اینه جم-   پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسائل بنیادی کشور ورزیده شد و بسیاری از پروژه‌هایی که سال‌ها متوقف شده بودند، روند خود را با دستور ویژه‌ رئیس دولت مجدد شروع کرده و حال مردم شاهد افتتاح بسیاری از همان پروژه‌ها هستند. با این حال هرچند از زمان استقرار دولت آیت الله رئیسی شاهد اقدامات خوبی در حوزه آب استان بوده‌ایم اما همچنان دغدغه تامین برای برخی نقاط استان به قوت خود وجود دارد. وضعیت آب استان بوشهر بعد از سفر رئیس جمهور

 سید حسین موسوی: موضوع آب در بوشهر همچنان مسأله اول مردم استانی هست که ۹۳۶ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارند اما بیش از ۸۰ درصد آب آنها از استان‌های دیگر تامین می‌شود. 

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسائل بنیادی کشور ورزیده شد و بسیاری از پروژه‌هایی که سال‌ها متوقف شده بودند، روند خود را با دستور ویژه‌ رئیس دولت مجدد شروع کرده و حال مردم شاهد افتتاح بسیاری از همان پروژه‌ها هستند. با این حال هرچند از زمان استقرار دولت آیت الله رئیسی شاهد اقدامات خوبی در حوزه آب استان بوده‌ایم اما همچنان دغدغه تامین برای برخی نقاط استان به قوت خود وجود دارد.

افتتاح آبشیرین‌کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر

شاید مهمترین اقدام دولت در حوزه آب را در سفر دوم رئیس جمهور و هیئت دولت بتوان برشمرد جایی که آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر وارد مدار می‌شود تا بتواند چالش آبی این شهر را کاهش دهد. هر چند آیت الله رئیسی در آیین بهره برداری از این پروژه خبر از رفع مشکل آب آشامیدنی این شهر و اتمام مساله جیره‌بندی آب می‌دهد اما مشاهدات ما نشان می‌دهد تنها تعدادی از مناطق بوشهر چالش آبی روزانه را ندارند و یا به نوعی کمتر دارند و بخش اعظم شهر همچنان درگیر مساله جیره‌بندی است. 

علی اکبر محرابیان در سفر دوم هیئت دولت هم در آیین افتتاح آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر با اشاره به افتتاح آب شیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر می‌گوید: اکنون ۱۰۲ هزار متر مکعب آب شیرین کن در بوشهر فعال می‌باشد و برای این استان پیش بینی می‌شود ۲۴۰ هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن تا پایان دولت فعال شود. 

برآورده کردن آرزوی مردم جم

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت «ایران قوی» حل مساله آب مردم جم و سیراف بود به گونه‌ای که خط انتقال آن بعد از ۱۵ سال با همت مسئولان این دولت در سفر دوم رئیس جمهور به بهره برداری رسید. خط انتقال سیراف به جم که یک طرح بسیار سنگین بود که در سال ۸۶ مصوب شد و تا سال ۹۰ متوقف شد اما در سفر قبلی این طرح مصوب شد و پس از هشت ماه پروژه انتقال آب از سیراف به جم افتتاح و مشکل آب شهرستان جم پس از سالیان سال حل شد. 

غلامرضا حشمتی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر درباره این طرح می‌گوید: طرح خط انتقال سیراف به جم با اعتبار بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا شده است. ساخت و تکمیل ۱۴۴ دستگاه دکل مشبک و تلسکوپی، شبکه انتقال هوایی ۳۳ کیلوولت دو مداره به طول ۳۴ کیلومتر و شبکه زمینی دو مداره به طول یک کیلومتر از مهم‌ترین بخش‌های این طرح است. 

او عنوان می‌کند: با اجرای این طرح ۲۰ مگاوات برق آب شیرین کن و ۶ ایستگاه تقویت فشار بین راهی ایستگاه برق پالایشگاه دوازدهم پارس جنوبی تامین شده است. 

اقدامات آبی دولت رئیسی در استان بوشهر

علاوه بر افتتاح آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر و بهره برداری از خط انتقال سیراف - جم، چند پروژه دیگر آبی نیز از سوی دولت در دستور کار است. 

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر می‌گوید: تحویل زمین به سرمایه گذار برای احداث آب‌شیرین کن نیروگاه اتمی و همچنین انتخاب پیمانکار این پروژه نیز از اقدامات شاخص در حوزه آب شیرین‌کن‌ها در این استان است. 

وی اضافه می‌کند: افتتاح آب شیرین کن اخند به ظرفیت هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز و همچنین نوسازی آب شیرین کن سعدآباد به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب و راه‌اندازی بخشی از آب‌شیرین کن سیراف به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز نیز از این پروژه‌هاست. 

محمدی‌زاده از انتخاب سرمایه‌گذار برای آب‌شیرین کن آبپخش و دیر خبر می‌دهد و می‌گوید: این مهم بزودی محقق می‌شود. آب‌شیرین کن آبپخش بیش از هشت هزار متر مکعب و آب‌شیرین کن دیر نیز حدود چهار هزار متر مکعب ظرفیت دارند. 

انتخاب سرمایه‌گذار آب‌شیرین‌کن عسلویه پنج هزار مترمکعبی عسلویه از دیگر پروژه‌های آبی است که استاندار بوشهر نوید آن را می‌دهد. 

آبگیری ۲ سد در استان بوشهر با دستور رئیس جمهور

در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، دو سد باغان شهرستان جم و اخند در شهرستان عسلویه پس از ارائه گزارش وزیر نیرو، با دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی به طور رسمی آبگیری شد. 

سد باغان به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ تامین آب جنوب استان بوشهر، کنترل سیلاب‌های رودخانه باغان، تامین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و تامین آب کشاورزی شهرستان دشتی را انجام می‌دهد. 

علی محمدی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: با احداث این سد آب پایدار شرب شهرهای ریز، انارستان و روستاهای تابعه شهرستان جم و روستاهایی از شهرستان دشتی با جمعیت تحت پوشش بالغ بر ۱۷ هزار نفر (افق طرح) به میزان ۱.۲ میلیون متر مکعب در سال تأمین خواهد شد. 

این سد از نوع بتنی غلتکی و با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب است که در افق پیش بینی شده طرح، آب شرب پایداری برای بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم بخش ریز و انارستان شهرستان جم را فراهم می‌کند. 

از سوی دیگر با تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بویژه صنعت نفت و گاز که هم اکنون از طریق آب زیرزمینی انجام می‌شود، آبخوان‌های دشت‌های جم و ریز احیا خواهد شد. 

از دیگر اهداف این طرح می‌توان به تامین آب پایدار برای حقابه بران پایین دست سد باغان که در زمان حاضر از طریق سیلاب‌های فصلی و قنات‌های رو به خشکی تامین می‌شود، اشاره کرد. 

آبگیری سد اخند

سد اخند نیز یکی دیگر از پروژه‌های آبگیری شده همزمان با سفر رئیس جمهور و وزیر نیرو به استان بوشهر است که با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال در مجاورت روستای اخند عسلویه احداث شده است. 

این سد از نوع بتنی وزنی است و علاوه بر کنترل سیلاب رودخانه اخند، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را نیز بر عهده دارد. سد اخند با حجم بدنه ۴۵ هزار مترمکعب و طول تاج ۱۱۳ متر قابلیت ذخیره‌سازی ۲ میلیون مترمکعب آب دارد. 

پیشرفت ۴۵ درصدی سد دالکی

محرابیان وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت سد دالکی می‌گوید: سد دالکی پروژه‌ای بسیار بزرگ است که مطالبه مردم استان است و روند اجرایی این پروژه را به طور مستمر توسط دوربین‌های مدار بسته رصد می‌کنیم و امیدواریم در این دولت آبگیری شود و در حال حاضر ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

به گزارش فارس، این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و شبکه‌های آبیاری دالکی و کلل با زیر پوشش قرار دادن ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی نخیلات در شهرستان دشستان، از طرح‌های حائز اهمیت وزارت نیرو در استان بوشهر به شمار می‌رود. 

سد دالکی؛ بزرگترین طرح توسعه منابع آبی استان بوشهر

سد دالکی بزرگترین طرح توسعه منابع آب استان بوشهر است و آب مورد نیاز ۲ میلیون اصله از نخیلات دالکی، دهقاید، وحدتیه، سعدآباد دشتستان و بخشی از حقابه تالاب حله را تامین خواهد کرد. 

ارتفاع این سد ۱۰۶ متر و طول تاج آن یک هزار و ۱۷۶ متر است و بر روی حوزه آبریزی به مساحت پنج هزار و ۱۱۰ کیلومتر مربع ساخته می‌شود. 

تابستان خرماپزون بوشهر با طعم کم آبی

به گزارش فارس،  آنچه که گفته شد نشان از تلاش دولت سیزدهم در کاهش تنش آبی در استان بوشهر بود اما نمی‌توان در کنار عملکرد دولت، چشم‌ها را نسبت به ضعف و حقایق بست. وضعیت جوی بوشهر به گونه‌ای است که تابستان آن در بهارش آغاز می‌شود و مردم آن چند ماه روزتر از دیگر استان‌ها به استقبال گرما و شرجی می‌روند. همسایگان خلیج فارس این روزها نگران تابستانی هستند که گرمای طاقت فرسا و خرماپزون آن می‌تواند چالش تکراری را برایشان رقم بزند. 

 شاید بزرگترین چالش استان و مسئولانش در حوزه آب را بتوان انشعابات غیرمجاز دانست که به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر حدود ۲۰ درصد هدررفت شبکه آب نشأت گرفته از این همین انشعابات غیر مجاز است. 

بوشهر ۴۵ هزار انشعاب غیر مجاز دارد

اما یکی از مهمترین دلایل کم آبی در استان وجود انشعابات غیر مجاز است. عالی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگویی که تیر ماه سال گذشته با خبرنگاران داشته عنوان کرده است که، ۴۵۰ هزار مشترک در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۵ هزار مشترک، استفاده غیر مجاز دارند. 

وی همچنین در گفتگو دیگری با اشاره به موضوع خانه باغ‌ها می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ با قطع حدود هزار و ۵۰۰ انشعاب غیرمجاز در خانه باغ‌ها معادل پنج هزار تا هفت هزار مترمکعب آب در شبانه روز، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شد. 

خانه باغ‌ها و باغ ویلاها عاملان اصلی تنش آبی

دیگر عامل چالش آبی در استان را باید خانه باغ‌ها و باغ ویلاها دانست. ابوالحسن عالی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با تاکید بر اینکه آبفا مسئول تامین آب خانه باغ‌ها و گلخانه‌ها ودام‌های سنگین نیست، می‌گوید: امسال برخورد با انشعابات غیر مجاز به عنوان یکی از اولویت‌های مهم و جدی شرکت آبفا استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون نیز اقدامات موثری در شناسایی انشعابات غیر مجاز با مصرف بالا صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مشترکین آب در این استان بخش خانگی است، عنوان می‌کند: بر اساس بررسی به عمل آمده ۲۰ درصد از هدر رفت آب مربوط به انشعابات یا مصارف غیر مجاز می‌باشد و با برنامه ریزی صورت گرفته با همکاری دستگاه‌های نظارتی با قاطعیت انشعابات غیر مجاز را جمع آوری خواهیم کرد. 

بوشهر تنها مرکز استان با جیره‌بندی آب! 

علاوه بر چالش‌های گفته شده، جیره بندی آب را باید از دیگر چالش‌های آبی در استان عنوان کرد. پیگیری خبرنگار فارس از مناطق مختلف شهر بوشهر نشان می‌دهد که ساکنان اکثر مناطق مختلف شهر نیز عمدتاً وضعیت آب خود را یک روز در میان عنوان می‌کنند. البته این مساله در دیگر شهرستان‌های استان شرایط به مراتب سخت‌تری دارد.

ابراهیمی از اهالی منطقه سرتل می‌گوید: ما یک روز درمیان آب داریم؛ از طرفی یکی از اهالی شهرک نیایش نیز می‌گوید ما هر روز آب داریم و قطعی آب نداشته‌ایم. 

جمالی از اهالی منطقه سنگی بوشهر نیز همین صحبت همشهری خود در سرتل را تکرار می‌کند و می‌گوید: در منطقه ما هر یک روز در میان آب داریم و روزی که آب هست معمولا از ساعت ۶ صبح تا ۵ بعدازظهر می‌توانیم از آب شهر استفاده کنیم. 

مصرف بالا دلیل افت فشار آب در بوشهر 

البته ابوالحسن عالی مدیر عامل آب و فاضلاب استان بوشهر نظر دیگری دارد. او می‌گوید: مردم حق دارند، آب را باز می‌کنند و می‌بینند آبی در لوله نیست، اما من می‌خواهم به همشهریان بگویم نوبت‌بندی آب در شهر بوشهر به مثابه اینکه آب را می‌بندیم وجود ندارد و آب در ۲۴ ساعت شبانه روز در لوله جریان دارد اما به دلایلی مانند غیر استاندارد بودن شبکه ساعاتی که مصرف بالا می‌رود، مناطق مرتفع شهر دچار افت فشار می‌شوند ولی پایین دستی‌ها همچنان آب دارند و مردم این را نوبت‌بندی تلقی می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: البته در ساعاتی جریان را کم می‌کنیم تا بتوانیم به منطقه‌ای که در آن لحظه طبق پایش آنلاین، آب ندارد آبرسانی کنیم اما بعد این جریان را برمی‌گردانیم. 

عالی می‌گوید: مناطقی از شهر بوشهر که انشعابات غیرمجاز ندارند در طرح نوبت‌بندی این شرکت قرار ندارند و این مشکل قطعی آب با منطقه‌بندی شبکه، که باعث ارتقاء مدیریت توزیع و اعتدال شبکه به لحاظ هیدرولیکی می‌شود، رفع خواهد شد. 

وی ادامه می‌دهد: حد فاصل فنس تا خیابان ولیعصر (به جز بافت تاریخی) بخش‌هایی از شهر هستند که انشعابات غیرمجاز ندارند و با اصلاح شبکه از این قطعی آب نجات پیدا می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در مورد بافت تاریخی بیان می‌کند: در بافت تاریخی به دلیل نوع لوله‌ها در صورت فشار زیاد آب، ترکیدگی لوله‌ها اتفاق می‌افتد و ما نمی‌توانیم حجم آب بالا را به این بافت اختصاص دهیم. 

به گزارش فارس، نتیجه کار اینکه با وجود اقدامات خوب و قابل توجهی که دولت رئیسی برای کاهش چالش آبی استان صورت داده اما همچنان مساله جیره بندی، انشعابات غیرمجاز، مصرف بی‌رویه باغ ویلاها و خانه باغ‌ها از آب و فرسودگی شبکه آب استان همچنان برای همسایگان خلیج فارس رنج‌آور است و نگرانی آنان را در آستانه تابستان زود هنگام بوشهر بیشتر و بیشتر کرده است. آبرسانی با تانکر آبی همچنان در برخی از مناطق استان دیده می‌شود و می‌طلبد مسئولان با جدیت به اولویت اول استان توجه کنند.

[کد خبر:AJ41874]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب