00000000000000000000000000000000000000000000uyyyy1729305.jpg

آينه جم - کمبود آب، کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی و افت سفره‌های زیرزمینی همواره تهدیدی برای کشاورزی در استان بوشهر بوده است.

به گزارش آينه جم؛ در تعریف استان بوشهر گفته می‌شود که این استان در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته است و میزان بارش‌های این استان‌ هم از میانگین بارش‌های کشور پائین‌تر است؛ این تعریف از یک استان این موضوع را در ذهن متبادر می‌کند که این استان نمی‌تواند جای مناسبی برای کشاورزی باشد و یا اینکه کشاورزی به عنوان یکی از شغل‌های اصلی در این استان محسوب نمی‌شود، ولی در استان بوشهر اینگونه نیست و کشاورزی یکی از مشاغل اصلی مردم این استان محسوب می‌شود.

استان بوشهر به صورت یک باریکه در نوار جنوبی کشور و در کنار خلیج فارس قرار گرفته است؛ در کنار فرصت‌های بزرگ اقتصادی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، شیلات و صید و صیادی، بندر و گمرک و تجارت و بازرگانی، صنایع و معادن و انرژی اتمی و . . . کشاورزی به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم این استان محسوب می‌شود.

این استان مقام اول کشور در تولید برخی از محصولات کشاورزی خارج از فصل کشور از جمله گوجه‌فرنگی را دارد، حدود ۱۵ درصد از خرمای کشور در این استان تولید می‌شود و در تولید دیگر محصولات از جمله غلات، دانه‌های روغنی، مرکبات، صیفی‌جات و سبزی‌جات نیز از استان‌های سرآمد است.

در کنار وجود زمین‌های حاصل‌خیز فراوان در استان بوشهر، کمبود منابع آبی یکی از مشکلات اساسی در راه تولیدات کشاورزی در استان است؛ کمبود آب، کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی و افت سفره‌های زیرزمینی همواره تهدیدی برای کشاورزی در استان بوشهر بوده است.

امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در استان بوشهر بودیم ولی این بارش‌های التیام‌بخش کمبودهای آبی در استان بوشهر نیست و لازم است که به سمت روش‌های جدید کشت، شیوه‌های نوین آبیاری و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای حرکت شود.

اصلاح الگوی کشت در استان بوشهر

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به کمبودهای منابع آبی که در استان بوشهر شاهد هستیم، اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه‌های آبیاری ضروری به نظر می‌رسد.

محمد تقی منوچهری به افت سطح ایستابی سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: اصلاح الگوی کشت در استان بوشهر بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و بهره‌برداران امضا می‌شود انجام خواهد شد.

وی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را به عنوان یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان بوشهر دانست و اضافه کرد: استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در توسعه کشت گلخانه‌ای است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح تغییر شیوه آبیاری نخلستان‌های دشتستان، ادامه داد: طرح پایلوت آبیاری تحت فشار در سطح ۱۷۰ هکتار در منطقه آب‌پخش اجرایی شده است.

منوچهری افزود: در آینده نزدیک طرح آبیاری تحت فشار در دو هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه سعدآباد و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه آبپخش اجرایی می‌شود.

استفاده از روش های نوین آبیاری

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی در استان بوشهر نیاز است که از روش‌های نوین آبیاری استفاده شود که راندمان بالایی دارند و در افزایش کیفیت و کمیت محصولات نیز تاثیرگذار است.

شاپور رجایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در نخیلات استان بوشهر از روش‌های آبیاری سنتی و به صورت غرق‌آبی استفاده می‌شود، بیان کرد: نفوذ عمقی و حجم زهکشی زیاد، تبخیر بالا، تعداد دور آبیاری کم، کاهش کمیت و کیفیت محصول تولیدی از جمله مشکلات این روش آبیاری است.

وی افزود: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار دارای راندمان بالایی است که در کشاورزی استان بوشهر نیز از این مهم استفاده خواهد شد و طرح پایلوت اصلاح آبیاری در نخلستان‌های استان بوشهر آغاز شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر تاکید کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری ضمن اینکه در کاهش مصرف آب بسیار تاثیرگذار است در افزایش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی اثربخش است، به‌گونه‌ای که محصولات کشاورزی برای کشاورزان اقتصادی می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر خبر داد و گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای در افزایش سطح کیفی و کمی محصولات کشاورزی نقش مهمی دارد و زمینه اشتغال در این صنعت را فراهم می‌سازد.

خسرو عمرانی از اختصاص اعتبارات و تسهیلات لازم به منظور توسعه سرمایه‌گذاری در طرح‌های کشت گلخانه‌ای خبر داد و افزود: یکی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به وجود ۹۴ هکتار کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر، بیان کرد: از جمله محصولات این گلخانه‌ها می‌توان به تولید ۶۱۶ میلیون قطعه نشاء گوجه فرنگی و ۶۹ هزار تن گوجه فرنگی، خیار و دیگر محصولات سبزی‌جات اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: متقاضیان کشت گلخانه‌ای تسهیلات مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

به نظر می‌رسد اصلاح شیوه‌های آبیاری، اصلاح الگوهای کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند مهمترین راهکار برای توسعه کشاورزی استان بوشهر در کنار کاهش منابع آبی باشد.

[کد خبر:AJ11544]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب