00040395708091.jpg

 

آینه جم/ شهرام صدوقي

کمتر از يک ماه به آغاز برگزاري بزرگترين رويداد ورزشي جهان بعد از مسابقات المپيک در قطر، همسايه جنوبي کشورمان مانده است. برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال با حضور 32 کشور جهان تاکنون اينقدر به ايران نزديک نبوده و از نظر کارشناسان گردشگري و اقتصادي بهترين فرصت بهره برداري اقتصادي از اين رويداد بزرگ براي کشورمان بوده است.

 

يکي از وعده‌هاي دولت سیزدهم در حوزه گردشگري استفاده از ظرفيت‌ جام جهاني قطر بود؛ با اين وصف که ايران مي‌تواند با مشارکت در برگزاري جام جهاني بسياري از مسافران را در جزيره‌هاي خليج فارس و نيز استان‌هاي جنوبي کشور اسکان دهد تا از اين رهگذر صنعت توريست ايران فعال شود. مسئولان دولت کنوني هم از زمان روي کار آمدن تا همين اخيرا مدام مي‌کوشيدند با ارائه وعده‌هاي پر طمطراق خود را فاتح پيش از پيروزي نشان دهند.

در صورت برنامه ريزي مناسب مي‌توانستيم حدود 20 هزار گردشگر ورزشي را در مقطع جام جهاني قطر پذيرا باشيم و از درآمد حضور آنان بهره مند شويم. 

هرچند اين کشور در طول 10 سال گذشته زيرساخت و ظرفيت‌هاي لازم را متناسب با تعداد تماشاگراني که پيش‌بيني شده وارد اين کشور شوند به وجود آورده است، اما انتظار مي‌رفت مسئولين ايران با درک اين مسئله که کشور ساحلي و کوچک قطر مي‌تواند ايران را نيز در اين امر سهيم کند؛ آن‌ها را به مطالعه و برنامه‌ريزي جهت انجام اقدامات مقتضي و توسعه زيرساخت‌هاي لازم وادارد، اما متأسفانه تاکنون هيچ اقدامي‌درخور توجه در اين راستا انجام نشده است و بحث مشارکت ايران در بهره‌برداري از فرصت بي‌نظير جام جهاني قطر در حد همان بحث و تبادل نظر باقي ماند.

اين در حالي است که باتوجه به مساحت 11 هزار کيلومترمربع کشور قطر که صرفاً چيزي در حدود وسعت استان قم است و با توجه به نبود تفريحات و جاذبه‌هاي متنوع و عدم برخورداري از تنوع آب‌وهوايي، قطعاً تماشاگران جام جهاني ترجيح مي‌دهند مدتي از اقامت دوهفته‌اي خود در قطر را به سفر به کشورهاي اطراف اختصاص دهند.

در اين ميان کشور ايران از حيث برخورداري از تنوع و جاذبه‌هاي ممتاز گردشگري و همچنين فاصله اندکي که با اين کشور دارد، به‌نظر مي‌رسد اقبال بيشتري را در جذب تماشاگران اين رويداد نسبت به ساير کشورهاي همسايه قطر، داشته باشد. 

وعده پشت وعده درباره جام جهاني

استفاده از فرصتهاي حمل ونقلي جام جهاني قطر براي کشورمان از ديگر فرصتهايي بود که متاسفانه تاکنون مسئولين دولتي از اين فرصت هم به نفع ايران نتوانسته اند سودي ببرند.

در همین شرایط وزير راه و شهرسازي روزگذشته در وعده اي جديد اعلام که طبق توافق صورت گرفته با وزیر حمل و نقل قطر، ايرلاين‌هاي ايراني و قطري در چند روز مانده به آغاز مسابقات اقدام به فروش بليط‌هاي ارزانتر از قيمتهاي فعلي خواهند کرد.

رستم قاسمی از همه کساني که قصد تماشاي مسابقات جام جهاني را داشتند درخواست کرد تا بليت‌هايي که به‌صورت بسته‌هايي با مبالغ  80 ميليون تومان و حتي بيشتر از اين به فروش مي‌رسد را تهيه نکنند و ابراز اميدواري کرد با توافقات بسيار خوبي که با کشور قطر براي بليت ارزان صورت گرفته است مردم دو هفته قبل از مسابقات جام جهاني از طريق سايتي که رسما اعلام خواهد شد، بليت ارزان تهيه کنند.

وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به توافقات انجام‌شده براي انجام سفر هوايي از فرودگاه‌هاي کشور به دوحه افزود: از شهرهاي ساحلي جنوبي بوشهر، بندرعباس، شيراز و کيش به دوحه پرواز انجام خواهد شد. با توجه به فراهم بودن امکانات رفاهي در استان‌هاي ساحلي جنوبي تماشاچيان مي‌توانند صبح به قطر سفر کنند و بعد از تماشاي بازي به شهر خود باز گردند يا در هتل شهرهاي شيراز، کيش و بوشهر استراحت کنند.حال که کمتر از يک ماه به شروع جام جهاني مانده بازهم اميدواريم که وعده‌هاي جديد وزير راه و شهرسازي تحقق يابد و شهروندان حداقل با هزينه کمتري از اين فرصت بي‌سابقه از همجواري با جام جهاني بهره ببرند!
منبع: مردمسالاری

[کد خبر:AJ40208]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب