در این قسمت یکی از اساتید دانشگاه هرمزگان و بومی جم را به شما معرفی خواهیم کرد

 

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد عزیز و محترم

لطفا خودتان را کامل معرفی کنید؟

بسمه الله الرحمن الرحیم

من هدایت نیکخواه هستم،استادیار جامعه شناسی دانشگاه هرمزگان.

 

طبق نظرخواهی های مختلفی که از دانشجویان دانشگاه هرمزگان انجام شده شما یکی از موفقترین اساتید این دانشگاه می باشید دلایل موفقیت شما چه چیزی می باشد؟

من تلاش کرده ام که وظیفه آموزشی و پژوهشی خودم را به خوبی انجام بدهم و این لطف دانشجویان نسبت به من است.

از تحصیلات خودتان بگویید منظورم تحصیلات دبیرستان و دانشگاهی می باشد؟

دوران دبیرستان را در دبیرستان دکتر شریعتی جم به پایان رساندم و بعد ازآن دردانشگاه فردوسی مشهد دررشته علوم اجتماعی پذیرفته شدم.فوق لیسانس پژوهشگری اجتماعی را از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری توسعه اجتماعی را از دانشگاه پوترا مالزی(upm) گرفتم.

عوامل موفقیت شما در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا چه می باشد؟

عوامل متعددی را می توان ذکر کرد که مهمترین آنها: تلاش وپشتکار ،حمایت های خانواده و لطف و عنایت خداوند را می توان نام برد.در کنار این عوامل نباید از هدفمند بودن و برنامه ریزی هم غافل بود.

نظر شما در مورد جو جدیدعلمی و فرهنگی شهرستان جم چیست؟

واقعا جای خوشحالی و مسرت است. امیدوارم روز بروز بر تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان منطقه اضافه شود. برای اینکه مهمترین سرمایه هر اجتماع،نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده آن است و منابعی مثل نفت و گاز و… در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در دوران تحصیل و تدریس در دانشگاه چه می باشد؟

همه دوران تحصیل برای من شیرین بوده است و من خاطره تلخی را نمی توانم ذکر کنم. قبولی در مقاطع مختلف تحصیلی وتدریس در دانشگاه و انجام کار و پژوهش علمی همه برای من خاطرات شیرین است.

معیارهای شما برای انتخاب تحصیل این رشته چه چیزی بوده ؟

اول از همه تاثیری که یکی از دبیران خوب من داشت ومن را علاقمند به این رشته کرد می توان نام برد ، علاوه براین شناخت جامعه و بررسی پدیده ها و مسا ئل اجتماعی برای من همیشه جالب و جذاب بوده وهست . و جامعه شناسی رشته ای است که از طریق آن و با انجام پژوهشها وتحقیقات اجتماعی می توان به جامعه و مردم کمک کرد.

وجود دانشگاه های مختلف چقدر در پیشرفت شهرستان می تواند تاثیر گذار باشد؟

یکی از پیش درآمدهای لازم برای توسعه و بخصوص توسعه پایدار داشتن انواع سرمایه مثل سرمایه اجتماعی،سرمایه فرهنگی و سرمایه افتصادی است. سرمایه فرهنگی را بعنوان ثروت ملل هم ذکر کرده اند. بنابراین هرچقدر این سرمایه فرهنگی بیشتر شود در کنار سایر سرمایه،می توان امیدوارتر به توسعه بود. دانشگاه یکی از عناصری است که می تواند باعث افزایش سرمایه فرهنگی در منطقه شود. البته باید در کنار رشد کمی،به عوامل کیفی هم توجه ویژه ای داشت،چون تخصص با مدرک گرایی متفاوت است.

 

چه توصیه هایی به دانش آموزان و دانشجویان و مردم شهرستان جم دارید؟

البته من نمی توانم به مردم توصیه ای داشته باشم، اما از دانش آموزان و دانشجویان عزیز می خواهم که علیرغم همه مشکلات اقتصادی و … از تلاش برای پیشرفت دست بر نداشته وبا برنامه ریزی و پشت کار و با توکل به خدا به آینده ای خوب امیدوار باشند.

چه توصیه هایی به نخبگان جمی دارید؟

من فقط آرزو دارم که هرسال بر تعداد نخبگان و فارغ التحصیلان منطقه اضافه شود و البته وظیفه مسولان منطقه این است که با حمایت از قشر تحصیل کرده و ضمن فراهم کردن زمینه اشتغال، از تخصص و توانمندی این افراد برای پیشرفت منطقه به خوبی استفاده شود و بطور کلی به جوانان و توانمندی آنان باور داشته باشند.

نقش اخلاق در رشته شما؟

علیرغم نسبی بودن خیلی از پدیده های اجتماعی و انسانی،اخلاق از امور مطلق است و خاص یک رشته نیست. طبیعی است که در حوزه کاری ما هم اخلاق و صداقت بدلیل تعامل داشتن با مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

اگر قرار بود که دوباره به دانشگاه بروید به سراغ چه رشته ای میرفتید؟

من از رشته ای که انتخاب کرد ه ام و از مسیری که در پیش گرفته ام راضی هستم، چون احساس می کنم می توانم برای مردم وجامعه ام مفید باشم و این مفید بودن حس خوبی به انسان می دهد.

سخن آخرشما ؟

در پایان تشکر می کنم از شما،و امیدوارم که شاهد پیشرفت وتوسعه روز افزون شهرستان درحوزه های فرهنگی،افتصادی و اجتماعی باشیم. به امید آن روز.

از اینکه وقت مصاحبه ار به سایت ستاد سرمایه انسانی جم که از طرف امام جمعه جم راه اندازی شده دادید بی نهایت سپاسگزاریم،برای شما ارزوی موفقیت پیش از بیش داریم

مصاحبه کننده:موسی قیصری

[کد خبر:AJ2260]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب