56335745261701945.jpg

 

آینه جم: رییس پلیس آگاهی استان بوشهر گفت: همه قتل های استان کشف شده و 4 فقره کشف قتل هم مربوط به سنوات گذشته بوده که آخرین موردش دستگیری متهم قتل مرد بندر ریگی در شیراز بود و با وجود مسلح بودن و اقدام متهم به گروگانگیری در آپارتمان، دستگیر شد.

به گزارش آینه جم؛ سرهنگ جوشن سهرابی از کاهش 11 درصدی سرقت در مقایبسه با سال قبل در استان خبر داد و گفت: با وجود مشکلات اقتصادی که یکی از مولفه های سرقت می باشد، این اتفاق ناشی از همکاری مردم و مدیریت صورت گرفته در مجموعه انتظامی است.

به گفته وی، میانگین کشف سرقت در استان 92 درصد است کهممکن براساس ارزیابی نیروی انتظامی کشور، استان رتبه اول در این شاخص دارد.

این مقام انتظامی از کاهش 19 درصدی کلاهبرداری و 7 درصدی جعل طی چهارماهه سالجاری در استان نسبت به مدت مشابه قبل خبر داد.

به گفته وی، جرایم خشنی مثل گروگانگیری، سرقت مسلحانه طلافروشی، بانک و راهزنی هم وقوع آن در استان صفر بوده است.

سرقت طلاجات منزل، چالش پلیس

رییس پلیس آگاهی استان بوشهر یکی از چالش های پیش رو را سرقت طلاجات از منازل دانست و گفت: در نگهداری طلاجات، بجای گاوصندوق متصل به زمین، عمدتا در کشوهای اتاق خواب گذاشته می شود که زمینه سرقت را فراهم می کند.

وی ادامه داد: انتظار می رود هم استانی ها حدالامکان طلاجات و اشیای با ارزش را در صندوق امانات بانک ها نگهداری کنند و اگر قصد خروج از خانه دارند، مراقب بگذارند.

سرقت خودروی روشن در بوشهر

سرهنگ سهرابی یکی دیگر از چالش های حوزه امنیت در استان را سرقت خودروی روشن یا دارای سوییچ روی آن دانست و گفت: هرچند در مجموع سرقت ها زیاد نیست، اما برای مردم نگرانی و برای پلیس پرونده جدید ایجاد می کند. از مردم انتظار داریم حتی اگر برای یک دقیقه قصد جدایی از خودرو برای ورود به منزل را دارند، آن را خاموش و قفل کنند تا طعمه سارقان قرار نگیرند.

برداشتن خودرو به بهانه پرداخت نشدن پول

رییس پلیس آگاهی بوشهر همچنین به مواردی از سرقت خودرو ناشی از اختلاف طرفین اشاره کرد و اظهار داشت: مواردی وجود دارد که افراد با قولنامه های دستی خودرو را منتقل می کنند، اما طرف اول با ادعای اینکه تعهدات خریدار اجرا نشده، با داشتن کلید یدک، خودرو را با خودش می برد که سرقت تلقی می شود. از این رو درخواست داریم ضوابط قانونی در این زمینه دنبال شده و بجای قولنامه های دستی، بصورت رسمی به نقل و انتقال اقدام شود.

سرقت احشام غم انگیز است

این مقام انتظامی یکی از مشکلات را پیرامون سرقت احشام دانست و اظهار داشت: در این شرایط اقتصادی، سرقت احشام خسارت زیادی به دامداران وارد می کند و غم انگیز است، از طرفی پلیس وظیفه تامین امنیت عمومی را دارد و نمی تواند کنار هر دامداری یک مامور بگذارد، از این رو دامداران باید برای امنیت فیزیکی محل نگهداری دام اقدام کنند و در این خصوص دهیاری ها و جهادکشاورزی تسهیلاتی برای این قشر پیش بینی کنند.

کشاندن مردم پای عابربانک، کلاهبرداری شایع در استان

سرهنگ سهرابی با اشاره به اینکه وقتی ضوابط رعایت نشود، حادثه رخ می دهد، بیان کرد: کلاهبرداری شایع در استان بوشهر برداشت از کارت است که به بهانه برنده شدن در مسابقه های رادیو و تلویزیونی یا خرید محصولات، افراد را پای عابر بانک کشانده و با شیوه های روانی مثل صمیمت و مشغول کردن ذهن مخاطب در زمان حضور پای عابر بانک، کاری می کنند که افراد مبالغ بالایی را از کارت خود به حساب دیگران واریز کنند. این درحالیست که اگر قرار بر پرداخت هدیه باشد، نیازی به مراجعه به عابربانک و دادن جزییات کارت بانکی نیست و باید به محل فرد ارسال شده یا به حساب وی واریز شود، اما با وجود اطلاع رسانی های متعدد، همچنان این اتفاق وجود دارد.

وی یکی دیگر از چالش ها را درباره خرید و فروش زمین های قولنامه ای دانست که بعضا کاربری غیرمسکونی و غیر تجاری داشته و امکان ساخت و ساز ندارد یا به چند نفر فروخته می شود که مردم در این خصوص حتما از ادارات ثبت، شهرداری ها و در روستاها از دهیاری استعلام کنند، همچنین ثبت این نقل و انتقال در دفترخانه ها، از کلاهبرداری های احتمالی تا حدود زیادی پیشگیری می کند.

کلاهبرداری 1 تا 5 میلیونی از افراد فقیر به بهانه واریز کمک!

این مقام مسئول همچنین با اشاره به کلاهبرداری به عنوان گرفتن وام یا پرداخت کمک هزینه حمایتی اظهار داشت: اخیرا فردی طی تماس با یکی از ادارات استانی، خود را نماینده وزارتخانه جهت واریز کمک به نیازمندان معرفی کرده و طرف مقابل وی در این اداره کل هم بدون بررسی دقیق، مشخصات و شماره تماس افراد نیازمند را به وی داده او نیز طی تماسی با این افراد به بهانه انجام کارهای اداری جهت واریز این کمک، بین یک تا 5 میلیون تومان از طریق انتقال به حساب دریافت و پس از کلاهبرداری 45 میلیون تومانی، تلفنش را خاموش کرده و از دسترس خارج شده است.

به گفته وی، اغلب این کلاهبرداری ها با تلفن هایی که به نام افراد دیگر غیر متهمان است صورت می گیرد و پس از آن نیز فرد متواری می شود که پیگیری موضوع را زمانبر می کند. از این رو ضرورت دارد مردم درخصوص مواردی که برای دریافت وام یا واریز، از آنها نقاضای واریز مبالغی می شود، مراقب باشند.

وی همچنین خواستار جدیت مغازه ها برای نصب دوربین های مدار بسته و وجود نگبهان برای ساختمان های نیمه کاره شد تا بخش عمده ای از زمینه های سرقت کاهش یابد.

افزایش رضایت مردمی از پلیس آگاهی

به گفته سرهنگ سهرابی، براساس تماس های مردمی با مرکز 197 پلیس، تقدیرها از پلیس آگاهی استان طی سالجاری 28 درصد افزایش یافته است.

هشدار رییس پلیس آگاهی به مجرمان

وی در بخش پایانی این گفتگو خطاب به مجرمان سابقه دار گفت: به مجرمان هشدار می دهیم که دستگیری شان شاید دیر و زود شود، اما سوخت و سوز ندارد و باید پاسخگوی جرایم خود در این مدت باشند. موید این مسئله نیز دستگیری ۸۷ محکوم و متهم متواری استان طی نیمه نیمه دوم مردادماه سالجاری بوده که این افراد به مراجع قضایی تحویل شدند.

رئیس پلیس اگاهی استان بوشهر از مردم خواست در صورت اطلاع از مخفیگاه مجرمان سابقه دار، موضوع را به مرکز فوریت‌های ۱۱۰ پلیس و پلیس آگاهی شهرستان اطلاع دهند.

 

* خلیج فارس

[کد خبر:AJ33512]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب