000000000jpeg.jpg

به گزارش آینه جم ، در سال های اخیر شاهد موفقیت های بانوان جمی در عرصه های مختلف بوده ایم ، روندی که نشان از حضور بیش از پیش و موثر بانوان فرهیخته جم در عرصه اجتماعی است . یکی از بانوان موفق جمی که توانسته اخیرا با رتبه بسیار خوب و در رشته مشاوره خانواده در مقطع دکترا تخصصی پذیرش شود استاد گروه روان شناسی دانشگاه های جم است ، سهیلا قیصری بانویی از روستای بهارستان جم با پشتکار خود توانسته است به عنوان اولین بانو در جنوب استان بوشهر در رشته مشاوره و در یک دانشگاه دولتی در مقطع دکترا پذیرش شود ،

به مناسبت قبولی این فرهیخته جمی در مقطع دکترای مشاوره خانواده ، خبرنگار آوای جم با وی مصاحبه ای داشته است که در ادامه درج شده است:

**ضمن تبریک به شما، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

سهیلا قیصری از شهرستان جم هستم ، مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور واحد جم. دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مشاوره در دانشگاه دولتی شهید چمران اهواز و ارشد مشاوره خانواده در دانشگاه دولتی هرمزگان می باشم.

**از موفقیت اخیر خود بگویید

به لطف خدا با کسب رتبه 30 کنکور در مقطع دکترای تخصصی رشته مشاوره خانواده در دانشگاه دولتی شهید چمران اهواز پذیرفته شدم. به دلیل سطح علمی و تخصصی دانشگاه شهید چمران در رشته مشاوره و روانشناسی، این دانشگاه را برای بالاترین مقطع تحصیلی خود انتخاب کردم.

** اخیرا یکی از مقالات شما در کنگره بین المللی منتخب شده، میشه در مورد آن توضیح بدهید.

بله. مقاله ای در زمینه ثبات و دوام زندگی زناشویی و خانواده به کنگره بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری دانشگاه شهید بهشتی فرستاده بودم که به لطف خدا برگزیده شد و به موجب آن حکم عضو هیئت علمی افتخاری گروه روانشناسی و تندیس کنگره بین المللی روانشناسی را دریافت نمودم. البته ده ها مقاله چاپ شده در زمینه های مختلف مشاوره و روانشناسی در مجلات مختلف ISI و ISC علمی-پژوهشی داخلی ، کنگره های بین المللی و همایش های ملی و داخلی رو دارا می باشم.

**افتخارات و موفقیت های خود در سال های قبل را بیان کنید؟

-سوابق فعالیت های فرهنگی و اجتماعی : برگزیده فرهنگی وزارت علوم در همایش رویش تهران( همایش سراسری کانون های فرهنگی – هنری- اجتماعی دانشگاه های دولتی سراسر کشور) ، نماینده فرهنگی دانشگاه شهید چمران در همایش رویش تهران ، مسئول کمیته اجرایی جشنواره کانون های فرهنگی- هنری-اجتماعی اولین هفته فرهنگی دانشگاه ها، دبیر شورای دبیران کانون های فرهنگی-هنری دانشگاه در دوره کارشناسی، دبیر کانون ایران شناسی و گردشگری دانشگاه در دوره کارشناسی

-سوابق کاری : فعالیت در کلینیک های مشاوره ،دادگاه خانواده، مراکز بازتوانی و ترک اعتیاد، همچنین مدرس های کارگاه های مختلف روانشناسی و مشاوره از طرف بهزیستی

** مختصری در مورد علم مشاوره و کارکردهای آن را توضیح دهید؟

مشاوره یعنی مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی درباره یک موضوع است که بین متخصص (مشاور) و مراجع (کمک‌گیرنده) انجام می‌گیرد. مشاوره در موضوعات و زمینه‌های مختلف علمی و برای اهداف گوناگون انجام می‌شود که در میان مردم، بیشتر جنبه روان‌شناختی آن (مشاوره روان‌شناسی) معروف است که هدف از آن بهبود وضعیت روحی–روانی و کیفیت‌بخشی به زندگی مراجع است. مشاور، در حوزه های مختلف خانواده، شغلی، تحصیلی و توان‌بخشی و .... دارای تخصص می باشد که به افراد علاقمند خدمات ارائه می دهد. گرایشی که خودم برای ادامه تحصیل انتخاب کرده ام خانواده می باشد.

** وضعیت کاری و جایگاه اجتماعی علم مشاوره در استان بوشهر و شهرستان جم را چگونه ارزیابی می کنید.

در استان در سال های اخیر مشاوره بین اقشار مردم جایگاه خود را به خوبی باز کرده تا جایی که مردم برای امر مقدس ازدواج، مشکللات خانوادگی، تربیتی ، فردی و غیره بدون هیچ واهمه ای از خدمات مشاوره استفاده می کنند.

البته در بین این اقشار مردم تعدادی هم هستند که به خدمات مشاوره ای نیاز دارند ولی به دلیل مسایل مالی قادر به استفاده از این خدمات نیستند که اگر خدمات مشاوره تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرد این افراد علاقمند و نیازمند قادر خواهند بود که از این خدمات استفاده کنند. و گاها نیز به دلیل ضعف تخصصی مشاور از ادامه جلسات و استفاده از این خدمات اجتناب می کنند.

**کدام معضلات اجتماعی شهرستان های جنوبی استان بوشهر را تهدید می کند؟

معضلاتی متعدد شاهد هستیم مثل اعتیاد، خودکشی، طلاق های عاطفی و طلاق های قانونی ، خیانت ها، آسیب های ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی، تضاد خرده فرهنگ های متنوع در جامعه صنعتی جنوب، ناامیدی و بی هدفی و بی انگیزگی نوجوانان و جوانان، نداشتن آگاهی و مهارت های زندگی در بعضی اقشار و.... که برای پیشگیری و درمان نیاز به یک برنامه جامع از طرف متخصصین مربوطه می باشد.

**چه برنامه ای برای آینده دارید؟

به نظرم دوره دکترا مقطعی برای تحقیق و پژوهش است و اینکه از نظر علمی ارتقا یابید. فعلا که در دانشگاه مشغول به تحصیل شده ام و انشاالله در حوزه های آسیب شناسی خانواده، درمان و پیشگیری تحقیق و پژوهش انجام بدم بتوانم در خدمت همشهریانم باشم.

**وضعیت تحصیلات در دانشگاه های جم را چگونه ارزیابی می کنید؟ برای بهبود آموزش عالی در جم چه باید کرد؟

به نظرم آموزش عالی یکی از مسایلی می باشد که در شهرستان کمتر به آن توجه شده است. شهرستان جم پتانسیل های زیادی در حوزه آموزشی و نیروهای انسانی دارد.

در بحث آموزش عالی نیاز به امکانات سخت افرازی و نرم افزاری می باشد. اگر از نظر علمی دانشگاها را ارتقا بدهیم به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی مسلما شاهدهای پیشرفت های روزافزون خواهیم بود. در حال حاضر داوطلبان زیادی داریم که خواهان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند ولی از این فرصت در شهرستان محروم هستند که مجبور به ادامه تحصیل در شهرهای مجاور می باشند که خود باعث مشکلاتی برای این عزیزان می شود.

**در پایان چه صحبتی دارید؟

خدا را شاکرم که همواره لطف و رحمت خودش را شامل حالم کرده است. جا دارد از دعای خیر مادرم و حمایت های پدرم نهایت قدردانی رو داشته باشم.

از اعضای خانواده ام و تمام دوستانی که همراه من در این مسیر پر پیچ و خم بودند بی نهایت سپاسگزارم. و جا دارد اساتیدم هم تشکری داشته باشم که همیشه مشوقم بودند. از سایت وزین آوای جم به خاطر فرصتی که در اختیارم قرار دادند متشکرم.

انشاالله که شاهد موفقیت هر چه بیشتر بانوان همشهریم در عرصه های علمی کشور باشم.

منبع: آوای جم

[کد خبر:AJ18064]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب