000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000029486_2994.jpg

 

 

آینه جم: هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاریِ جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد. به همین مناسبت به سراغ تعدادی از خبرنگاران پرتلاش و زحمتکش استان بوشهر رفتیم تا با طرح چند سئوال کوتاه ضمن گرامی داشت روز خبرنگار، قدردان زحمات آنها باشیم. گفتگوی ما را با سعید رضایی خبرنگار خبرگزاری مهر بخوانید: 

- با سلام و تبریک روز خبرنگار، چه شد که خبرنگار شدید؟
دوران نوجوانی و علاقه به حضور در صحنه‌های سیاسی و احتماعی و ورزشی و... باعث شد تا علاوه بر حضور در صحنه، نوشتن در این عرصه‌ها را هم تمرین کنیم و کم کم آلوده فضای رسانه و خبرنگاری شدیم. اول با هفته‌نامه‌ها، بعدش وبلاگ نویسی و بعد هم با خبرگزاری‌ها کار کردم.


- خاطره‌ای از روزهای آغازین خبرنگاری‌ اگر دارید بیان بفرمایید.
دوران آغازین ما در عرصه خبرنگاری به همان دوران نوجوانی برمی‌گردد. اون روزها هفته‌نامه‌های استانی و شهرستانی در اوج بودند و مخاطبان زیادی داشتند و در واقع بیشترین ارتباط مردم با رسانه با همین هفته‌نامه‌ها بود. مطالبی که می‌نوشتیم را با چند واسطه به هفته‌نامه‌ها می‌رساندیم که شاید چاپ شوند؛ حجم مطالب بالا بود و تعداد صفحات هم محدود. وقتی چاپ می‌شد کیف می‌کردیم. اوایل خبرهای ورزشی آب‌پخش را می‌فرستادم مثل خبرهای لیگ فوتبال. برای یکی از هفته‌نامه‌ها کار می‌کردم. کلی تلاش کردم که یک کارت خبرنگاری ازشون بگیرم ولی آخرش هم نتونستم و همین باعث دلسردی و فاصله گرفتن من شد.


- اگر به عقب برگردید باز هم خبرنگاری را انتخاب می‌کنید؟
علاقه بسیار زیادی به خبرنگاری دارم ولی حقوق خبرنگاری نسبت به وقت و انرژی که می‌گذاریم اصلا تناسب ندارد. باز هم خبرنگاری را انتخاب می‌کردم ولی اینبار به صورت تفننی و نه برای شغل.

- یکی از تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات خبرنگاری اتان؟ 

خاطرات تلخ و شیرین بسیار است. تلخ‌ترین‌ها را می‌توان تولید گزارش از زلزله و سیل که موجب مرگ تعدادی از هم‌استانی‌ها شد دانست و شیرین‌ترین خاطرات هم زمانی است که گزارشی می‌نویسیم و موجب باز شدن گرهی می‌شود. مثل رفع مشکل تامین نیازهای بیماری که با نداری دست و پنجه نرم می‌کرد و رفع مشکل اب و برق مردم روستایی که گرفتار بودند.


- به نظر شما مهمترین مشکل خبرنگاران استان بوشهر چیست؟
خبرنگاری در استان بوشهر هم مانند دیگر نقاط کشور با مشکلات مشترکی از جمله مشکل بیمه، کم‌بودن حقوق و دستمزد، عدم دسترسی به اطلاعات به علت نبود شفافیت و پاسخگویی و... روبرو هستند.

روابط عمومی‌های ناتوان و ناکارآمد دستگاه‌های اجرایی از مهمترین موانع پیش روی فعالیت خبرنگاران در استان بوشهر است.

- پاسخگو ترین مسئولی که می شناسید نام ببرید؟
در کل مسئولان ما پاسخگو نیستند و استان بوشهر هم به همین درد مبتلا است. در بین دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر، با احترام به همه روابط عمومی‌ها، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش را پاسخگوتر از دیگر دستگاه‌ها دیدم.


- انتظار شما از مدیران دستگاه های اجرایی چیست؟
انتظار من به عنوان یک خبرنگار از مسئولان استان پاسخگویی است ولی به عنوان یک شهروند استان بوشهر از مسئولان انتظار دارم که حق استان را بگیرند. این وضعیت شایسته مردم استان برخوردار بوشهر نیست. متاسفانه هیچ تحرکی از سوی مسئولان استان دیده نمی‌شود.


- با توجه به اینکه خبرنگاران و روابط عمومی های هر دستگاه اجرایی بیشترین تعامل و ارتباط را با همدیگر دارند چه پیشنهادی برای روابط عمومی های دستگاه های اجرایی دارید؟
متاسفانه بسیاری از روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر به وظایف و مسئولیت‌های خود واقف نیستند. ایجاد بستر مناسب برای پاسخگویی به افکار عمومی کمترین وظیفه روابط‌عمومی‌ها است ولی متاسفانه روابط‌عمومی‌ها همه تلاش خود را برای بستن روزنه‌های انتشار اطلاعات به کار گرفته‌اند.

* اتحاد خبر

[کد خبر:AJ29101]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب