000000000000003666936827644.jpg

 

آینه جم: پس از وعده های مکرر چندین سال، سرانجام پروژه احداث راه آهن بوشهر مجددا از سرگرفته شد.

به گزارش «آینه جم»؛ وزیر راه و شهرسازی که عصر پنجشنبه از مسیر خوزستان وارد استان بوشهر شده بود، پس از افتتاح قطعات جدید جاده گناوه-دیلم، به شهر اهرم رفت تا قطعه 10 راه آهن بوشهر-شیراز با حضور وی استارت بخورد.

http://img6.irna.ir/1397/13971028/3666932/n3666932-6827645.jpg

راه آهن بوشهر یکبار پیش از این و در سال 86 در تنگستان کلنگ زنی شده بود و تا سال 90 نیز فعال بود، هرچند پروژه به کندی پیش می رفت. از سال 91 با عدم تخصیص اعتباراتی که وزارت نفت تعهد کرده بود، عملا راه آهن بوشهر تعطیل بود.

طی این سالها بارها مسئولان کشوری و استانی وعده فعال شدن مجدد راه آهن را دادند و البته اجرایی شدن این پروژه منوط به فاینانس و تامین منابع مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی شد.

نهایتا در اواخر سال گذشته قرارداد فاینانس راه آهن شیراز-بوشهر با طرف چینی امضا شد، اما تاهنوز چینی ها پای کار نیامده و مقرر شد برای اینکه پروژه بیش از این معطل نماند، فعلا با اعتبارات دولنی یکی از قطعاتش را استارت زد.

http://img6.irna.ir/1397/13971028/3666932/n3666932-6827656.jpg

سرانجام پس از ماهها انتظار، پنجشنبه شب با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی، قطعه 10 راه آهن بوشهر-شیراز که در تنگستان قرار دارد، آغاز شد.

این قطعه به طول 25 کیلومتر از ایستگاه اهرم به سمت چغادک پیش می رود برآورد اولیه 400 میلیاردی با زمان اجرای 3 ساله دارد.

اکنون نیمی از اعتبار موردنیاز این پروژه از ردیف خط ریلی بوشهر، سهم اعتباری 4 نماینده استان در قانون بودجه و سرفصل اعتبارات توسعه راه آهن به آن تزریق شده است.

آنطور که معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت زیرساخت و راهها می گوید، قطعه 10 راه آهن بوشهر-شیراز به دلیل 3 تونلی که دارد، یکی از سخت ترین قطعات پروژه می باشد و پیمانکار توانمندی برای اجرای آن برنده شده است.

http://img6.irna.ir/1397/13971028/3666932/n3666932-6827644.jpg

وزیر راه نیز در این مراسم با بیان اینکه فعال شدن راه آهن از آرزوهای دیرینه مردم استان بوشهر است، اظهار داشت: این پروژه برای تکمیل نیاز به 4 هزار میلیاردتومان اعتبار دارد و کار اصلی با حضور فاینانس چینی صورت می گیرد که مسئولیت تامین مالی و فعال کردن سایر قطعات پروژه را دارد. در این خصوص مجوز نهایی شورای عالی اقتصاد هم دریافت کردیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: راه آهن شیراز-بوشهر از مرودشت به شیراز رسیده و اکنون پروژه به سمت شهرستان های کوار، فیروزآباد و فراشبند در حال اجراست. سپس به اهرم ادامه می یابد و قطعه 10 در همین منطقه می باشد. از آنجا نیز به سمت چغادک می رسد. سپس یک خط به عسلویه و خط دیگری به بوشهر می رود.

وی یا معاونانش به زمان موردنیاز برای بهره برداری کامل پروژه اشاره ای نکردند و پس از سخنرانی و مراسم پایانی که دستور فعال شدن پیمانکار در بیسیم بود، محل را ترک کرد.

http://img6.irna.ir/1397/13971028/3666932/n3666932-6827658.jpg

قطعا با ردیف های قانون بودجه که قطره چکانی است و درصد بسیار ناچیزی از پروژه راه آهن را پوشش می دهد، حالا حالاها سوت قطار به گوش بوشهری ها نمی رسد، مگر اینکه فاینانسور چینی واقعا پای کار آمده و به تعهدات مالی و فنی اش پایبند باشد.

باید منتظر ماند و دید فرجام سایر قطعات راه آهن- شیراز خصوصا در استان بوشهر که عقب ماندگی زیادی دارد چه زمانی فعال می شود، چرا که قطعه 10 که با حضور وزیر راه فعال گردید، صرفا تا مرحله زیرسازی است و ریل گذاری باید با اتمام قطعات دیگر انجام شود.

گفتنی است در این مراسم از میان 4 نماینده استان، فقط خدری و سعادت حضور داشتند.

 

**  خلیج فارس

[کد خبر:AJ27159]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # بهلول 1397-11-01 21:31
طبق گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر طول کل مسیر 450کیلومتر است حال بدون استفاده از چرتکه(ماشین حساب و کامپیوتر که اصلا لازم نیست) مشخص میشود که 18 قطعه 25 کیلومتری داریم و اگر تعداد قطعات کمتر شود بالطبع طول آنها بیشتر میشود. برای این قطعه 3 سال زمان محاسبه شده. اگر همه چیز بر وفق مراد باشد و هیچ افزایش قیمتی هم نداشته باشیم و تورم صفر باشد54 سال برای تکمیل مسیر لازم است مگر اینکه چند قطعه همزمان شروع به کار کنند که اینهم با توجه به سوابق گذشته امری تقریبا محال است. پس لطفا حالا حالاها خیال رقطار سواری را از سرتان بیرون کنید. حالا وای به زمانی که پای تورم و تحریم و سیاسی کاری وووووووو هم به میان آید دیگر محاسبه زمان دقیق تکمیل این راه آهن با خودتان
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب