000000000000000000000000000590136688.jpg

آینه جم : نطق روز گذشته منتخب جنوب استان در مجلس دهم با تصویری که توسط خبرگزاری فارس منتشر و توضیحی که بر آن نوشته شد، به شکل وسیعی در فضای مجازی منتشر گردید و واکنش های متفاوتی را در پی داشت.

به گزارش « آینه جم »؛ سکینه الماسی در دومین نشست مجلس دهم به عنوان سخنگوی شعبه 11 اعتبارنامه ها، گزارشی درباره روند انتخاب هیات رئیسه این شعبه داد.

اما چیدمان تصویری که عکاس خبرگزاری فارس از نطق الماسی و لبخند لاریجانی رییس موقت مجلس دهم به همراه توضیحی درباره آن منتشر کرد، در خبرگزاری های کشوری و شبکه های اجتماعی خبرساز شد. در توضیح این خبرگزاری آمده: «زمانی که سکینه الماسی سخنانش را با جمله "به نام خداوند رنگین کمان" آغاز کرد، لاریجانی نتوانست جلوی خنده اش را بگیرد

به نوشته خلیج فارس ، در پی انتشار وسیع این تصویر و شرح آن در فضای مجازی، عمدتا نطق الماسی را نوآوری دانسته و یادآور شدند که متن کامل این شعر در کتاب فارسی سوم دبستان موجود است، از این رو اگر خنده لاریجانی که با ادبیات رسمی خو گرفته از باب تمسخر منتخب استان باشد، غیرقابل دفاع است.

البته تاکنون واکنش رسمی به نقل از لاریجانی در این خصوص موجود نیست، ولی در فضای مجازی به نقل از یک چهره نزدیک به وی عنوان شده: «لبخند رییس موقت مجلس دهم در فواصل متعدد بوده و ارتباط مستقیمی به ابتدای نطق سکینه الماسی منتخب استان بوشهر ندارد، هرچند عکاس مربوطه با چیدمان تصاویر، تعابیر دیگری القا کرده است.

اما شب گذشته مهدی کوچک زاده نماینده سابق تهران در مجلس که به همراه برخی دیگر از دوستانش در جبهه پایداری از راهیابی به مجلس دهم بازماند، در کانال تلگرامی اش، در واکنشی عجیب، ضمن انتشار عکس زیر که در آن پرچم رنگین کمانی نماد دگرباشان عنوان می شود، نوشت: بعضیا حواسشون هست چی می گن؟!

امروز هم سکینه الماسی در واکنش به حواشی شعرش در جلسه مجلس گفت: شعری که دیروز خواندم مانند تمام شعرهایی بود که به نام خدا آغاز می شود، چیز خاصی نبود و علت واکنش آفای لاریجانی و دیگران نسبت به این موضوع را نمی دانم.

وی درباره عکس های منتشر شده در فضای مجازی درباره لبخند لاریجانی و دیگران نسبت به شعر او اظهار داشت: معلوم نیست که واکنش ایشان و دیگران به چه چیزی بوده است.

همچنین عزت الله ضرغامی رییس پیشین صداوسیما هم از نطق سکینه الماسی تقدیر کرد.

رئیس مجلس از ملت ایران عذرخواهی کند

صالح ربیعه یکی از فعالان اجتماعی جنوب استان بوشهر نوشت: شروع اولین نطق زیبا سرکار خانم الماسی نماینده محترم شهرستان های کنگان، جم، دیر و عسلویه با جمله خداوند رنگین کمان که برگرفته از شعر زیبای شاعر توانمند آقای محمود پور وهاب بوده با خنده آقای لاریجانی مواجه و سپس با هجمه ی ناجوانمردانه و غیر اخلاقی گسترده ای در فضای مجازی همراه بود که متاسفانه آقایان رشیدپور و کوچک زاده این بی اخلاقی را به اوج رسانده اند.

هرچند که تجربه چند ماه پیش نشان داد که عدو سبب خیر می شود و این مساله باعث معروفیت و محبوبیت بیشتر خانم الماسی و همچنین باعث مصمم شدن بیشتر ایشان خواهد شد لیکن نظر به اینکه این بداخلاقی ها ، نوعی توهین به مردم شریف حوزه جنوب تلقی می گردد جا دارد نسبت به محکوم کردن این بداخلاقی ها ، اقدام تا حداقل نسبت به عذرخواهی رئیس مجلس منتج گردد.

لازم به توضیح است رنگین کمان از قدیم و در فرهنگ های مختلف به عنوان نماد امید ، آرامش، تنوع ، تعاون و غرور می باشد و استفاده از آن به عنوان پرچم آزادی خواهان جنسی فقط چهار دهه سابقه دارد

شعر بانو الماسي و لبخند آقاي لاريجاني

احمد بی باک از فعالان اجتماعی جم نیز در شبکه های اجتماعی نوشت: اگر صورت واقعيت را خواندن شعري سراسر عاطفي و معصومانه از يك زن بدانيم و واكنش مردانه ي آن را لبخندي رئيس مآبانه، نتيجه آن خواهد شد كه منتشر كنندگان عكس و خبر(رسانه هاي اصولگرا)، در پي اش بودند؛ هدايت الماسي به حاشيه ؛ امروز لبخند لاريجاني، فردا اخم مطهري وقص علي هذا روزها و ماه هاي پيش رو.‏

اما بطن واقعيت چيست؟ سكينه الماسي موفق شد از بين دو روايت افراطي اصلاح طلبي و اصول گرايي با حمايت اصلاح طلبان و اصول گرايان معتدل، سربلند و پيروز انتخابات گردد؛ خود خوب مي داند كه براي الماسي انتخابات تمام شده اما براي افراطيون فرهنگ سنتي كه ساحت عاطفي شان ميدان دار بوده و تصميم ساز، احساس شكست براي انسان سنتي، احساسي عميق و زمان بر است و پاسخش تلافي جويانه. از اين رو از هر فرصتي براي تاختن بر پيروز دريغ نمي كنند تا بلكه به خيال خويش قدري آرام گيرند.‏

راي الماسي به عارف براي رياست مجلس، بر اساس تعهد اخلاقي به وعده انتخاباتي اش، علي رغم اينكه همواره اظهار داشته كه مستقل است، براي بسياري گران آمد؛ او زن است، مددكار اجتماعي است، اهل ادبيات است، روستايي است و خوش قلب؛ پرواضح است كه او نمي خواهد و نمي تواند درشت كلام باشد، نمي تواند و نمي خواهد كه با مردمش با زبان خشن سياسي و واژه هاي برآمده از ته حلق سخن بگويد؛ جامعه سياسي ما نيازمند لحن انساني و اخلاقي زنانه است.

مجال اطاله كلام نيست كه بگوييم چرا صرفا آن روايت مردانه از جديت، سياست و ادبيات گفتگويي را مي پسنديم كه سال ها بر ذهن و زندگي مان حاكم بوده است؛ و چرا اگر الماسي چون يك مرد، مردانه سخن مي گفت، به بهبه و چهچه مي نشستيم و حالا كه زنانه و عاطفي كلام را آغاز كرده، انگشت به دهان مانده ايم و لب را تا بناگوش به تمسخر گشوده ايم؟

مجال اطاله كلام نيست اما مجال اطاله انديشه بي حب و بغض همواره بوده وخواهد بود؛ البته براي حقيقت طلبان و نه مجريان و رسانه هاي سطحي نگر.‏

انتقاد یک روزنامه‌نگار اصولگرا از تمسخر نطق نماینده استان بوشهر در مجلس

ابراهیم رضایی روزنامه نگار در اینستاگرام نوشت:

در جلسه علنی دیروز مجلس، منتخب مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در خانه ملت در آغاز نطق خود عبارت "به نام خداوند رنگین کمان" را خواند. بلافاصله موجی از طنز و تمسخر بر علیه وی در رسانه‌ها و بویژه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت که کماکان ادامه دارد.

دلقک‌بازی عناصر و رسانه‌های ضدانقلاب در این مورد قابل درک است، آنها از تشکیل مجلس مردمی در نظام اسلامی عصبانی‌اند و نتیجه دیروز انتخابات هیات رئیسه مجلس نیز آنها را عصبانی‌تر کرده است اما تعجب از داخلی‌هایی است که ادعای دین و اخلاق دارند یا منتسب به ارزش‌ها هستند و مدام متون و تصاویر تمسخرآمیز در این باره را بازنشر می دهند.

من اصلاً نفهمیدم که این تمسخر چرا باید دامن گیر ما شود؟ چرا به هر بهانه ای هر چند وقت یک بار همدیگر را مسخره می کنیم؟ یک بار با جوک ساختن در مورد قومیت ها، یک بار سوتی گرفتن از فلان مجری تلویزیون، یک بار با دست انداختن معلولان و... آیا یک انسان حق ندارد از عبارتی "متفاوت" برای شروع سخن خود استفاده کند؟ آیا سخنی اشتباه گفته است؟ آیا دروغ داده است؟

اگر فکر می کنیم که او نباید از این عبارت استفاده می کرد یا اشتباه کرده، باید با دلیل نقدش کنیم، نه اینکه از آن یک سوژه برای شب‌نشینی‌های مجازی بسازیم.

گوینده آن عبارت یک بانوی مسلمان بوده است اما نه این سبقه و نه اینکه ایشان نماینده ده‌ها هزار نفر از مردم چهار شهرستان بوده، باعث نشد تا سوژه خنده ما محترمانه‌تر شود. نمی‌دانم نام این دست‌انداختن‌های مجازی چیست؟ اگر سیاست است یا فرهنگ یا هر چیز دیگر، غلط است. با یک هم‌وطن این‌گونه رفتار نکنیم. هر چیزی را فدای یک لحظه خندیدن نکنیم. خفقانی ایجاد نکنیم که هیچ کس در امان نباشد و حتی یک نماینده هم جرات نکند عبارتی بر زبان براند. دیروز نوبت یک نماینده مردم بود، فردا نوبت چه کسی است!؟

اگر به همین اندازه که به نماینده‌ای بخاطر یک عبارت گیر می‌دهیم، به راستگویانی که با صدای بلند دروغ‌های "تابانِ" عبور از رکود و رونق و... می دهند، گیر داده بودیم، اکنون کسانی جرات نمی‌کردند در پیشگاه ملت با اعتماد به نفس حقیقت را ذبح کنند و بسان وکیل مدافع شیطان چشم بر واقعیات ببندند و انگار نه انگار که مسئول مشکلات ایشان هستند.

این هم از عوارض سطحی‌زدگی ناشی از فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی است. ابزارهایی که قدرت تفکر را چنان از ما گرفته که در توهم "همه چیز دانی" دچار بی‌اختیاری در قضاوت می شویم و همچون طوطی، تنها بافته‌های دیگران را تکرار می کنیم.

جناب رئیس، یک دقیقه خنده اعلام کنید!!!

محسن ذوالفقاری استاد دانشگاه و فعال اجتماعی جم نیز در یکی از شبکه های اجتماعی در واکنش به لبخند لاریجانی و طعنه مجری شبکه سه نوشت:

به نام خداوند رنگین کمان

آری خنده دارد، اصلا آقای رئیس بهتر بود یک دقیقه خنده اعلام می کردید!!!

مجلس خودتان است،چهار دیواری اختیاری!!!!

آقای کوچک زاده تبارک الله

شما که در حسرت مجلس دهم مانده و اکنون وقت زیاد آورده و تحلیل رنگین کمان تدریس میکنید آنهم در فضای مجازی!!!

منتظر تحلیل اشعار زی زی گولو از شما می مانیم!

ظاهرا مجريان صدا و سیما بدون حاشیه سازی اموراتشان نمی گذرد!

آقای مجری شما که با پول نفت و گاز جنوب هر روز رشیدتر می شود شما چرا؟!!!

کسانی که خود را از متوليان فرهنگ سازی کشور می دانند اکنون بی ادبانه فرهنگ را به سخره گرفته اند.

چه کسی به شما اجازه داد اینچنین وقیحانه ملتی را به سخره گیرید؟

آقای رئیس بعد از 4 سال ریاست مجلس فرق بین خنده و تمسخر را نمی دانید،فرق بین شخص حقیقی و حقوقی را نمی دانید؟

آقای رئیس صرفا جهت اطلاع باید چند نکته خدمتتان به عرض برسانم:

الف: هرگونه اهانت به نماینده ملت، بی احترامی به مردم حوزه انتخابیه تلقی خواهد شد.

ب: شما که سیاستمدار آب دیده هستید چرا بایداینگونه سوژه نابخردان گردید.

ج: سرکار خانم الماسی نماینده ملتی است که اگرچه مهر محرومیت بر پیشانی آنان نقش بسته اما مسیر آبادانی وطن عزیزمان ایران از همین جاده میگذرد.

باید به مجری صدا و سیما که از بیت المال ارتزاق می کند و اینگونه وقیحانه منتخب ملت را با زبان نیش و کنایه به سخره میگرد، گفت :آقای مجری یادت نرود پولی که به خاطر این شیرین زبانی ها دریافت میکنی از زیر پای مردم همین منطقه می آید.

یادت نرود اگر امروز رفاه و آسایش برای پایتخت فراهم شده، پولش از زیر پای مردمی است که با محرومیت عجین شده اند.

یادت نرود همه ایران یک ملت است و نباید با رفتارهای شیطنت آمیز هم وطنان خود را به بازی گرفت.

[کد خبر:AJ15941]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # افضلی 1395-03-11 21:24
بنظرم لاریجانی بایدپاسخگوی توهین به فرهنگ پارسی باشد کسی که رییس قوه ی قانونکذاری است اگربه فرهنگ پارسی اینطور بادمسخره بگیرد باید کم کم فاتحه فرهنک و ادبیات پارسی بخوانیم. جناب لاریجانی


پسرکورهاکردرسم پدر

توبیگانه خوانش مخوانش پسر
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # افضلی 1395-03-11 21:26
ازآدم کارکشته ای مثل لاریجانی بعیده به الماسی که هیچ به بلندای تاریخ و ادبیات پارسی توهین کند

برای متولیات امر متأسفم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب