19721_986.jpg

«آینه جم»؛بوشهر را در جای جای کشور به‌عنوان استانی زرخیز و منبع عظیم نفت و گاز و انرژی کشور می‌شناسند تا جایی که نام این استان با فازهای 24گانه پارس جنوبی عجین شده است.
بوشهر را در جای جای کشور به‌عنوان استانی زرخیز و منبع عظیم نفت و گاز و انرژی کشور می‌شناسند تا جایی که نام این استان با فازهای 24گانه پارس جنوبی عجین شده است. سالانه هزاران نفر از گوشه و کنار کشور برای یافتن شغل مناسب راهی بوشهر و شهرستان‌های جنوبی این استان می‌شوند تا در پایتخت انرژی کشور برای خود شغلی دست و پا کنند؛ با این حال هرکس نداند، بوشهری‌ها خوب می‌دانند که این استان تنها در نفت و گاز خلاصه نمی‌شود.
وجود قدیمی‌ترین کارگاه‌های کشتی‌سازی کشور، قطب کشاورزی خارج از فصل (گوجه‌فرنگی و...)، قطب پرورش میگوی کشور، وجود نیروگاه اتمی در بوشهر، پرورش ماهی در قفس، ماهیگیری و تجارت دریایی، بیشترین هم‌مرزی با آب‌های نیلگون خلیج فارس و همجواری با بیشترین کشور عربی حاشیه این خلیج و... از جمله ویژگی‌های این استان است که در طول سالیان دراز، زمینه اشتغال و کسب روزی حلال را برای مردمان این مرز و بوم فراهم کرده است.
 وجود معادن صنعتی و معدنی در این استان از دیگر مزایای آن است که بخش قابل توجهی از بیکاران بوشهری را نیز شاغل کرده است. در این زمینه لازم است بدانیم ظرفیت شناخته‌شده معادن استان بوشهر برحسب ذخایر قطعی، دو میلیون و 72 هزار تن و برحسب ذخایر احتمالی چهار میلیون و ۳۵۲ میلیون تن برآورد شده است. همچنین استان بوشهر با موقعیت مناسب ساحلی و نزدیکی منابع معدنی به ساحل از ظرفیت‌های بالایی برای صدور مواد معدنی فرآوری شده و خام برخوردار است؛
با این حال بررسی‌های مراکز آمار کشور در خصوص اشتغال سال‌های اخیر کشور نشان می‌دهد که مسوولان استان بوشهر توان کافی جهت ایجاد شغل مناسب با توجه به رشد روزافزون تقاضای اشتغال در جامعه را نداشته‌اند و شیب افزایش نرخ بیکاری بوشهری‌ها در سال‌های اخیر مثبت و رو به رشد بوده است. از این‌رو، در حالی که انتظار می‌رود مسوولان ارشد و مدیران اقتصادی بوشهر به فکر ایجاد شغل و کمک به ریشه‌کن کردن فقر در این استان باشند، متاسفانه هر روز شاهد از دست رفتن زمینه‌های مناسب ایجاد اشتغال در استان بوده و جایگاه استان در استفاده از فرصت‌های ایجادشده در کشور تنزل می‌یابد.
برای مثال، 21 آذرماه سال جاری، وزارت صنعت و معدن و تجارت تفاهمنامه‌ای در زمینه تولید و اشتغال حوزه صنعت و معدن با سازمان برنامه و بودجه کشور امضا کرد که بر اساس آن قرار شد تا 270 هزار فرصت شغلی جدید در بخش صنعت و معدن کشور ایجاد شده و زمینه اشتغال متقاضیان کار در استان‌های مختلف را فراهم کند. در همین راستا، پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان 129 هزار و 862 نفر، پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان 51 هزار و 710 نفر، پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان 87 هزار و 429 نفر و پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان هزار نفر از جمله تعهدات دولت در این طرح  اشتغالزایی بوده است.
با این حال، نگاهی به نمودار سهم استان‌ها از تعداد فرصت‌های شغلی برنامه تولید و اشتغال در حوزه صنعت و معدن به‌منظور ایجاد 270 هزار فرصت شغلی جدید که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده است، نشان می‌دهد که استان بوشهر با وجود دارا بودن سهمی بالا در استخراج مواد معدنی در کشور، به‌صورت مشترک با استان گلستان و کهگیلویه و بویراحمد پس از استان ایلام در رتبه آخر قرار گرفته است.
استان‌های اصفهان، تهران و آذربایجان شرقی به‌ترتیب با داشتن 3/15 و0/8 و 2/7 درصد و استان‌های بوشهر، گلستان و ایلام به‌ترتیب با 0/1 و 0/1 و 8/0 درصد دارای کمترین سهم در فرصت‌های شغلی جدید در این طرح هستند.
این در حالی است که استان بوشهر از نظر میزان استخراج مواد معدنی رتبه ششم را در کشور دارا است و در حال حاضر چندین واحد عمده فرآوری مواد معدنی با ایجاد اسکله‌های اختصاصی در امر صادرات مصالح تولیدی معدنی فعالیت دارند.
**بامداد جنوب
[کد خبر:AJ26981]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب