من احمد دراهکی، ساکن  روستای پشتو شهرستان جم و ریز و26 ساله هستم.

 

 

 

 

 

آینه جم:در مورد رشته ای که در آن تحصیل می کنید و در مورد آینده این رشته توضیح مختصری دهید؟

 

من در رشته علوم اجتماعی تحصیل می کنم با توجه به گستردگی علوم اجتماعی هر دانشجویی به یکی از گرایش­های آن تمایل پیدا می­کند گرایش مورد علاقه من جمعیت شناسی می­باشد. جمعیت شناسی علم مطالعه جمعیت­های بزرگ در حال تغییر انسانی است. این رشته دارای حوزه های مطالعه فراوان می­باشد،حوزه مورد مطالعه من در دوره کارشناسی ارشد در این رشته حوزه خانواده و تحولات پیش روی آن بوده است. با توجه به اینکه برنامه ریزی چه در سطح کلان و چه در سطح خرد نیازمند به شناخت دقیق جامعه و تغییر و تحولات آن است تا زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی و حتی پیش بینی فراهم آید این دانش کمک شایانی در این راستا می­ نماید.

 

از تحصیلات خودتان بگویید منظورم تحصیلات دبیرستان و دانشگاهی می باشد؟

 

من تحصیلات خود را تا دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در مدارس بخش ریز گذراندم سپس در دوره تربیت معلم دینی و عربی پذیرفته شدم بلا فاصله بعد از فارغ التحصیلی ضمن تدریس، دوباره کنکور سراسری دادم و با توجه به علاقه­­ای که به رشته علوم اجتماعی داشتم به تحصیل در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه تهران پرداختم. در دوره کارشناسی دانش آموخته ممتاز دانشگاه تهران شدم و با توجه به اینکه می­توانستم بدون کنکور در دوره ارشد دانشگاه تهران تحصیل کنم کنکور کارشناسی ارشد دادم و موفق به کسب رتبه 2 در رشته علوم اجتماعی شدم و در دوره کارشناسی ارشد نیز دانش آموخته ممتاز دانشگاه تهران بودم و به توفیق و لطف الهی امسال موفق به کسب رتبه یک در رشته علوم اجتماعی- جمعیت شناسی در دوره دکتری شدم که خداوند را به خاطر این موفقیت شاکرم.

 

از اینکه رتبه ی 1 دکترا کسب کرده اید چه احساسی دارید؟

 

همانگونه که قران کریم می­فرماید همانا بعد از هر سختی آسایشی است و من هم خداوند را به خاطر این رحمت و بخشش سپاس گذارم. و هر بخششی از جانب خداوند باعث شادمانی و آسایش انسان می­شود. در ضمن با توجه به اینکه هرچه هدف­ها بزرگتر می­شود نیازمند سعی و تلاش و تحمل سختی بیشتری می باشد از خداوند متعال خواستارم که درهای رحمت و حکمتش را بر اینجاب بگشاید.

 

عوامل موفقیت شما در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا چه می باشد؟

 

عامل اصلی موفقیت اینجانب صبر است مسلما دستیابی به هدف های بزرگ نیازمند تحمل سختی­ها و مشکلات فراوانند و همانگونه که رسول اکرم می­فرماید: "انسان­ها معادنیند مثل طلا و نقره". بنابرین تحمل این سختی­ها نیازمند به صبرو بردباری است که همانگونه که حضرت علی(ع) می­فرماید:"الصبر مفتاح الفرج صبر کلید گشایش­هاست". در مرتبه بعد توکل بر خداوند و استعانت از وی می باشد که همانگونه که حافظ می­گوید:" راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش". همچنین حمایت­هایی که خانواده و همسرم خانم نیلوفر کوشکی از اینجانب داشته­اند در موفقیتم تاثیر فراوان داشته است.

 

نظر شما در مورد جو جدیدعلمی و فرهنگی شهرستان جم چیست؟ 

 

 در سال­های اخیر ما شاهد بهبود جو علمی و فرهنگی در این شهرستان بوده­ایم و شاهد موفقیت­های قابل ملاحظه­ای از جوانان و مردم این شهرستان در سطح استانی و کشوری هستیم. به نظر من جو علمی و فرهنگی شهرستان نیازمند به همکاری و تعامل بیشتر اهل علم و فرهنگ  جهت تقویت و گسترش آن میباشد.

 

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در دوران تحصیل  چه می باشد؟

 

 با نگاهی به گذشته خاطرات تلخ خود جزء شیرین ترین خاطرات حال می­باشند، سختی های گذشته اکنون شیرین ترین خاطرات من هستند.

 

معیارهای شما برای انتخاب تحصیل دراین رشته چه چیزی بوده ؟

 

 مهمترین معیارم علاقه بوده است. مشورت و راهنمایی­ها دوستان و کسانی که تحصیل کرده­ی این رشته بوده­اند نیز در انتخاب اینجانب موثر بوده است.

 

چه راهکارهایی برای پیشرفت اجتماعی و فرهنگی شهرستان جم دارید؟

 

 به نظر من  تاسیس و گسترش انجمن­های علمی و فرهنگی از جمله اقدامات مهمی است که در این راستا می­تواند صورت گیرد. گردهمایی ها و همایش­های علمی و فرهنگی، تعامل اصحاب علم و فرهنگ با نهاد های دولتی از جمله فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش و همکاری جهت رشد و گسترش آگاهی جامعه از طریق بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی و ایجاد کتابخانه­های مناسب در این پیشبرد تاثیرگذارند.

 

وجود دانشگاه های مختلف چقدر در پیشرفت شهرستان جم  می تواند تاثیر گذار باشد؟

 

 بدون شک مهمترین عامل توسعه، آموزش  است و دانشمندان اجتماعی از آن به عنوان مهمترین ابزار توسعه یاد می­نمایند. دانشگاها از جمله نهادهای مهم در این زمینه هستند. وجود دانشگاهای مختلف در شهرستان در این راستا تاثیرگذارند منتهی در کنار رشد کمی دانشگاها باید به کیفیت بخشی به آنها توجه ویژه گردد در غیر این صورت دانشگاه به جای کارکرد مثبت ممکن است باعث ایجاد کژکارکرد گردد.

 

از نظر شما به عنوان یک متخصص علوم اجتماعی علم بهتر است یا ثروت ،چرا؟

 

 سرمایه ها را می­توان به دسته­ها سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین تقسیم کرد از نظر من سرمایه فرهنگی که  علم نیز شامل آن می­شود قابلیت تبدیل به سایر سرمایه­ها از جمله سرمایه اقتصادی را دارد، در حالی که سرمایه اقتصادی که ثروت را شامل می­شود قابلیت این تبدیل را ندارد یعنی یک فرد ممکن است ثروتمند باشد اما ممکن است از علم بی بهره باشد اما کسی که صاحب علم است اگر بخواد می­ تواند از علمش کسب ثروت هم نماید. 

 

چه توصیه هایی به دانش آموزان و دانشجویان و مردم شهرستان جم دارید( برای هر کدام جداگانه )؟

 

توصیه من به خصوص به دانش­آموزان و دانشجویان شهرستان،صبر است مسلما دست یابی به هدف­های بزرگ نیازمند صبر و بردباری است و در این مسیر نباید از سختی­ها شکایت کنند" در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش­ها گر کند خار مغیلان غم مخور". و هیچ چیز شیرین تر از کسب علم و حکمت نیست و هر کس در این راه قدم بردارد خداوند متعادل نیز راه گشای او خواهد بود.

 

چه توصیه هایی به نخبگان جمی دارید؟

 

مسلما مهمترین سرمایه یک جامعه نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص آن جامعه می باشد بنابرین توصیه من به نخبگان این شهرستان همکاری و تعامل با یکدیگر جهت توسعه شهرستان می­باشد که البته این نیازمند به حمایت از آنها توسط مردم و نهادهای شهرستان  و توجه بیشتر به آنها است. بنایراین باید زمینه تعامل هر چه بهتر آنها با ساختارها و نهادهای شهرستان فراهم شود.

 

سخن آخرشما ؟

 

 برای همه مردم شهرستان جم و ریز از جمله جوانان آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون از خداوند متعال خواستارم.

 

مصاحبه کننده:موسی قیصری

 

[کد خبر:AJ2280]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب