000006666.jpg

آینه جم- هدی خرم آبادی: مساله «تجاوز» به عنف هر چند که از دیرباز مطرح بوده و هست اما به نظر می‌رسد با پیشرفت صنعت در مناطق جنوبی همچون کنگان ، عسلویه و جم که بیشتر از لحاظ صنعت و اشتغال مد نظر هستند تا مسکونی بیش از گذشته نمود پیدا کرده است و همین امر سبب شده تا خطری جدی دختران و زنان و خانواده‌های آنها را در این مناطق تهدید کند؛ تهدیدی که به‌دنبال خود آسیب‌های اجتماعی فراوانی به‌همراه دارد.
در حدود دو-سه هفته پیش بود که ماجرای تجاوز به دختری در کنگان دهان به دهان نقل شد. این ماجرا تنها دهان به دهان نقل شد و رسانه‌ای نشد، چراکه خانواده دختر مذهبی بوده و از خانواده‌های معتبر و شناخته شده کنگان بودند که برای حفظ آبروی خود و خانواده‌شان سکوت کردند. نگارنده نیز به‌منظور احترام به خانواده یادشده از ذکر جزئیات ماجرا خودداری کرده و تنها به نقل این مطلب پرداخته که گفته می‌شود پس از تجاوز به این دختر معصوم، وی به‌سبب غصه این قصه تلخ دیگر حرف نمی‌زند. نگارنده قضاوت درباره این قصه تلخ و دردناک رهاورد صنعت در شهرستان‌های عسلویه و کنگان را به خوانندگان وامی‌گذارد... .
 یکی از شهروندان کنگانی می‌گوید: سن تجاوز در کنگان و عسلویه به دختران دبیرستانی رسیده و افراد شاغل در این شهرستان‌ها با تظاهر به عشق و دوست داشتن و با وعده ازدواج دختران کم‌سن و سال را در دام می‌اندازند که تبعات منفی این آسیب اجتماعی و تهدیدات ناشی از آن و اخاذی‌ها و ... بر کسی پوشیده نیست. 
به نظر می‌رسد در چنین شرایطی باید برای حفظ بنیان خانواده‌ها و سلامت جامعه تدبیری اساسی اندیشید. همکاری و هم‌اندیشی همه نهادها در این خصوص الزامی و ضروری است. علاوه بر افزایش تعداد مامورها و گشت‌های پلیس، هم نهاد خانواده و هم معلمان و مدیران مدرسه باید رفت و آمد و وضعیت دانش‌آموزان را رصد کنند. به‌عنوان مثال می‌توان افراد شاغل در این شهرستان‌ها را گزینش بیشتری کرد و یا حتی خوابگاه‌های متاهلی را به آنها اختصاص داد تا شرایط انتقال خانواده‌هایشان هم فراهم شود و تا حدی از آمار تجاوزها کاسته شود. 
ناگفته نماند ذکر شهرستان‌های کنگان ، عسلویه و جم به منزله تائید این‌که در دیگر نقاط استان و کشور تجاوزی رخ نمی‌دهد، نیست بلکه این معضل و نابهنجاری اجتماعی اکنون در کنگان و عسلویه بسیار بغرنج، خطرناک و پیچیده شده است که سن فحشا و فساد را بسیار پایین‌تر از حد معمول آورده و این به نوبه خود یک تهدید جدی است. 
 
***بامداد جنوب
[کد خبر:AJ16189]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب