آینه جم/ خبرنگاران «این رسانه » در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

 

 نخست اینکه، کنسرت گروه لیان در تهران به سرپرستی محسن شریفیان با استقبال قابل توجهی مواجه شده و در همان ساعت های اولیه فروش اینترنتی، بلیط های اجرای سه روزه آن فروش رفته است. گروه لیان پس از دو سال طی روزهای 4، 5 و 6 مرداد در تهران (فرهنگسرای نیاوران) اجرا داشته باشد. استقبال از این گروه موسیقی در شهرهای کشور در شرایطی می باشد که همچنان امکان اجرا در بوشهر ندارد.

 سهم شهرستان های استان از اعتبارات تملک دارایی (عمرانی) امسال استان مشخص شده است. دشتستان با 297 میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد، بوشهر با 282 میلیارد تومان و گناوه با 136 میلیاردتومان در رده های بعدی می باشند. همچنین سهم دشتی (131 میلیارد تومان)، کنگان (112 میلیارد تومان)، تنگستان (106 میلیارد تومان)، عسلویه (99 میلیارد تومان)، جم (97 میلیارد تومان)، دیر (92 میلیارد تومان) و دیلم (61 میلیارد تومان) تعیین شده است. این اعتبارات براساس سرفصل های تعیین شده از سوی دولت، در فرمانداری ها به پروژه ها اختصاص می یابد. البته میانگین تحقق این اعتبارات در کشور طی سالیان اخیر کمتر از 50 درصد بوده است.

 

 نماینده بوشهر در مجلس در حالی گفته «سرمایه گذاران برای حضور در بوشهر از هم سبقت می گیرند» که سرمایه گذار پروژه فولاد در استان مدتهاست برای شروع عملیات اجرایی با مانع تراشی برخی ادارات مواجه است و هنوز موفق به آغاز کار نشده است.

 

 یک ماه از موعد «آزادسازی واردات خودرو» گذشت، اما خبری از اجرای آن نیست. طبق فرمان هشت‌ ماده‌ای رئیس‌جمهور، خردادماه۱۴۰۱ به‌عنوان آخرین فرصت رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو تعیین شد. این در شرایطی است که با گذشت یک‌ماه از مهلت مقرر نه تنها وارداتی صورت نگرفته، بلکه آیین‌نامه ورود خودروهای خارجی به کشور نیز در کما قرار دارد. 

 

 براساس داده های مرکز آمار، بوشهر در کنار هرمزگان، تهران و خوزستان بیشترین دستمزدها را دارد، اتفاقی که به‌ طور عمده به شرایط صنعتی، نفتی یا خدماتی مدرن این استان ها برمی گردد. این بررسی در راستای پیشنهاد منطقه ای شدن حداقل دستمزد صورت گرفته تا این موضوع در کشور انعطاف بیشتری پیدا کند.

 

 در شرایطی این روزها شهریه مدارس غیرانتفاعی نجومی شده که کمترین دریافتی سهم معلمان این مدارس است. یکی از معلمان مدارس غیرانتفاعی می گوید: در اعلام حقوق معلم در سامانه وزارت آموزش و پرورش جهت رتبه بندی مدرسه، چیزی که وارد می شود با حقوقی که می گیریم مغایرت دارد. مثلا معلم دریافتی‌ اش سه‌ میلیون است، اما مدیر در سامانه میزان دریافتی معلم را 6میلیون وارد می‌ کند تا بر همین اساس امتیاز عملکردی مدرسه ارتقا پیدا کند و مجوزی برای افزایش شهریه مصوب برای سال آینده شود. بسیاری از معلمان هم برای آنکه سابقه شان از سامانه حذف نکنند با این شرایط کنار می آیند، ولی ضرورت دارد آموزش و پرورش نظارت و بازرسی دقیق تری روی آمار اعلامی از سوی مدارس غیرانتفاعی داشته باشد.

 

 دولت وعده داده طی سه ماه آینده فرمول تعرفه بنگاه های املاک تغییر اساسی می کند تا از رقابت بنگاه ها برای بالا بردن بیشتر قیمت ها برای رسیدن به حق کمیسیون بالاتر جلوگیری شود. اکنون دفاتر مشاوران املاک باید از هر معامله تا 25 صدم درصد کمیسیون دریافت کنند، با این حال در بسیاری از مواقع تا یک درصد از دو طرف معامله نیز دریافت شده و با این فرمول مشاوران املاک از افزایش قیمت مسکن و اجاره منتفع می شوند. طبق وعده دولت، دستمزد مشاوران املاک بر اساس «قیمت منطقه ای ملک» که توسط سازمان امور مالیاتی محاسبه می شود، تعیین خواهد شد که پایین تر از قیمت های موجود در آگهی ها و فایل های بنگاه های املاک است. وعده داده شده با این رویه، در ازای افزایش یا کاهش قیمت ملک، حق کمیسیون مشاوران دچار نوسان نخواهد شد و عددی ثابت در بازه زمانی یک‌ساله مبنای معامله قرار می ‌گیرد و مردم نیز باید براساس مبلغ چاپ شده روی قراردادها، حق کمیسیون خود را پرداخت  کنند.

 

با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش سنگین در استان های جنوبی از جمله بوشهر، شهرداری ها و دهیاری ها باید آمادگی لازم را داشته باشند و مسیرهای عبور آب باران پاکسازی و رفع مانع شود. اغلب نقاط استان بوشهر به عنوان پایین دست مسیل های فارس و خوزستان می باشد که این موضوع، احتمال بروز سیل های ناگهانی در برخی مناطق بوشهر را بیشتر می کند.

 

قرار است به شکل جدی تری نسبت به قبل، افراد فاقد بیمه توسط سازمان بیمه سلامت پوشش داده شوند. گفته می شود لیست افراد بدون بیمه از وزارت رفاه دریافت شده جزو بیمه سلامت ثبت گردیده اند. 

 

 آمارهای ثبت و احوال استان از افزایش سن ازدواج جوانان طی یک دهه اخیر حکایت دارد. براین اساس میانگین سن مردان و زنان بوشهری به ترتیب ۲۸ و 24 سال شده که نسبت به ابتدای دهه نود چهارسال بیشتر شده است.

 

 براساس گزارش وزارت کار و رفاه درباره تسهیلات اشتغال روستایی امسال ویژه صنایع دستی، بوشهر با 65 نفر اشتغال در رتبه آخر قرار گرفته است. در این لیست، هرمزگان با ایجاد اشتغال برای 2841نفر صدرنشین جدول است.

 

 برخی افراد که در سفر مهرماه پارسال رییس جمهور نامه درخواست کمک مالی داشتند، نسبت به طولانی شدن اجرای درخواست شان گلایه دارند. به گفته آنها، بعد از حدود 9 ماه از سفر ریاست جمهوری، برای دریافت تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده اند، ولی زمان اجرای درخواست شان نامشخص و منوط به تامین اعتبار اعلام شده است.

 

 گفته می شود در استان برای 121 ترنس پرونده تشکیل شده که البته به نظر می رسد آمار واقعی از چنین پدیده ای بیش از این باشد. این گروه شامل افرادی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسیت انتسابی هنگام تولدشان ناسازگار است و میل به انجام تغییرات دایمی در بدن برای رسیدن به صفات جنسی مورد انتظار خود را دارند. دستگاه هایی نظیر بهزیستی متولی برخی خدمات به این افراد و پزشکی قانونی نیز پیگیر پرونده تطبیق جنسیت آنها می باشد.

 

 ورزشکار برتر دانشگاه خلیج فارس از عدم اعزام به المپیاد دانشجویان کشور در تبریز گلایه دارند و می گویند: مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند به دلیل کمبود بودجه، از هر رشته فقط یک ورزشکار با مربی به تبریز اعزام شده اند. 

 

 امتیاز تأهل و فرزند به آزمون‌ های استخدامی رسید. گویا تأهل و داشتن فرزند هر کدام ۲۰۰ امتیاز به نمره آزمون کتبی داوطلبان آزمون استخدامی اضافه می‌ کند. نمره آزمون استخدام حداکثر ۱۰ هزار است و امتیاز مربوط به تأهل و قانون جوانی جمعیت نیز هزار نمره در کل به داوطلب مشمول اضافه می‌کند.

 

شلوغی یا کاهش ساعات کاری نانوایی‌ ها، مردم را به سمت نان ‌های با نرخ آزاد سوق می ‌دهد. شایسته است بر ساعت پخت نانوایی های استان نظارت دقیق تری صورت بگیرد.

 

کمبود پول نقد در عابربانک‌ ها موجب تشکیل صف شده است. گویا دست ‌فروشان و مغازه‌ داران به دلیل فرار از پرداخت مالیات، فقط وجه نقد دریافت می ‌کنند و در نتیجه تقاضای پول نقد افزایش یافته و بسیاری از عابربانک‌ها، اسکناس کافی برای پاسخ دادن به این افزایش تقاضا را ندارند و کمبود پول نقد بوجود آمده است. گفتنی است قرار است برنامه‌هایی از سوی بانک مرکزی اجرا شود تا پول‌ نقد افراد ردگیری شده و مشخص شود که از چه طریقی بدست آمده است. اگر این درآمد از مسیری باشد که مالیات آن پرداخت شود که مشکلی نیست اما اگر اینطور نباشد، به عنوان پولشویی ثبت می‌شود.

 

 برخی کارمندان استان از حقوق پایین تر نسبت به برخی دیگر از همکاران شان که رده کارگری دارند گلایه مند بوده و این موضوع را باعث کاهش انگیزه می دانند. ظاهرا در پی اصلاح حقوق کارگران شاغل در ادارات و همزمان به دلیل افزایش کم حقوق کارمندان، حقوق مشاغل کارگری ادارات نزدیک یا بیشتر از کارمندان شده است. 

 

 دست آخر اینکه، فردوسی پور دوباره در حال تبدیل به قطب رسانه ‌ای فوتبال ایران است. وی مدتیست با یک اپلیکیشن فعالیت مجدد رسانه ‌ای خود را آغاز و مخاطب بسیاری جذب کرده است. بخش نخست گفتگوی وی با مهدی طارمی در بوشهر به دلیل انتقادات وی بازتاب زیادی داشت و قرار است قسمت دوم و پایانی این گفتگو نیز امروز عصر در همین اپلیکشن منتشر شود. گفتنی است صداوسیما با اینکه هزینه ‌های بسیاری برای ساخت برنامه های فوتبالی متقبل می‌ شود اما تا به اینجای کار میدان رقابت را به اپلیکیشن فردوسی‌پور واگذار کرده است. خلیج فارس

[کد خبر:AJ39417]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب