آینه جم:امسال 807 زائر از استان بوشهر در قالب 5 کاروان به سفر حج تمتع رفتند که ۵۳ درصد از زائران را خانم‌ها و ۴۷ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند. تاریخ برگشت اولین کاروان نیز 6 مهرماه اعلام شده است.

به گزارش آینه جم:: خبرهای غیر رسمی از مرگ یکی از حجاج هم استانی در فاجعه امروز «منا» حکایت دارد.

به گزارش «آینه جم:»؛ در آمار اولیه ای که سازمان حج و زیارت از جانباختگان حادثه امروز منتشر کرده، نام محمد خندان از کاروان شماره ۲۴۰۳۷ هم دیده می شود که اهل شهرستان جم است.

وی با کاروان های استان فارس به حج اعزام شده بود.

9 خاجی استان مفقود شده اند

جانشین حج وزیارت استان بوشهر در همین خصوص گفت: بر اساس اطلاعات واصله از کاروان‌های مختلف استان بوشهر در مکه مکرمه در حادثه ناگوار سرزمین منا 9 نفر از حجاج استان بوشهر مفقود شده‌اند.

مهدی صداقت شامگاه پنج‌شنبه افزود: 2 نفر از حاجیان مفقودی مربوط به کاروان اهل سنت به سرپرستی علی رحمانی به شماره 16011 و هفت مفقود دیگر مربوط به کاروان عبدالرسول میگلی‌نژاد به شماره کاروان 16133 است.

صداقت در گفتگو با تسنیم بیان کرد: تعدادی از حجاج استان بوشهر مصدوم شدند که در مراکز درمانی مکه مکرمه در حال مداوا هستند.

مرگ یکی از حجاج دیر تایید نشد

همچنین در فضای مجازی از جمله برخی گروههای مرتبط با خبرنگاران، هویت یکی از جابناختگان حادثه امروز به نام "مصطفی موسوی" از کاروان شماره ۲۹۰۱۲ مربوط به شهرستان دیر اعلام شده بود، اما پیگیری های تلفنی «خلیج فارس» با مدیر یکی از کاروان های استان که در عربستان حضور دارد مشخص کرد این شماره کاروان مربوط به بوشهر نبوده است.

807 زائر بوشهر در خانه خدا

امسال 807 زائر از استان بوشهر در قالب 5 کاروان به سفر حج تمتع رفتند که ۵۳ درصد از زائران را خانم‌ها و ۴۷ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

آنها یکم شهریورماه به عربستان اعزام شده و برگشت اولین کاروان نیز ششم مهرماه می باشد.

ناتوانی عربستان در مدیریت حج

شایان ذکر است امروز صبح و در پی مسدود شدن دو مسیر تردد حجاج در سرزمین منا توسط ماموران سعودی و ازدحام جمعیت در مسیرهای دیگر، صدها تن کشته و مجروح شد که براساس آخرین آمارها شمار تلفات به 820 نفر و مجروحان نزدیک به هزار نفر رسیده است.

در این سازمان حج و زیارت، تاکنون تلفات زائران ایران را 90 تن و مجروحان نیز 60 نفر اعلام کرده است.

روز چهارشنبه همین هفته نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج کشورهای آفریقایی به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز 11 شهریور نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

منبع:خلیج فارس

 

 

[کد خبر:AJ8423]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب