000000000000000000000000000uuy76625.jpg

آینه جم: کرامت الله صبوری: حوزه‌ انتخابیه‌ جنوب استان بوشهر که از دوره ششم مجلس شکل گرفت، غالباً شاهد رقابت جذاب و پیچیده‌ ای بوده است، چرا که تعدد کاندیداها و تکثر اقشار، اقوام، سلایق و نامزدهایی از 4 شهرستان دیر، کنگان، جم و عسلویه بر جذابیت و نفس گیر بودن این ماراتن افزوده است.

در دوره‌ی قبل، رقابت نزدیکی میان شیخ موسی احمدی، سکینه الماسی و قیصر صالحی در گرفت و در دوره‌ی قبل‌تر آن، دو مرحله‌ای شدن انتخابات و رقابت حساس میان دکترجلالیان و قیصر صالحی رقابت تنگاتنگی را میان آنان رقم زد. دو دوره قبل تر از آن نیز همین رقابت تنگاتنگ دیده شد. (دوره هفتم رقابت صالحی و علمداری به دور دوم کشیده شد و در دوره ششم نیز محمد احمدی و حجت الاسلام حاجیانی به دور دوم رفتند.)

اکنون در انتخابات مجلس دهم و در میان کاندیداهای موجود، دوباره رقابت به شیخ موسی احمدی و سکینه الماسی رسیده و اصلاح‌طلبان تاکنون نتوانسته اند نامزد اصلی خود را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهند. اصلاح‌طلبان که با تکیه بر یک کاندیدای خوش اقبال، اجماع را برای خود دست یافتنی می دیدند، به یک‌باره استرس چندین ماهه‌ شان تکرار شد و کاندیدای اصلی خود از گردونه‌ی رقابت‌ها حذف شده دیدند.

مجید حسینی کنگانی، نامزد خوش‌اقبال مجلس، در صورت تایید صلاحیت به راحتی در جمع مدعیان بهارستان دهم بود. او علاوه بر اینکه به لحاظ کارنامه و رزومه کاری قوت داشت، به لحاظ فکری نیز شخصی ثابت قدم و البته به دور از تندروی شناخته می شد. همه‌ این‌ها به علاوه شخصیت اجتماعی و ویژگی‌های اخلاقی مجید کنگانی است که اجماع اصلاح طلبان را بر روی او راحت می‌کرد. شخصی با سابقه، همفکر، با اخلاق و متعهد. به نوعی اعتقاد به او صرفاً تشکیلاتی و شخصیتی دوست‌داشتنی دارد.

با این همه، کنگانی نتوانسته از سد شورای نگهبان عبور کند و با نیامدنش بیم تصمیم احساسی ناشی از خلاء عاطفی در بین برخی از هم فکرانش محتمل شده است. اکنون شاید زمان آن رسیده که اصلاح طلبان جنوب استان دست به انتخابی صحیح زده تا بتوانند بهترین بهره را از انتخابات آتی بگیرند. در این نوشتار سعی می شود به صورت اجمالی به بیان استراتژی‌هایی که ممکن است اصلاح طلبان انتخاب کنند، پرداخته شود:

استراتژی استقامت با شانس حداقلی
راهکار اول، "استقامت با شانس حداقلی" است.  این کار مستلزم دعوت جریان اصلاحات از مردم برای حضور در پای صندوق‌ها و رای دادن به نیروهای نزدیک به دیدگاه اصلاح طلبی و اعتدال است. اگر چه در حوزه‌ جنوب استان اصلاح‌طلب شاخصی در گوی رقابت نمانده، اما کورسوی امیدها به سمت کاندیدای جوان، یعنی حسین بردستانی است اما نمی‌توان از واقعیت ها چشم پوشید و آن را نادیده گرفت.

فکت های موجود در حوزه‌ی انتخابیه نشان از رقابت سخت و نزدیک شیخ موسی احمدی و سکینه الماسی می دهد و حسین بردستانی تنها شاید میان بخشی از اصلاح طلبان رای داشته باشد اما آراء الماسی بیشتر عمومی است. اما در این میان اتفاق مهمی که می افتد پافشاری بر مواضع اصلاح طلبی است و رای دادن و حمایت اصلاح طلبان از کاندیدای هم‌فکر فارغ از اینکه اسم چه کسی از صندوق خارج می‌شود و در واقع عمل به وظیفه است نه نتیجه. همانگونه که در مقاطع مختلف و در انتخابات‌هایی چون ریاست جمهوری، رای به کاندید اصلاح‌طلب داده می‌شد با اطمینان به اینکه قطعاً این کاندید رای نخواهد آورد اما رای برای رای است نه رای برای صندوق رای.

استراتژی تجمیع مساوات و تفریق رقیب
اصلاح‌طلبان به نزدیکترین گزینه از لحاظ فکری و عقیدتی و محتمل‌ترین برنده نزدیک شوند. با توجه به آنکه اصلاح طلبان جنوب استان اصلاً خوش ندارند که یک نفر، متمایل به طیف پایداری‌ها و اصولگرایان به شدت راستگرا وارد مجلس شود به شیخ موسی احمدی به عنوان رقیب جدی نگاه می‌کنند. در این بین می‌ماند دو گزینه که از لحاظ فکری و عقیدتی به آن‌ها نزدیک‌تر و هم از لحاظ برنده شدن محتمل تر باشد، یعنی حسین بردستانی و سکینه الماسی. اما مشکل اساسی آنجاست که هر دو کاندید یک وجهه را کمتر در خود دارند. حسین بردستانی اگرچه به طیف اصلاح طلب نزدیکی بسیار بیشتری دارد اما در فضای عمومی احتمال رای آوردن او کمتر به نظر می رسد، مگر آنکه در روزهای آتی اتفاق دیگری رخ دهد.

گزینه دیگر سکینه الماسی است که گرچه احتمال رای آوری بیشتری دارد اما از لحاظ فکری و عقیدتی چهره‌ای اصلاح‌طلب به شمار نمی‌رود و دارای کارنامه حداقلی در فعالیت های حزبی است. نکته‌ای که برای اصلاح طلبان مهم است اما الماسی در آن چندان قوی نیست. هرچند ماه‌ها پیش در مصاحبه با یکی از سایت‌های اصولگرای استان برخی تفکراتش را صراحتاً نزدیک به اصلاح‌طلبان خواند اما این برای خودی دانستن او کافی نیست.

البته شاید اگر از محتمل‌ترین کاندیدا یعنی الماسی حمایت شود بتوان در برهه‌ی بعد از انتخابات وی را بیشتر به سمت خود کشاند و ورود کسی که حداقل موضعی در مقابل اصلاح‌طلبان نگرفته بهتر از کسی است که در بیان مخالفتش با جریان اصلاح‌طلبی صراحت کامل دارد. در بدترین شرایط، انتخابی بین اصولگرا و اصولگراتر است!

استراتژی عدم حضور
استراتژی عدم مشارکت در انتخابات همیشه بین عده‌ اندکی از اصلاح طلبان مطرح می‌شده اما همیشه یک استراتژی رد شده بوده چرا که می‌دانند با عدم حضور، اتفاق بدتری ممکن است برای آن‌ها بیفتد و آن هم کسب اکثریت کرسی‌های سبز بهارستان توسط طیف اصولگرای دوآتشه است. لذا این استراتژی نیز نمی‌تواند برای آنان کارساز باشد.

حالا باید دید که اصلاح‌طلبان کدام یک از این استراتژی‌ها را در وضع موجود انتخاب می‌کنند. سیاست کلی اصلاح‌طلبان در سطح کشور چیست و مصلحت اندیشی اصلاح‌طلبان استان  و حوزه‌ی جنوبی چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات باید کمی منتظر ماند و نظاره کرد.

منبع:خلیج فارس

[کد خبر:AJ12941]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # علی اکبر احمدی پور 1394-11-23 12:03
درود بر نگارنده کرامت خان صبوری..
اما خانم الماسی مدعی هست که بدون حمایت اصلاح طلبان هم راهی مجلس میشود.. پس ضروری نیست اصلاح طلبا از ایشون حمایت کنن..
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اصلاح طلب 1394-11-23 17:57
خب این طرز تفکر شماست یا اصلاح طلبان کشور؟ فکر کنم کمی اشتباه میکنید برادر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # حامی بردستانی 1394-11-23 13:36
برخی می گویند هدف از این جلسه که احتمالاً در منزل یکی از مسئولان سابق دولت اصلاحات برگزار خواهد شد، تلاش برای متقاعد کردن مجمع مشورتی اصلاح طلبان جنوب استان بوشهر جهت حمایت از سکینه الماسی است.
«هدف از برگزاری جلسه عصر امروز اصلاح طلبان جنوب استان بوشهر در شهرستان جم چیست؟»

این سوالی است که در آستانه برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ذهن بسیاری از مردم حوزه جنوبی استان بوشهر را به خود مشغول کرده است.

به گزارش «استان24»؛ برخی می گویند هدف از این جلسه که احتمالاً در منزل یکی از مسئولان سابق دولت اصلاحات برگزار خواهد شد، تلاش برای متقاعد کردن مجمع مشورتی اصلاح طلبان جنوب استان بوشهر جهت حمایت از سکینه الماسی است.

همانطور که «استان24» در روزهای گذشته نیز گزارش داده بود، خانم الماسی اخیراً در جلسه ای با برخی اصلاح طلبان جنوب استان که در شهر دیر برگزار شده بود خود را اصلاح طلب و مورد حمایت دولت معرفی کرده بود و از آنها خواسته بود تا از وی حمایت کنند.

این درخواست اما ظاهراً مورد قبول اصلاح طلبان قرار نگرفته بود، که جلسه امروز اصلاح طلبان در جم احتمالاً تلاشی دوباره برای معرفی الماسی بعنوان نامزد اصلاح طلبان خواهد بود.

یکی از اعضای مجمع مشورتی اصلاح طلبان در گفتگو با «استان24»، با تایید اینکه امروز عصر در شهر جم جلسه داریم از تلاش برخی برای معرفی خانم الماسی بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان جنوب استان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت اگر چنین باشد ما زیر بار پذیرفتن خانم الماسی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان نخواهیم رفت؛ زیرا ایشان از ابتدا با ما نبوده و حتی در جلسات ما نیز شرکت نکرده است.

وی تاکید کرد: دستور این جلسه را قبلاً منتشر کرده ایم و از کاندیداهای مورد نظر اصلاح طلبان تنها یک جوان خوشنام و باسواد بنام حسین بردستانی باقی مانده است؛ اما با این وجود امروز در جلسه حضور می یابیم تا ببینیم هدف از برگزاری آن چیست.

این عضو مجمع مشورتی اصلاح طلبان جنوب استان همچنین از حضور احتمالی استاندار سابق بوشهر در دوران اصلاحات و وزیر کشور آن دولت در جلسه ی امروز برای جلب حمایت اصلاح طلبان از خانم الماسی ابراز بی اطلاعی کرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # زنده باد اصلاحات 1394-11-23 13:39
ما هرگز تسلیم نمی شیم و ریشه اصلاحات را زنده زنده میکنبم.مطمنا بردستانی رای میاره.را ما فقط و فقط بردستانی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # كيوان 1394-11-23 13:43
ضمن احترام به همه كانديداي تاييد شده بايد عرض كنم ......شايسته نمايندگي مردم شريف جنوب استان ...... اميد اينكه در هفته اينده اقايان علمداري يا كنگاني مجوز حضور در انتخابات بگيرند و مردم به يكي از اين دو بزرگوار راي دهند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-3 # محسن جم 1394-11-23 14:49
همین آقای احمدی خودش رای بیاره بهتره والا
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # رضا 1394-11-23 16:06
درود بر اصلاح طلبان اینقدر این حزب با غیر هستن که پشت جناب بردستانی بمونن ..همه ی اهل فن خانم الماسی میشناسن که اصولگرا بوده مواظب باشیم فریب نخوریم
درود بر غیرت شما...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # جمی 1394-11-23 16:27
اصلاح طلبان جنوب استان شخصی مناسبتر از جناب بردستانی پیدا نخواهند کرد چون بردستانی هم آگاه و متخصص است هم دارای خط و مشی سیاسی اصلاح طلبی است و ان شااله مردم جنوب استان آبروداری خواهند کرد و از ورود پایدارچی به مجلس جلوگیری خواهند کرد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-5 # حرمی اناری 1394-11-23 18:28
اصولگرایان برنده رقابت هستند احمدی اصولگرای واقعی و حامی ولایت با 40 هزار رای دوباره نماینده می شود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # شهرام - عسلویه 1394-11-23 18:33
امیدوارم اخلاق اصلاح طلبانه آن چنان سقوط نکرده باشد که بر فرض پذیرفتن تحلیل کرامت، بین سه چهره به اذعان ایشان اصولگرا تر، اصولگرا، اصلاح طلب(حتی بدون کارنامه حزبی ) ، اصول گرا را ترجیح داده و شرمنده هم نباشیم . البته که این گزاره با قاعده ماکیاولی هم نمی خواند ! چون که هیچ هدفی هم حاصل نمی شود . ضمن اینکه رقابت دو اصولگرا با یک اصلاح طلب شانس بردستانی را برجسته تر کرده و امید اصلاح طلبان را بیشتر . امید که مصاف جوانمردانه ای باشد و اصلاح طلبان هم راه را گم نکنند و بردستانی جوان و خوشفکر و بدون تردید اصلاح طلب را حمایت کنند.
و امید که همه قواعد بازی را بپذیریم و اخلاق و پرنسیپ اصلاح طلبی را به نمایش بگذاریم . ... و موج اصلاح طلبی در این حوزه را شاهد باشیم. ... و به قول فردوسی:
ببینیم تا اسب اسفندیار سوی آخر آید همی بی سوار
و یا باره رستم جنگجوی به ایوان نهد بی خداوند روی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # محمد جم 1394-11-23 20:45
با سلام و عرض ادب
به نظر میرسد بافت سنتی منطقه حضور یکی از بانوان را به عنوان نماینده در مجلس نمی پذیرد ( درست یا نادرست )
ضمن اینکه حسین بردستانی اگر به دور دوم برسه قظغا رای خواهد آورد به امید وحدت نظر دوستان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # معيارانتخاب عقلانيت 1394-11-24 00:10
عرض سلام وادب محضرتمامي دوستان و همشهريان و هم استانيهاي عزيز بخصوص منطقه جنوب كه شامل حال ما ميشود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # محمد خالدی 1394-11-24 10:04
ضمن سلام و احترام
مردم این منطقه بیشتر اصلاح طلب میخواهند تا اصول گرا ...
ان شاءالله مهندس بردستانی برنده انتخاباته ✌
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # حسین 1394-11-24 10:10
باسلام احترام
همه بزرگواران میدانن جناب مهندس حسین بردستانی فردی دلسوز
وباتجربه ایشان لیاقت بهارستان داردوبرهیچ کس پوشیده نبست که ایشان رانشناسدپس به رای خودبه ایشان اعتمادکنید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # فرشید 1394-11-24 14:25
درود برخانم الماسی
کسی که خارج از هر حزب و جناحی آمده است ...
و نیاز ندارد از گروه خاصی دستور بگیرد...
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # یاسی 1394-11-25 08:44
رای ما خانم الماسی چون جز هیچ حزب و گروهی نیست به امید پایان تکرار
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب