2024548.jpg

آینه جم:اینجا استان بوشهر است؛ سرزمین نخلستان‌های سرافراز، دریای خروشان، سواحل آرام، پایتخت انرژی ایران و دیار مردمانی نجیب و اصیل و مهمان‌نواز که آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

به گزارش آینه جم:سعید رضایی: استان بوشهر در جنوب ایران قرار گرفته است که از شمال به استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، از سمت شمال غربی به خوزستان، از جنوب شرقی به هرمزگان و از جنوب به خلیج فارس می‌رسد.

گردشگری بوشهر

عسلویه در جنوب استان بوشهر، این استان را به هرمزگان متصل می‌کند، دشتستان این استان را به فارس و کهگیلویه و بویراحمد متصل می‌کند و شهرستان دیلم در شمال استان بوشهر نیز به استان هرمزگان متصل است.

استان بوشهر در فصل زمستان و اوایل بهار بهترین آب و هوای کشور را دارد و به همین منظور بسیاری از مسافران نوروزی علاقه دارند که تعطیلات خود را در این استان سپری کنند.

وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در این استان باعث شده تا در سال‌های اخیر شاهد تبدیل استان بوشهر به عنوان یکی از میزبانان اصلی مسافران نوروزی باشیم و هر سال نیز شاهد افزایش حضور گردشگران هستیم و هر ساله در ایام نوروز چیزی حدود ۵ برابر جمعیت یک میلیون نفری استان بوشهر به این استان سفر می‌کنند.

از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر می‌توان به سواحل خلیج فارس اشاره کرد؛ نخلستان‌های سرسبز، آثار تاریخی و ظرفیت‌های صنعتی استان بوشهر از دیگر جاذبه‌های گردشگری است.

در کنار ظرفیت‌های بی‌شمار گردشگری که در استان بوشهر وجود دارد، شاید بتوان یکی از مهمترین ضعف‌های استان بوشهر در بخش گردشگری را کمبود زیرساخت‌های اقامتی در این استان ذکر کرد.

بیش از سه هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در این استان شناسایی شده است که تا کنون بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی، باستانی و فرهنگی و آثار غیرملموس استان بوشهر ثبت آثار ملی شده است.

سواحل زیبای استان بوشهر در انتظار گردشگران

استان بوشهر بیشترین ساحل را در سطح کشور دارد؛ داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز با خلیج فارس باعث شده است تا این استان به عنوان قطب ساحلی کشور شناخته شود.

به غیر از شهرستان‌های جم و دشتستان، همه شهرستان‌های استان بوشهر با خلیج فارس همسایه هستند و دارای سواحلی بکر و زیبا هستند که هر گردشگری را به سوی خود می‌کشاند.

علی‌رغم ظرفیت عظیمی که این سواحل برای گردشگری دارند، هنوز هم زیرساخت‌های گردشگری ساحلی و دریایی در استان ایجاد نشده است و بسیاری از این ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است؛ البته همین دست‌نخورده‌ماندن هم باعث شده تا بسیاری از مردم به حضور در کنار این سواحل علاقمند باشند.

سرزمین نخل‌های سرافراز

نخلستان‌های زیبای استان بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری در استان محسوب می‌شوند؛ نخلستان‌هایی که در برخی از محورهای راه‌های استان بوشهر به ویژه در شهرستان دشتستان در هر دو طرف مسیر قرار گرفته‌اند و هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کنند.

نهرهای پر آب در کنار نخلستان‌ها یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که طراوت خاصی به نخلستان‌ها می‌بخشد. خرما، پنیر نخل و صنایع دستی از جمله سوغات‌های دیار نخلستان است.

البته با وجود زیبایی‌های بسیار زیادی که این نخلستان‌ها دارند، زیرساخت‌های اقامتی در این نخل‌ها وجود ندارد و محل‌های ویژه برای گردشگران علاقمند به نخل‌گردی نیز تعیین نشده است.

گردشگری صنعتی

استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور محسوب می‌شود و این ظرفیت‌های ممتاز در تمام کشور بی‌نظیر است؛ تولید بیش از ۷۰ درصد گاز کشور در پارس جنوبی، صادرات ۹۵ درصد نفت کشور و وجود ۱۴ واحد بزرگ پتروشیمی تنها بخشی از این ظرفیت‌ها است.

وجود صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر باعث شده تا این منطقه به عنوان یک ظرفیت مناسب برای توریسم صنعتی محسوب شود و سالانه افراد زیادی برای دیدن این ظرفیت‌ها به استان بوشهر سفر کنند.

گنبد نمکی

گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک در فاصله ۶۴ کیلومتری جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و درکیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و  در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد یکی از بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید.

بافت قدیم بوشهر

بافت قدیم بوشهر نیز از مهمترین جابه‌های گردشگری استان بوشهر است که با توجه به سبک خاص و منحصر به فرد معماری آن دارای جاذبه‌های بسیار زیادی است.

عمارت ملک

عمارت ملک مجموعه ساختمانی تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر است.

موزه رئیس‌علی دلواری

رئیس‌علی دلواری از سرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهر است که خانه وی تبدیل به موزه شده و پذیرای گردشگران است. موزه رئیسعلی دلواری در شهر دلوار شهرستان تنگسان قرار دارد.

گورستان و منطقه باستانی سیراف

سیراف از قدیمی‌ترین بنادر ایران و جهان است که در گذشته کشتی‌رانی از این بندر رایج شده است و دارای آثار تاریخی متعددی است. بندر سیراف در جنوب استان بوشهر در شهرستان کنگان قرار دارد.

نیروگاه اتمی بوشهر

یکی دیگر از اماکن دیدنی بوشهر را می‌توان نیروگاه اتمی بوشهر نام برد که به عنوان یک افتخار در عرصه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشی است که از آن به عنوان کاخ زمستانی داریوش یاد می‌شود. این اثر در روستای درودگاه شهرستان دشتستان واقع است.

بازارهای تجاری عرضه اجناس

نقاط مختلف استان بوشهر دارای بازارهای عرضه اجناس خارجی است که افراد زیادی به قصد خرید به این شهرها سفر می‌کنند که شهرهای گناوه و دیلم دارای بازارهای بزرگی برای عرضه اجناس خارجی هستند.

آب‌انبار قوام

آب انبار قوام بوشهر واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. ساختمان «آب انبار قوام» در محوطه باری در جانب غربی شهر بوشهر و در (کنار دریا) قرار گرفته است. تاریخ بنای این آب انبار (برکه) به ۱۵۰سال بیش بر می‌گردد.

گور دختر

گور دختر در نزدیکی جاده برازجان به کازرون قرار دارد که دارای سقفی شبیه مقبره به مقبره کوروش بزرگ دارد و خود مقبره نیز به سبک مقبره کوروش کبیر ساخته شده‌ است و باستان شناسان نیز تایید کرده‌اند که این اثر متعلق به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و به دوره هخامنشیان است.

کاروانسرای مشیرالملک دشتستان

کاروانسرای مشیرالملک در سال ۱۲۵۰ شمسی به فرمان حاج میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شد و تا سال ۱۳۰۰ شمسی به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شد که به دلیل واقع شدن شهر برازجان بر سر راه تجارتی شیراز به بوشهر مکانی مناسب برای استراحت کاروانیان بوده است. این کاروانسرا در مرکز شهر برازجان قرار دارد.

قلعه خورموج

قلعه خورموج که قسمتى از آن به نام قلعه محمدخان دشتى و قسمت دیگر آن به نام قلعه جلال‌خان معروف بوده در شهر خورموج قرار داد. از این بنا براى سکونت و مقاصد نظامى و دیده‌بانى استفاده مى‏‌شده است. شاه‌نشین‏‌ها و گوشواره‌‏ها به سبک سلجوقى بنا شده بودند. گچبرى دیوارها و درون اتاق‏‌ها و تزیینات اصلى قلعه بسیار جالب است و سبک بنا با بناسازى و گچبرى و طاق‌سازى کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس همانند است.

منطقه تاریخی توز

شهر تاریخی تَوَّز یا توج یکی از شهرهای مهم دشتستان قدیم بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار و در نزدیکی روستای زیراه کنونی قرار داشته است که در محلى بین روستاهاى زیرراه، اردشیر‌آباد و سعدآباد از توابع دهستان‌هاى دشتستان در حاشیه رودخانه شاپور دالکى قرار دارد.

البته این‌ها تنها بخش‌هایی از جاذبه‌های دیدنی استان بوشهر است که از دیگر جاذبه‌ها می‌توان به خانه قدیمی قاضی (محله بهبهانی بوشهر) - منطقه باستانی ریشهر (۸ کیلومتری جنوب بوشهر) - مقبره ژنرال انگلیسی (بوشهر، خیابان امام خمینی) - گورستان شغاب (جنوب بوشهر) - مسجد شیخ سعدون (مرکز شهر بوشهر) - کلیسای مسیح مقدس (مرکز شهر بوشهر) - قلعه هلندی‌ها (شمال شرقی جزیره خارگ) - معبد پوزئیدون -خدای دریا- (جزیره خارگ) - گورستان باستانی جزیره خارک، امامزاده میرمحمد حنفیه، کلیسای قدیمی خارگ (جزیره خارگ) - تل مرو، تل طلسمی (جنوب برازجان) - تل خندق، تا پهن (شمال برازجان)  - معبد کلات (۳۰ کیلومتری خورموج، روستای حیدری) - امامزاده میرارم (جنوب خورموج) - قلعه زائر خضرخان (شمال اهرم) - امامزاده سلیمان (جاده گناوه -دیلم) - خرابه‌های بندر سینیز (۲۰ کیلومتری بندر دیلم، حوالی خور امام حسن) - خرابه‌های بندر مهروبان (۲۴ کیلومتری شمال بندر دیلم) - امامزاده حسن (شهر امام حسن) - مسجد بر دستان (شهرستان دیر) - شاهزاده ابراهیم (ننیزک دشتستان) - امامزاده عبدالمهیمن (بوشهر نزدیک ریشهر) اشاره کرد.

فعالیت ۲۸ پایگاه امدادی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر از فعالیت ۲۸ پایگاه امدادی هلال احمر در استان بوشهر طی ایام نوروز خبر داد و اظهار داشت: ۳۲۰ امدادگر و نجاتگر آماده فعالیت در ایام نوروز هستند.

حسین درویشی با اشاره به فعالیت تیم‌های هلال احمر  از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال آینده، اضافه کرد: ۸۰  دستگاه خودرو نجات و آمبولانس و یک بالگرد امداد و نجات آماده خدمات‌دهی به مردم هستند.

وی ادامه داد: در این طرح ۲۴ پست در ورودی شهرها، مکان‌های پرجمعیت و پارک‌ها به‌صورت پیاده و با دوچرخه با ارائه نقشه استان ،انجام تست قند و فشار به مسافران خدمات رسانی می‌کنند.

راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت و اکیپ‌های بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از فعالیت ۹ پایگاه سلامت در نقاط پر جمعیت استان بوشهر طی ایام نوروز خبر داد و گفت: این پایگاه‌های سلامت در ساحل و پارک شغاب بوشهر، دیلم، گناوه، شاهزاده ابراهیم برازجان، ساحل بوشهر، ساحل دلوار، دیر، کنگان و عسلویه برپا می‌شود.

علیرضا رئیسی همچنین به تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های استان بوشهر برای ایام نوروز اشاره کرد و ادامه داد: همه امکانات بهداشتی درمانی برای ارائه خدمات درمانی به میهمانان نوروزی بسیج شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نظارت بر عرضه مواد غذایی، خاطرنشان کرد: تیم‌های سلامت نوروزی در استان بوشهر فعال خواهند شد و ۱۶۸ اکیپ بهداشت محیط در نقاط مختلف استان فعالیت دارند

[کد خبر:AJ13802]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # جوهری جمی 1394-12-22 10:44
نویسنده محترم لطفا یک مورد را اصلاح و یک مورد را اضافه بفرمایید:
دیلم این استان را به خوزستان وصل می کند و نه هرمزگان
شهرستان جم نیز این استان را به فارس متصل می کند (از طریق اتوبان جم به فیروزر آباد که اتفاقا یک راه حیاتی است و تعجب می کنم چطور از قلم انداخته اید. در هر حال ممنون از مطالب شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب