به گزارش خبرنگار آینه جم:دکتر کارگر  در ابتدا ضمن تبریک روز استاد  که یادمان شخصیت کم نظیر و سترگ علامه استاد مرتضی مطهری می باشد بیان داشت مطهری شخصیتی جاوید  که بالغ بر 70 اثر مکتوب در تمامی ابعاد و زوایای شخصیتی انسان نگاشت.


 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم باطرح مثالی از کشور آلمان به بررسی مقوله مهم فرهنگ پرداخت وگفت در آلمان ,  اندیشمندان و دانشگاهیانش یک تم سال دارند که آن را به عنوان موضوع اصلی و اساسی سال در نظر می گیرند و آن تم بر پایه ی یکی از نیاز های کلیدی آلمان است  تمامی مقالات و پروژه ها ،پایان نامه ها ،تزها و مقالات و سیمینار ها علمی بر پایه ی همان یک موضوع تا پایان سال انجام می دهند و نتایج و دستاورد ها را به عنوان ایده به جامعه تحویل می دهند تا تبدیل به پدیده شوند .

وی همچنین تم سال ما و عنوان سال ما را ؛  هم فرمان مقام معظم رهبری است که تحت عنوان (اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی )مزین گشته است و با الهام از این رهنمود یک مدل 6 مولفه ای را در حوزه ی فرهنگ تبیین و تدوین کرد  که این مدل های فرهنگی بر پایه 6 الف است.

1)استخراج فرهنگی :

دکتر کارگر بیان داشت:باید ابتدا داشته ها و ذخایر  عظیم انسانی ،ملی و آئینی را استخراج کرد ,بسیاری از این ذخایر انسانی ما متاسفانه در تاریخ مجهول و گاها مغفول مانده اند که حاصل آن مهجوریت می شود،امروز پرفروش ترین کتاب ها در غرب قران و شرح مثنوی و معنوی مولاناست  که ما حداقل استفاده از آن را می بریم و طبق سخن یکی از بزرگان مغرب زمین که می گوید  اگر غرب شخصیتی همچون علی (ع)داشت در تمام  آکادمی ها و دانشگا ه ها مجسمه ایشان را به عنوان یک مدل انسانی نصب می کردند.

2)اصلاح فرهنگی:

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی جم  گفت پیش نیاز هرگونه دگرگونی اصلاحی در فرد و جامعه ؛ اصلاح بینشی است زیرا تا نگاه و فهم انسان به سامان دهی  نشود روابط و مناسبات ،رفتار و کردارش ، سامان دهی نمی شود.

وی همچنین دانایی محوری ،خرد ورزی و خردپیشگی ،آموزش برنامه ریزی ،اصلاح اخلاق فردی واجتماعی از محو رها و ارکان اصلی زندگی یک انسان دانست .

3)انتقال فرهنگی:

وی مهمترین عنصر ارتباط  پیام دانست و خاطرنشان کرد اگر حضرت  زینب(س) پیام را در کربلا منتقل نمی کرد الان اثری از قیام امام حسین (ع) نمانده بود .

4)استحکام فرهنگی:

دکتر کارگر بیان داشت در مقابل سیل خروشان هجمه های مهلک فرهنگی ، استحکامات فرهنگی ، نقش سد مقابل آب را دارند و الگوهای فرهنگی می توانند یکی از بزرگترین استحکامات فرهنگی و دژهای استوار در مقابل هجمه ها باشند.

5)استقلال فرهنگی:

استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بوشهر افزود استقلال فرهنگی و خود اتکایی فرهنگی بسیار مهم است    وی ادامه داد  دکتر پرفسور حسابی حدود 40 سال  به نوشتن مقالات به زبان ایرانی پرداخت و بر مقاله نوشتن به زبان مادری اش اصرار داشت وبه آن افتخار می کرد.

6)اقتدار فرهنگی :

رئیس دانشگاه آزاد در بخش پایانی سخنرانی خود  بیان داشت ما باید  در فرهنگ پیش رو باشیم و تدبیر تولید فرهنگی داشته باشیم .

وی اضافه کرد ما میتوانیم  با معرفی شخصیت های علمی ومذهبی  همچون  شهریار ابوعلی سینا ،مفتح،طالقانی ،امام خمینی ره ،شهید مطهری ،فردوسی ،سعدی ،حافظ و ...که الهام گرفته از فرهنگ بالغ اسلام ناب هستند در فضای مجازی و واقعی ، پیش رو فرهنگی باشیم ولی متاسفانه  بعضا ما امروز با داشتن آن همه عظمت ،اقتدار و اعتبار فرهنگی ،گاها حتی در کوچکترین مسائل  نظیر پوشش مد لباس یا آرایش  از غرب الهام می گیریم  پیش از آنکه پیشرو باشیم رهرو می شویم.

محمد کارگر  در پایان  ضمن تشکر از توجهات استاندار به شهرستان جم وتلاش های فرماندار جدید شهرستان جم ، برای اجرای مدل های فرهنگی چند پیشنهاد داد : تشکیل ستاد فرهنگ و اقتصاد در شهرستان ،تهیه و تدوین تقویم  فرهنگی سال با برگزاری حداقل 7 همایش علمی و فرهنگی در باب 7 فضیلت انسانی نظیر (همدلی ،وجدان،خویشتن داری و خویشتن شناسی ،احترام ،مهربانی ،صبر بردباری و انصاف)باشد  که تبدیل این دستاوردها و مولفه ها ؛ مستخرجه به یک کتاب و تدوین سند چشم انداز فرهنگی شهرستان برای سال های آتی و نسل های آینده جم با نگاه بومی ،ملی و آئینی باشد.

این همایش باتقدیر از  80 نفر اساتید دانشگاه آزاد جم  توسط مسئولین حاضر در جلسه به پایان رسید.


[کد خبر:AJ2308]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب