امروز جوانان ما با کشیدن قلیان قفل دروازه ناامیدی را گشوده و وارد دنیایی می‌شوند که آینده روشنی درون آن نیست.

به گزارش  آینه جم، امروز نگرانی همه دستگاه‌ها ایجاد امکانات کافی برای آگاه کردن جوانان از بزرگ‌ترین خطر جامعه بشری که متاسفانه شاهد رشد این خطر خانه‌‌مان‌سوز در بین اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان بوده‌ایم.
این خطر بزرگ را که نامش را با اعتیاد می‌شناسند باعث نابودی خانواده‌ها و آینده و آرزوی جوانان و دانشجویان می‌شود.
اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و سنتی با مختل کردن سیستم‌های عصبی و هوشیاری مغز باعث می شود فرد مصرف‌کننده زندگی عادی خود را از دست داده و در خلا نابودی و باتلاق ناامیدی فرو رود.
عبدالصمد خرمشاهی وکیل دادگستری با اشاره به عملکرد دستگاه‌ها در خصوص مبارزه با مواد مخدر گفت: عوامل گرایش جوانان و دانشجویان به موادمخدر را همه می‌دانند، مواردی مانند نبود سرگرمی و اوقات فراغت و بیکاری جوانان امروز از اصلی‌ترین این موارد است.
به گفته این وکیل دادگستری متاسفانه امروز موضوعی که به فرهنگ تبدیل شده است استقبال جوانان از کشیدن قلیان است .
قلیان دروازه ورود دانشجویان به اعتیاد
دکترابراهیم اسکندری پژوهشگری و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی در خصوص مضرات استقبال جوانان از کشیدن قلیان گفت:‌ در جامعه کنونی شاهد آن هستیم که بیشتر جوانان به ویژه دانشجویان تفریحات خود را همراه با کشیدن قلیان سپری می‌کنند.
این جامعه‌شناس اظهار داشت: تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد خانواده‌ها خود سرمنشا این مشکل هستند به طوری که در برخی از خانواده‌های ایرانی قبح کشیدن قلیان توسط فرزندان از بین رفته است.
این آسیب‌شناس مسائل اجتماعی ادامه داد: در همین راستا خانواده‌ها از دولت تاثیرپذیرند اما دولت‌ها تاکنون در خصوص فرهنگ‌سازی لازم برای خانواده‌ها اقدام موثر و ماندگاری انجام ندادند.
ابراهیم اسکندری ادامه داد: براساس آمار نیروی انتظامی مبنی بر اینکه 90 درصد از جرایم کشور مربوط به فقر یا مواد مخدر است می‌توان نتیجه گرفت که اعتیاد جوانان و دانشجویان ما زنگ خطری جدی برای کشور و جامعه است.
تاثیرگذاری قلیان بر روی آمار طلاق
محسن دادور دانشجوی مهندسی یکی از دانشگاه‌های شیراز در این باره گفت: بسیاری از دوستان و هم‌دانشگاهی‌های من که با یکدیگر ازدواج کردند امروز به خاطر وجود قلیان و همچنین روی آوردن به سایر مواد مخدر زندگی‌شان به چالش کشیده شده است.
وی ادامه داد: این گونه که به نظر می‌رسد قلیان و مصرف آن زمینه های اعتیاد به سایر مواد مخدر را فراهم می‌کند.
این دانشجو اظهار داشت: امروز جوانان و دانشجویان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و مشکلاتی نظیر امنیت شغلی، نبود سرگرمی و تفریح کافی و دلهره‌های زندگی دست به دست هم داده تا گاهی جوانان و دانشجویان راحت‌ترین کار و همان کشیدن قلیان در سفره‌خانه‌های سنتی را انتخاب کنند تا با این کار سختی‌های آینده و دلهره‌های امروزشان را به فراموشی بسپارند.
به گفته دادور دانشجویان به پناه بردن به سفره‌خانه‌های سنتی و کشیدن قلیان ضمن اعتیاد به این ماده مخدر آینده، آرزو و نیروی عظیم کار یک کشور را فلج می‌کنند.
ایجاد مشکلات اخلاقی ناشی از مصرف قلیان در سفره‌خانه‌ها
به گفته خدابخشی کارشناس برنامه کنترل اعتیاد مرکز بهداشت استان همدان آمار استفاده از دخانیات در بین دانش‌آموزان دوران متوسطه و دانشجویان باعث افزایش مشکلات اخلاقی می‌شود که آغاز آن نیز ناشی از مصرف قلیان در قهوه‌خانه‌ها است.
خدابخشی ادامه داد: ‌علاوه بر مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف قلیان امروز شاهد افزایش مشکلات اخلاقی در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها هستیم.
این مقام مسئول یادآور شد:‌ امروز قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی پاتوقی برای حضور دانشجویان دختر و پسر شده است و جلوه زشت و ناشایستی را به وجود آورده است.
آگاه کردن جوانان، راه مقابله با قلیان
به خبرگزاری دانشجو  در گذشته‌ای نه چندان دور شاهد بودیم که دانشجویان از قرص‌های اعتیادآوری استفاده می‌کردند که بسیار خطرناک و مضر بود.
قرص‌هایی که دانشجویان برای تمرکز، کم‌خوابی و انرژی بیشتر در یک دوره کوتاه آن را تجربه می‌کردند اما پس از مدتی با اعتیاد به آن قرص‌ها دچار افسردگی، بی‌تعادلی، سرگیجه و اختلال در دستگاه سیستم عصبی می‌شدند.
این موضوع ادامه داشت تا اینکه در دانشگاه‌ها اساتید و محققان به نام دانشگاهی بسیج شدند و با آگاه کردن دانشجویان نسبت به پیامدهای مصرف قرص‌های اعتیادآور توانستند از آمار مصرف کنندگان آن بکاهند به طوری که امروز جامعه آماری دانشجویانی که قبل از امتحانات قرص مصرف می‌کنند انگشت‌شمار شده است.
مسلما اگر چنین روش و برنامه‌ای در خصوص قلیان و آگاه‌سازی از مضرات آن انجام شود به طور قطع شاهد کاهش مصرف‌کنندگان آن خواهیم بود و به تبع آن پدیده‌هایی نظیر طلاق، بزهکاری و هنجارشکنی در جامعه‌ کم‌رنگ‌تر می‌شود.
قلیان در یک کلام
امروز باندهای مافیا با تولید تنباکوهای طعم‌دار که به گفته پزشکان یکی از عاملان اصلی سرطان است و توزیع آن در بین جوانان و سفره‌خانه‌ها و با مسموم کردن قشر جوان و دانشجویی کشورمان علاوه بر به جیب زدن سودهای هنگفت عرصه تلاش و رقابت را در بین جوانان و دانشجویان از بین برده و زندگی آنان را در قباری از دودهای غلیظ محاصره می‌کند
[کد خبر:AJ2321]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب