آینه جم: همزمان با فرا رسیدن خرداد و فصل نقل و انتقال مستاجران، تب اجاره بهای مسکن بالا رفته است. در بوشهر نیز بسیاری از مستاجران ناچارند مبلغ بیشتری را برای اجاره خانه کوچکتر در منطقه پایین تر پرداخت کنند.

به گزارش آینه جم؛ در آشفته بازار مسکن، نرخ اجاره بها نیز صعودی شده، طوری که نمی توان گفت نقطه ای از شهر بوشهر میزان رهن و اجاره پایین است، شرایطی که باعث شده بسیاری از مستاجران بعد از شنیدن اجاره بهای جدید خانه ای که در آن سکونت دارند، وسایل خود را جمع کرده و به فکر خانه کوچکتر در محله پایین تر یا کوچ به عالیشهر، چغادک و روستاهای اطراف باشند.

این گرانی، فصل جابجایی را به روزهای سیاه مستاجران مبدل کرده، قشری که هزینه اجاره بها بیشترین سهم را در هزینه خانوارشان دارد و آسیب پذیرترین گروه جامعه هستند.

وقتی پای صحبت موجران و مشاوران املاک می‌نشینی متوجه نبود قوانین حمایتی و نظارت بر تعیین نرخ اجاره بها می‌ شویم، گویی بازاری است که به حال خود رها شده است. در این بین، مشاوران املاک صاحب‌ خانه‌ ها را تعیین کننده نرخ می‌ دانند، مالکان هم بالعکس مشاوران املاک را در این مساله دخیل می‌ بینند. 

افزایش 2 برابری اجاره بها نسبت به پارسال

در گفتگو با برخی مشاوران املاک در بوشهر، آنها از افزایش 70 تا 100 درصدی نرخ اجاره بها نسبت به پارسال خبر می دهند. 

یکی از آنها می گوید: سه سال پیش با 200 میلیون تومانی می شد خانه ده سال ساخت در بوشهر خرید، ولی امروز این رقم کف نرخ رهن برای همین خانه بدون احتساب اجاره بهای ماهیانه شده است.

گرانی اجاره و اختلافات خانوادگی

یک مستاجر هم درباره افزایش سرسام آور اجاره می گوید: ساکن تنگک هستم که اجاره بها در آن پایین تر از محلات دیگر بوشهر است، ولی امسال توان تمدید قرارداد ندارم و آخرین راه حلی که به نظرم رسیده این است که وسایلم در نیسان بگذارم و به خانه برادرم در برازجان ببرم تا پیگیر اجاره خانه ای در روستاهای گورک یا عالیشهر شوم. اما همسرم به این وضعیت معترض است و منجر به بحث و مرافعه مکرر ما شده، ولی چاره ای برایم نمانده، چون دیگر پول زندگی در بوشهر را ندارم.

پیگیری مسئولان روی کاغذ است

تنها نسخه مسئولان برای بازار اجاره بها، اعلام نرخ دستوری است، طوری که امسال هم اعلام شده سقف افزایش اجاره بها در شهرهای غیر از پایتخت 20 درصد است.

اما تجربه سه سال اخیر از این مصوبه دولتی نشان داده که ضمانت اجرایی کافی همراه آن نیست و صرفا دستوری روی کاغذ است که گفته شود ما حواس مان به مستاجران است. نگاهی به نرخ های اجاره منزل در بوشهر در مقایسه با سال گذشته، شاهد این مدعاست.

 
 
[کد خبر:AJ41767]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب