همایش توسعه فرهنگی شهرستان جم با حضور مسئولان این شهرستان و اساتید برجسته کشوری برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار آینه جم، عبدالله نادری فرماندار شهرستان جم عصر سه‌شنبه در همایش توسعه فرهنگی شهرستان جم ضمن تبریک هفته دولت بیان داشت: باید مسئولین شهرستان با تلاش، صداقت و در سایه همدلی برای ارتقای فرهنگ ناب جم تلاش کنند.

وی توسعه فرهنگی را بسیار مهم دانست و گفت: فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است.

فرماندار جم اضافه کرد: هدف و آماج تحرک دشمنان در زمینه‌ فرهنگ می باشد چون با ایمان و باورهای مردم رابطه مستقیم دارد و مسئولان فرهنگی باید مراقب رخنه‌ فرهنگی باشند.

فرماندار شهرستان جم تصریح کرد: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به مقوله فرهنگ دارد و بودجه‌های مناسبی برای فرهنگ در نظرگرفته است.

رئیس شورای اداری شهرستان جم با بیان اینکه شخصیت‌های مهم فرهنگی زیادی در شهرستان هستند، افزود: شهرستان جم در بین دیگر شهرستان های استان بوشهر یک الگو به شمار می آید.

برای فرهنگسازی و انتقال باید نقاط اشتراک و ارتباط ساز شناخته شوند

محمد کارگر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جم در همایش توسعه فرهنگی به مناسبت هفنه دولت، ضمن تبریک این هفته به دولتمردان گفت مزین شدن امسال به نام فرهنگ وظایف مسئولین را سنگین تر می کند.

کارگر چهار عنصر فرهنگ را تعقل، تکلم، تعامل و تکنولوژی عنوان کرد و با اشاره به عناصر فرهنگ اشاره، خاطرنشان ساخت: اولین عنصر فرهنگ عقل می باشد که ریشه کلمه فرهنگ از فرهیختن می آید و بیشترین عنصر جلوه کننده در فرهنگ تفکر است.

وی به سخنان مولی علی (ع) از نهج البلاغه اشاره کرد و به تبیین تفکر و عقل از نگاه امام حضرت علی (ع) پرداخت و اضافه کرد: امام علی در نهج البلاغه به شاخصه‌های عقل در زمینه های مردم داری، دین و ادب، صداقت و مدارای با مردم اشاره کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی جم در همین زمینه افزود: عقلانی کار کردن یعنی هر عملی در جای خود استفاده کنیم اگر افراط یا تفریط در کارها داشته باشیم جهل است.

محمد کارگر با بیان اینکه هرچه عقل بیشتر شود کارهای بیهوده کاسته می شود، گفت: انسان های عاقل کارهای پخته و سنجیده انجام می دهند.

وی تصریح کرد: طبق کلام علی (ع) افراد عاقل با شناخت خود و محیط؛ جایگاه خود را به خوبی می شناسند و از دانش دیگران نهایت استفاده می برند و به کوتاهی های خود اعتراف می کنند.

کارگر عنصر دیگر فرهنگ را تکلم دانست و در همین زمینه به سخن امام علی(ع) اشاره کرد و بیان داشت: جمال مرد به فصاحت اوست.

استاد دانشگاه آزاد بوشهردرادامه، تکلم را به دو نوع زبانی و نوشتاری برشمرد و گفت: تکلم نوشتاری زمینه ثبت تاریخ و انتقال ارزش ها و فرهنگ و در بیان افکار و تمدن سازی موثر است.

وی عنصر دیگر فرهنگ را تکنولوژی دانست و اضافه کرد: در همین زمینه تکنولوژی باید نقش آموزشی و پژوهشی داشته باشد.

استاد دانشگاه آزاد جم چهارمین عنصر فرهنگ را تعامل دانست و افزود: برای فرهنگ سازی و انتقال باید نقاط اشتراک و ارتباط ساز شناخته شوند و سپس تعاملات برای فرهنگ سازی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در جهان امروز در زمینه ورزش، هنر و ادبیات می توان فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ انجام داد.

فرهنگ برای هر جامعه ای هویت ساز است

دکتر مهدی ماحوزی از اساتید برجسته دانشگاه که مهمان اصلی این همایش بود ضمن تشکر از برپایی این مراسم فرهنگی اظهار داشت: باورها و نگرش‌ها از مهم ترین مسئله راهکارهای فرهنگی در مناطق مختلف است.

ماحوزی تاکید کرد: باید قدردان جوانان و استعدادهای نوپای شهر جم باشیم زیرا  هر یک دارای هنر بسیارهستند.

وی در ادامه سخنانش پیرامون فضلا و ادبای بزرگی چون حافظ و مولانا پرداخت و بیان کرد: اینها الگوها و مظاهر فرهنگی ما هستند.

این استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ برای هر جامعه ای هویت ساز است و یکی از مظاهر مهم فرهنگ ادب است، بیان کرد: فرهنگ در جوامع مختلف چیزی حدود هزار سال زمان لازم است که خود را نمایش دهد.

وی اضافه کرد: کشور آمریکا که روز به روز در حال صادر کردن علم است،  هنوز فرهنگ متناسبی ندارد.

لازم به ذکر است دراین همایش برای اولین بار از تقویم فرهنگی شهرستان جم رونمایی شد.

[کد خبر:AJ2341]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب