2012598.jpg

به گزارش آينه جم؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بوشهر در روز هفتم اسفند برای تعیین یک نماینده استان در مجلس خبرگان و چهار نماینده استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مردم استان بوشهر همواره در دوره‌های مختلف انتخابات حضوری گسترده و مشارکتی بالا داشته‌اند و این دوره نیز شاهد حضور گسترده و پرشور مردم این استان در انتخابات بودیم.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز ۴۶۷ هزار و ۹۴۵ نفر شرکت کردند که ۴۰۷ رای صحیح بود که این موضوع بیانگر مشارکت حدود ۶۸ درصدی مردم استان بوشهر در این انتخابات است.

فتح‌الله حقیقی رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر اظهار داشت: ۶۹۱ هزار و ۴۰۶ نفر در استان بوشهر واجد شرایط رای دادن بودند که ۴۷۰ هزار و ۷۹۴ نفر در انتخابات شرکت کردند و این موضوع بیانگر حضور ۶۸ درصدی مردم این استان در انتخابات است.

رای ۸۰ درصدی به آیت‌الله حسینی بوشهری

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان بوشهر دو نفر نامزد بودند که از مجموع  آرای مأخوذه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ۳۷۴ هزار و ۱۳۷ رأی یعنی ۸۰ درصد از آرای این انتخابات را کسب کرد.

آیت‌الله غلامرضا فیاضی دیگر کاندیدای این انتخابات، ۳۳ هزار و ۱۴۹ رأی معادل هفت درصد از آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد.

ترکیب جناحی نمایندگان استان بوشهر

استان بوشهر دارای چهار کرسی در مجلس شورای اسلامی است، انتخابات استان نیز در چهار حوزه انتخابیه برگزار شد تا چهره چهار نماینده استان در مجلس مشخص شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر همواره دارای حساسیت‌های بالایی بوده است و به عنوان یکی از مهمترین انتخابات‌ محسوب می‌شود و امسال نیز شاهد این حساسیت‌ها در همه حوزه‌ها بودیم.

در حوزه‌های انتخابیه چهارگانه استان بوشهر محمدباقر سعادت، عبدالحمید خدری، سکینه الماسی و سیدکمال‌الدین شهریاری به عنوان نمایندگان استان انتخاب شدند.

هر چند در مجلس کنونی سه نماینده استان بوشهر اصولگرا و یک نماینده اصلاح‌طلب است؛ ولی در مجلس آینده، یک نماینده اصولگرا، دو نماینده معتدل و یک نماینده اصلاح‌طلب حضور خواهند داشت.

سید کمال‌الدین شهریاری در حوزه دشتی و تنگستان تنها نماینده اصولگرای استان بوشهر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواهد بود. سکینه الماسی و عبدالحمید خدری دو نماینده معتدل و محمدباقر سعادت هم نماینده اصلاح‌طلب استان بوشهر است.

کرسی دشتستان به سعادت رسید

در حالی که ۱۲ نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان دشتستان احراز صلاحیت شده بودند، با انصراف تعدادی از کاندیداها، در نهایت هشت نفر در این حوزه با هم به رقابت پرداختند.

در شهرستان دشتستان ۱۶۷هزار و ۷۳۹ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که رای‌گیری در این شهرستان در ۱۷۰ شعبه اخذ رای برگزار شد و ۱۱۲ هزار و ۷۴۸ نفر در انتخابات شرکت کردند که بیانگر مشارکت حدود ۶۷ درصدی مردم این شهرستان در انتخابات است.

محمد باقر سعادت کاندیدای اصلاح‌طلب شهرستان دشتستان که در لیست اعتدال و توسعه نیز قرار گرفته بود، با کسب ۳۶ هزار و ۹۱۶ رای به عنوان نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

غلامرضا مختاری نیز کاندیدای مورد نظر اصولگرایان در این حوزه انتخابیه بود که با ۳۲ هزار و ۵۴ رای در جایگاه دوم قرار گرفت. محمدرضا دهقان‌فرد به عنوان کاندیدای مستقل در این انتخابات حضور داشت و با ۲۲ هزار رای سوم شد.

اسمعیل ضیاء با شش هزار و ۴۹۴ رای، اسماء زارعی با سه هزار و ۲۹۴ رای، ملک مرادی با دو هزار و ۶۵۴ رای، فاطمه باصولی با دو هزار و ۲۳۸ رای و علی‌کرم علی‌پور با ۲۳۰ رای در دیگر کاندیداهای این حوزه انتخابیه بودند.

شهریاری بر کرسی دشتی و تنگستان نشست

در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان نیز ۹ نفر احراز صلاحیت شده بودند که در نهایت، انتخابات در این حوزه انتخابیه با حضور ۶ نفر از کاندیداها برگزار شد.

این حوزه انتخابیه دارای ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بود که ۸۹ هزار و ۴۷۴ نفر در این انتخابات شرکت کردند و ۸۵ هزار و ۱۶ رای صحیح اخذ شد. مشارکت در این حوزه انتخابیه حدود ۹۰ درصد بود.

در این حوزه انتخابیه سید کمال‌الدین شهریاری کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان استان موفق شد با کسب ۵۴ هزار و ۳۰۸ رای به عنوان نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس انتخاب شود.

محمد پاکدل نیز کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه بود که با کسب ۲۷ هزار و ۵۵۹ رای دوم شد و عبدالحسین برزگری نیز با کسب هزار و ۶۸۴ رای در جایگاه سوم قرار گرفت.

صمد سلامی با هزار و ۲ رای، حیدر منصوری با ۳۶۲ رای و یدالله شیخیانی به ۱۰۱ رای دیگر نامزدهای حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان بودند.

خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم شد

حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم که مربوط به سه شهرستان مهم استان است همواره دارای حساسیت‌های بالایی بوده است و در این دوره نیز شاهد رقابت سنگینی بین کاندیداهای این حوزه انتخابیه بودیم و ۱۶ کاندیداها با هم رقابت کردند.

حدود ۱۵۰ هزار نفر در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم پای صندوق‌های رای رفتند که در مجموع ۱۴۱ هزار و ۶۱ رای صحیح از صندوق‌های این حوزه بیرون آمد.

در این حوزه انتخابیه برخی اصلاح‌طلبان استان بوشهر از سید کریم موسوی حمایت کرده بودند و عبدالحمید خدری نیز در لیست اعتدال و توسعه قرار گرفته بود.

در این حوزه انتخابیه، عبدالحمید خدری کاندیدای معتدل با کسب ۴۱ هزار و ۹۲۲ رأی به عنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.

عبدالکریم جمیری نماینده کنونی مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس نیز که مورد حمایت اصولگرایان قرار داشت، با کسب ۳۴ هزار و ۴۶۰ رای رقابت نزدیکی با خدری داشت و در جایگاه دوم قرار گرفت و پس از وی نیز سید کریم موسوی کاندیدای اصلاح‌طلبان با ۲۶ هزار و ۶۵۱ رای سوم شد.

در این حوزه انتخابیه ضرغام حیدریه با ۷هزار و ۱۲۲ رأی، زینب اسمعیلی با ۶هزار و ۲۶۷ رأی، حمید شاه‌بندرزاده با ۵ هزار و ۴۴۴ رأی، اسماعیل کاظمی با ۴ هزار و ۱۲۹ رأی، حسین خضری با ۳ هزار و ۸۰۷ رأی، حمیده کللی خورموجی با ۳ هزار و ۵۳۵ رأی، غلامعلی قادریان با ۳ هزار و ۱۰۳ رأی، رامین غلامعلی شاهی با یک‌هزار و ۸۶ رأی، زهرا عرفان نام پدر حیدر با و ۷۷ رأی، علی زارعی با ۷۱۸ رأی، عیسی حبیبی با ۶۹۵ رأی، مهدی رنجه با ۵۸۱ رأی و سید ابراهیم مومنی با ۴۶۴ رأی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

انتخاب یک خانم برای اولین‌بار به عنوان نماینده جنوب استان بوشهر

در حوزه انتخابیه کنگان، دیر، جم، عسلویه ۱۴۷هزار و ۴۰۵ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۱۶۹ شعبه رای‌گیری برپا شد که حدود ۱۱۷ هزار نفر در این حوزه انتخابیه پای صندوق‌های رای رفتند و ۱۱۰ هزار و ۶۷۸ رای صحیح از صندوق‌ها بیرون آمد.

در این حوزه انتخابیه حسین بردستانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفته بود و حزب اعتدال و توسعه نیز از سکینه الماسی حمایت کرد.

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده کنونی حوزه انتخابیه جنوب استان بوشهر به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان استان بوشهر رقابت سخت و نزدیکی را با الماسی بر سر کسب کرسی این حوزه انتخابیه داشت.

در این حوزه انتخابیه سیکنه الماسی با کسب بیش از ۴۱ هزار رای نماینده جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی شد تا اولین خانمی باشد که به عنوان نماینده مردم این حوزه انتخابیه راهی مجلس می‌شود.

همچنین حجت‌الاسلام موسی احمدی با کسب ۳۵ هزار و ۴۵۲ رای در جایگاه دوم قرار گرفت و حسین بردستانی با کسب ۲۶ هزار و ۶۸۹ رای سوم شد.

عابدین عابدی زاده با دو هزار و ۹۳۲ رای، اکبر آسیایی زاده با یک هزار و ۲۲۳ رای، قاسم ابراهیمی با کسب یک هزار و ۵۷ رای، محمد مطلق با کسب یک هزار و سه رای و فرهاد اسدی با کسب ۵۱۸ رای در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

خبری از نمایندگان کنونی بوشهر در بین منتخبین نیست

با انتخاب خدری، سعادت، الماسی و شهریاری به عنوان نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، هیچ‌یک از نمایندگان کنونی استان بوشهر در مجلس نتوانستند راهی به مجلس شورای اسلامی پیدا کنند.

در حوزه انتخابیه دشتستان، حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده فعلی مجلس  احراز صلاحیت نشد و نتوانست در این انتخابات حاضر شود.

در حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان، حجت‌الاسلام سید مهدی پورفاطمی که در چهار دوره گذشته نماینده این حوزه در مجلس بود، احراز صلاحیت نشد تا پس از چهار دوره جای خود را به سیدکمال‌الدین شهریاری بدهد. سید کمال‌الدین شهریاری سابقه یک دوره نماینده این حوزه را در کارنامه خود دارد.

در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم نیز عبدالکریم جمیری نماینده کنونی مجلس رقابت سختی با عبدالحمید خدری داشت ولی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این حوزه انتخابیه، محمد دادفر و شکرالله عطارزاده نمایندگان اسبق مجلس نیز ثبت‌نام کردند ولی صلاحیت آنها احراز نشد.

در حوزه انتخابیه جنوب استان نیز حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده فعلی مجلس رقابت نزدیکی با سکینه الماسی داشت ولی با اختلاف کمی نسبت به وی در جایگاه دوم ایستاد و نتوانست برای دومین دوره در مجلس حضور یابد.

استان بوشهر

 

تعداد واجدین رأی دادن:

۶۹۱ هزار نفر

درصد مشارکت:

۶۸ درصد

تعداد رأی دهندگان:

۴۶۸ هزار نفر

 

گروه پیروز:

حزب اعتدال و توسعه

 

ردیف

حوزه انتخابیه

نماینده منتخب

تعداد آراء

گرایش

راه یافتگان به دور دوم

 

۱

  بوشهر و گناوه و دیلم

عبدالحمید خدری ۴۱ هزار و ۹۲۲ اعتدال  

۲

  دشتی و تنگستان

سید کمال الدین شهریاری ۵۴ هزار و ۳۰۸ اصولگرا  

۳

دشتستان

محمد باقر سعادت ۳۶ هزار و ۹۱۶ اصلاح طلب  
۴

  کنگان و دیر و جم

سکینه الماسی ۴۱ هزار و ۸۰۴ اعتدال    

 

[کد خبر:AJ13474]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب