آینه جم:مدیر عامل کارخانه سیمان لامرد گفت: 20 روز است به علت ممانعت مسئولان منطقهی ویژهی عسلویه، صادرات کلینگر تولیدی این کارخانه از طریق اسکله پارس جنوبی، مختل شده است.
به گزارش «آینه جم»، «ابراهیم غلامزاده» دیروز(جمعه 18 بهمنماه) در جمع خبرنگاران، در شیراز، با بیان اینکه کارخانهی سیمان لامرد طی سه ماه گذشته بیش از 400 هزارتن کلینگر به عربستان، عراق و امارات صادر کرده است، گفت: متأسفانه این روند کاملاً مختلف شده و امکان دسترسی به مسئولان نیز وجود ندارد.
وی با یادآوری اینکه منطقهی ویژهی عسلویه در استان بوشهر و کارخانه سیمان لامرد در استان فارس قرار دارد، گفت: همین امر سبب بروز مشکلات عدیدهای در بحث صادرات تولیدات این کارخانه که از اهداف مهم ایجاد این صنعت بوده، شده است.
مدیر عامل کارخانهی سیمان لامرد با بیان اینکه قرارداد صادرات 250 هزارتن کلینگر با کشورهای خارجی منعقد شده است، گفت: اگر شرایط صادرات مهیا بود، تاکنون حجم بیشتری از این محصول و دیگر محصولات تولیدی را صادر کرده بودیم.
غلامزاده با ابراز امیدواری برای ورود مسئولان دو استان با هدف برطرف کردن مشکلات موجود، گفت: مشکلی که اکنون سد راه سیمان لامرد شده، نمونهای کوچک از مشکلات موجود بر سر راه تولیدکنندگان کالا و خدمات برای صادرات محصولات تولید شده است.
وی با اشاره به تصویب طرح اتصال فارس به دریا، خاطرنشان کرد: مادامی که فارس به دریا راه نداشته باشد و تشکیلات ادارهی بندر و اسکله در این استان شکل نگیرد، نمیتوان به توسعهی صنعتی امیدوار بود.
این فعال اقتصادی و صنعتی افزود: فارس برای توسعه، نیازمند صنعت و رشد و توفیق صنعت در گرو فروش و صادرات و بازار داخلی و خارجی مناسب است. از طرفی با توجه به نقش مهم حمل و نقل خصوصاً حمل و نقل دریایی در صادرات کالا و تسهیل دسترسی به بازارهای هدف، اتصال فارس به خلیج فارس، به معنای رشد موزون و متوازن اقتصادی این استان پهناور است.
مدیرعامل سیمان لامرد خاطرنشان کرد: شایسته نیست استان پهناور فارس در فاصلهی 30 کیلومتری دریا باشد اما به علت نداشتن ساحل، اسکله و امکانات حمل دریایی، صنعتگران و تولیدکنندگانش درگیر مشکلات عدیده باشند، مشکلات و موانعی که نمونهی عینی آن برای صادرات کلینگر تولیدی این کارخانه، به وجود آمده است.
رئیس هیئت مدیرهی شرکت توسعهی سرمایهگذاری فارس گفت: اگر استان فارس دسترسی به دریا و اسکله داشت قطعاً وضع اینگونه نبود و ما میتوانستیم از طریق مسئولان استانی مشکل صادرات بزرگترین کارخانه سیمان استان را برطرف کنیم و به همین علت تسریع در اجرایی شدن مصوبه الحاق فارس به دریا را خواستار هستیم.
غلامزاده با بیان اینکه فولاد و سیمان دو صنعت بزرگ و مادر کشور محسوب میشوند، گفت: با وجود آنکه فارس در زمینهی فولاد عقب مانده اما در زمینهی تولید سیمان با وجود 8 کارخانه فعال و با ظرفیت تولید حداقل 5 میلیون تن سیمان در سال، زمینهی ارتقاء وضعیت اقتصادی استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه حداقل 2 میلیون تن از سیمان تولیدی در فارس، هدف صادراتی است، گفت: همه استانداران، توسعهی صنعتی فارس را یکی از اهداف مهم عنوان کردهاند، اما چگونگی تحقق هدف مهم است، همه میدانیم که به عمل کار برآید و در عمل نیز توسعهی صنعت منوط به سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی است.
مدیر عامل کارخانهی سیمان لامرد گفت: همگان میدانند در استان فارس سرمایهگذار کم نیست اما اغلب در خارج از استان کار میکنند و میدانیم که در کشورهای حوزهی خلیجفارس میلیاردها دلار سرمایه متعلق به مردم جنوب فارس موجود است که اتفاقاً شخص استاندار نیز با اکثر این سرمایهداران آشنا هستند و بهلحاظ سوابق خانوادگی و مدیریتی، همهی این سرمایهگذاران به ایشان اعتماد کامل دارند.
وی افزود: اما مسألهی مهم وجود برنامهی عملیاتی برای جذب سرمایه است، اینکه در سخنرانیها، درد صنعت بیان و گلایه شود، مشکل صنعت را برطرف نمیکند.
غلامزاده در عین حال گفت: مدیر ارشد استان هر چه توانمند، به تنهایی نمیتواند همهی مسائل را به دوش بکشد، دکتر «احمدی» از همان ابتدای حضورشان در فارس برای جلب نظر سرمایهگذاران مختلف تلاش عملی را در دستور کار قرار دادند که تأثیرگذار هم بوده اما در سطوح پائینتر مدیریتی کار با مانع برخورد میکند.
مدیر عامل کارخانهی سیمان لامرد ادامه داد: کدام صادرکنندهی فارس در طول 10 ماه قریب به 500 هزار تن صادر کرده است؟ آمارهای صادرات سیمان لامرد در گمرک فارس موجود است و به همه جا هم اعلام میشود اما متأسفانه تا بحال دیده نشده یکنفر مسئول از بخش دولتی چه در سطح استان و چه شهرستان، بیاید بگوید شما چه میکنید و ظرفیتها را ببیند و بشناسد و احیاناً برای برطرف کردن مشکلات کمک کند.
وی اظهار امیدواری کرد با تدبیر مدیران ارشد استان در فضای اداری کشور و استان تحرک و پویایی حاکم شده و مشکل بیکاری کشور و استان فارس که آمار بیکار زیادی دارد با گسترش صنعت و تولید برطرف شود.
عضو هیئت مدیرهی سیمان لامرد همچنین با تأکید بر اینکه امروز رکود بر شهرستان لامر حاکم شده است، گفت: به عکسهای منتشر شده در خصوص وضعیت راه و جاده در مسیرهای لامرد توجه کنید، به غیر از نداشتن جاده و آسفالت مناسب، کیلومترها جاده نیز زیرسازی و به امان خدا رها شده و چهرهی بدی از شهرستان ترسیم شده است و کسی هم پیگیر موضوع برای برطرف کردن آن نیست.
وی افزود: بعنوان فعال بخش خصوصی و بزرگترین کارخانهی سیمان استان که در این منطقه محروم واقع و زمینهساز اشتغال 550 نفر به شکل مستقیم و 1000 نفر به شکل غیرمستقیم شده است و انشاءالله سال آینده هم استارت خط دوم تولید را میزند، تداوم وضعیت موجود در شهرستان لامرد را به شدت آسیبزا میدانیم.
مدیر عامل کارخانهی سیمان لامرد با طرح این انتقاد که مسئولان لامرد حتی در سخنرانیهایشان و به شکل شفاهی هم از بردن نام سیمان لامرد توجه به توفیقهای کسب شده توسط این صنعت، امتناع کردهاند، گفت: این رفتارها، نه تنها سرمایهگذار را جذب نمیکند بلکه سبب انصراف او هم میشود، امروز سرمایهگذاران زیادی از وضعیت حاکم بر شهرستان لامرد گلایه دارند.
غلامزاده با اشاره به موقعیت استراتژیک شهرستان لامرد بهواسطهی قرار گرفتن در نزدیکی خلیجفارس و منطقهی ویژهی عسلویه و پارس جنوبی، گفت: این شهرستان اگر بدرستی مدیریت شود، میتواند رشد اقتصادی کل استان فارس را تضمین کند. اما امروز سیمان لامرد به علت نبود همکاری مناسب، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند.
وی افزود: قریب به دو سال است مکاتباتی با مسئولان شهرستان برای تأمین زمینی مناسب برای احداث یک مجموعه ورزشی تفریحی، انجام دادهایم، اما هیچ پاسخی دریافت نکردهایم، بارها اعلام و مکاتبه کردهایم که سیمان لامرد با توجه به وضعیت حاکم بر منطقه، محرومیتها، نبود نیروی تخصصی ماهر و ... آمادهی ایجاد دانشگاه علمی و کاربردی و فراهم کردن فضای برای آموزش رایگان نیروی جوان جویای کار است، اما هیچ پاسخی نگرفتهایم و ...
مدیر عامل کارخانهی سیمان لامرد با اشاره به وجود چشمهی آب گرم در نزدیکی کارخانه سیمان لامرد، گفت: این چشمه، خواص درمانی دارد، بارها پیشنهاد ساماندهی آن و ایجاد یک مرکز گردشگری را دادهایم اما با وجود آنکه سه سال پیش گفتند هزینهی مطالعه و تهیه طرح را سیمان لامرد بدهد و ما هم پذیرفتیم، اما هیچ خبری نشد.
غلامزاده، همچنین از آمادگی این شرکت برای ایجاد خط دوم تولید خبرداد و گفت: با وجود آنکه پیگیری شده و امیدواریم کار از سال آینده آغاز شود اما در این فضای رکود و سرد و بدون همکاری، چگونه میتوانیم به کار امیدوار باشیم؟ اگرحرفی هم بزنیم از آن تلقی سیاسی میشود در حالی که همه اینها تنها بیان بخش کوچکی از مشکلات بود که در قالب درددل مطرح شد تا بلکه برای مشکلات و معضلات موجود و فراروی تدبیری بیندیشید.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا طرح احداث راه کارخانه با استفاده از بتون، محقق نشد؟ خاطرنشان کرد: پارسال با ادارهکل راه و ترابری لارستان توافقاتی انجام و مقرر شد تأمین سیمان را ما به عهده بگیریم و حتی مسیری 1.5 کیلومتری در شهر لامرد هم بعنوان پایلوت با این سیستم اجرا کنیم، اما متأسفانه پس از تحویل سیمان مذکور دیگر هیچ اقدامی انجام نشد و مدیرکل راه و شهرسازی لارستان هم تاکنون پاسخی نداده و ظاهراً سیمان اهدایی ما در شهرستان دیگری هزینهی ساخت یک پل شده است!
*ایسنا