آینه جم:دانشکده فنی و مهندسی جم یکی از دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه خلیج فارس بوشهر است که ساخت این دانشگاه یکی از مطالبات اصلی مردم شهرستان جم بوده است ولی به علت عدم تامین اعتبارات مورد نیاز برای احداث این دانشکده، قرارداد ساخت آن فسخ شد.

 

 

به گزارش خبرنگار آینه جم، شهرستان جم با پیشینه درخشان علمی در تاریخ جنوب کشور همچون نگینی می‌درخشد و در سال‌هاي اخير در عرصه علمی و دانشگاهی در مسير توسعه پيش رفته است؛ مسيري که پيش از اين استحقاق آن را داشت.

در سال‌های اخیر با توسعه نیروی انسانی و زیرساخت‌های دانشگاهی و گرفتن امتیازات استقرار انواع دانشگاه‌ها راه برای توسعه هر چه بیشتر شهرستان جم هموار شده است.

شهرستان جم از جهات مختلف در استان بوشهر يك شهرستان استثنایی است و در خیلی موارد منحصر به فرد است و مدیران شهرستان در گذشته و حال نیز تا این مقطع بی‌شک تلاش‌هایی در راستای توسعه علمی و دانشگاهی داشته‌اند.

استقرار، توسعه و رفع مشکلات زیرساختی، سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه فنی و مهندسی جم از برنامه‌های مدیران فعلی استان بوشهر و شهرستان جم برای دانشگاه‌های شهرستان جم می باشد.

دانشکده فنی و مهندسی شهرستان جم در مهرماه سال ۸۹ تاسیس و در حال حاضر با ۳۷۰ دانشجو در شهرک پردیس جم در دو رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر زیر نظر دانشگاه خلیج‌ فارس بوشهر فعالیت می‌کند.

احداث ساختمان دانشکده فنی و مهندسی شهرستان یکی از ضروریاتی است که هم مسئولان شهرستان و هم دانشجویان این دانشگاه که در حال حاضر در ساختمان مربوط به صنعت نفت مشغول به تحصیل هستند، اصرار زیادی برای تاسیس آن دارند ولی این مهم تاکنون محقق نشده است و با شرایط پیش آمده، امید چندانی به ساخت آن نیست.

لزوم حل مشکلات ساخت دانشکده فنی مهندسی جم

فرماندار جم در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز رضایت از وجود این دانشکده در شهرستان جم، اظهار داشت: دانشکده فنی و  مهندسی از نعمت‌های بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی در این شهرستان جم است.

عبدالله نادری تاکید کرد: با تعامل و مذاکرات، مشکلات این دانشکده رفع شود و احداث ساختمان این دانشکده در برنامه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اولین گروه از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی جم در سال 89 و در دو رشته مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار آغاز به تحصیل کرده و پس از چهار سال از این دانشکده نوپا با مدرک کارشناسی فارغ التحصیل شدند.

فرماندار جم تصریح کرد: توسعه سخت‌افزاری و بهبود زیرساخت‌های آموزشی یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد و این مهم می‌تواند نقشی بسیار مهم و اساسی در توسعه علمی شهرستان داشته باشد.

پیشرفت علمی استان بوشهر با اجرای پروژه دانشکده فنی و مهندسی جم

رئیس دانشگاه خلیج فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صنعت نفت و سازمان منطقه ویژه پارس در حمایت از فعالیت های علمی و دانشگاهی در استان بوشهر گام‌های بسیار مهمی برداشته است.

دکتر مهدی محمدی‌زاده افزود: بسترسازی مناسب و تامین زیرساخت‌های علمی و آموزشی در استان بوشهر می‌تواند باعث تربیت نیروی ماهر و متخصص برای حضور فعال در صنعت شود.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن پروژه دانشکده فنی و مهندسی جم شاهد رشد و پیشرفت علمی استان در حوزه های فنی و مهندسی خواهیم بود که امیدواریم شاهد اجرای این طرح در آینده نزدیک باشیم.

تامین اعتبار این پروژه با هیچ گونه مشکلی مواجه نیست

مدیر عامل سابق منطقه ویِژه انرِژی پارس که در زمان تصدی خود برای منطقه ویژه قول همکاری برای اجرایی شدن احداث دانشکده فنی و مهندسی جم داده بود، بیان داشت: اجرای پروژه دانشکده فنی و مهندسی جم با هدف تربیت نیروی ماهر و تحصیل کرده برای حضور در صنعت یکی از اولویت های سازمان منطقه ویژه پارس است.

مسعود نصوری افزود: این سازمان به نمایندگی از وزارت نفت تمام تلاش و کوشش خود را به کار گرفته است تا این مصوبه سفر هیئت دولت به استان بوشهر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برساند.

وی حتی در سال قبل نیز گفته بود که تامین اعتبار این پروژه با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نیست و در صورت پیشرفت روند اجرایی این پروژه و تایید دانشگاه خلیج فارس اعتبارات این پروژه در زمان بندی مشخص شده به کارفرما پرداخت خواهد شد.

زمین دانشکده در دره‌ای واقع در حریم قرار داشت

نماینده مردم جم، کنگان، دیر و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت دانشکده فنی و مهندسی جم و ساختمان آن به خبرنگار مهر گفت: موقعیت زمین دانشکده در دره‌ای واقع در حریم قرار داشت که زمان زیادی برای تغییر مکان زمین این دانشکده صرف شد.

موسی احمدی در ادامه به دیگر عوامل تاخیر در ساخت این دانشکده اشاره کرد و افزود: همچنین به دلیل تقارن آن با تغییر دولت فاصله بوجود آمده باعث تعطیلی کار شد.

وی تجهیز و رفع مشکلات دانشگاه فوق را از برنامه‌های خود دانست و گفت با مسئولان دانشگاه خلیج فارس و مجموعه نفت و گاز برای رفع مشکلات دانشگاه در تعامل است و امیدواریم شاهد ساخت این دانشگاه باشیم. 

مدیران نفت و گاز نگاه ویژه‌ای به توسعه دانشگاهی در جم داشته باشند

عضو شورای اسلامی شهر جم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: دانشکده فنی و  مهندسی شهرستان جم از مطالبات اصلی و ضروری مردم و جزو مصوبات سفر های استانی دولت قبل مطرح است.

سید علی رضا سجادی‌زاده ادامه داد: متاسفانه پروژه ای که تا مرحله کلنگ زنی پیش رفته بود به خاطر عدم درک مسئولین از نقش و جایگاه دانشکده دولتی فنی و مهندسی در شهرستان جم این پروژه به حالت تعلیق درآمد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرستان جم به عنوان عقبه وزارت نفت و میزبان خانواده های مجموعه نفت و گاز است، اقتضا می‌کند که دولت تدبیر و امید به خصوص مسئولان ارشد استانی و کشوری و مدیران نفت و گاز نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگی و دانشگاهی در شهرستان جم داشته باشند.

دانشکده فنی و مهندسی جم، فرصتی که از دست رفت!/ فسخ قرارداد ساخت دانشکده

کمبود اعتبارات دولت باعث شده تا یک اولویت‌بندی برای طرح‌های مختلف صورت بگیرد و این در حالی است که دانشکده فنی و مهندسی جم در این اولویت‌ها قرار نگرفته است و اعتبارات مورد نیاز برای ساخت این دانشکده اختصاص نخواهد یافت.

غلامرضا احمدی رئیس دانشکده فنی و مهندسی جم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر  بیان داشت: دانشکده فنی و مهندسی جم، فرصتی است که از دست رفت.

وی افزود: به دلیل عدم تأمین هزینه ساخت، قرارگاه خاتم الانبیا (کارفرمای پروژه احداث دانشکده فنی و مهندسی جم) انصراف داده و پروژه‌ای که کلی وقت و هزینه صرف آن شده بود و با کلی خون دل خوردن، قرارداد ساخت آن به صورت کلید تحویل و طی 24 ماه بسته شد، به دلیل عدم تامین 46 میلیارد تومان معروف که بارها از آن در محافل مختلف صحبت شده، فسخ و کنسل می شود.

حال باید نشست و ریشه مشکل را جستجو کرد که چرا سهم جم از این پروژه هایی که شهرستان های همجوار یکی پس از دیگری افتتاح کردند، باید این باشد؟

........................................
گزارش: موسی قیصری

[کد خبر:AJ2326]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب