحات وزیر نیرو

وزیر نیرو نیز در توضیحات خود با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انرژی کشور باید تا سال ۱۴۲۰ هشت و چهارصد مگاوات برق هسته‌ای به بهره‌برداری برسد گفت: بر همین اساس تا سال ۱۴۱۵ هم ۲۱۰۰ مگاوات در مکران برق هسته‌ای داریم.

رضا اردکانیان افزود: با توجه به نیاز ارزی نوسانات و تحولات ارزی مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد که امیدواریم رو به بهبود باشد.

[کد خبر:AJ36151]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب