IMG-20210603-WA0015.jpg

 

 

 

آینه جم؛  سید علیرضا سجادی*: شورای شهر با توجه به اصل های یکصدم تا یکصد و ششم از فصل هفتم قانون اساسی ، به عنوان پارلمان محلی نقش مهم و موثری در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در مدیریت شهری دارد. شورای شهر و سایر شوراها نماد مردم سالاری و مظهر حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش می باشند.
هدف از تشکیل و تاسیس شورا مشارکت آحاد مردم در اداره شهر و احساس مسئولیت در قبال جامعه مدنی است که توجه و امعان نظر به همین مقوله و مولفه ، لاجرم موفقیت ، توسعه و پیشرفت را به دنبال خواهد داشت. اعتقاد راسخ دارم که یکی از وجوه و رموز موفقیت و اعتلاء شورا ، تعامل در سه سطح است و قدر متیقن هر شورایی در این سطوح عامل به تعامل و ارتباط منطقی باشد ، آن شورا نهادی بالنده، پویا و کارآمد خواهد بود.
الف) تعامل داخلی و درون گروهی( در مجموعه شورا و شهرداری ) 
ب) تعامل با مردم 
ج) تعامل با مدیران و مسئولان
بدون شک تعامل در این سه سطح مصالح شهر و شهرستان و منافع مردم در آن مترتب و سرانجام موجبات رشد ، ترقی و توسعه را فراهم خواهد نمود.
در سطح اول همدلی ، تعامل ، همراهی و همفکری اعضاء شورا ، شهردار و پرسنل شهرداری بسیار حائز اهمیت بوده و روند خدمت رسانی به مردم را تسهیل می کند. عدم همراهی و تعامل خسارت های جبران ناپذیری بر بدنه و پیکره شهر و شهرداری وارد می کند.
سطح دوم، تعامل با مردم است. *" از مردم " ، " با مردم " و " برای مردم "* بودن ، وزن و اعتبار شورا دو چندان می کند. استفاده از ظرفیت آحاد مردم ، سهیم کردن و مشارکت دادن آنها در امور ، شورا را در نیل به اهداف و اجرای اهداف و برنانه ها یاری خواهد کرد. تعامل با مردم نه تنها در پیشبرد امور و اجرای پروژه ها، بلکه النهایه زمینه ساز محبوبیت و مقبولیت پارلمان محلی است. فاصله گرفتن از مردم و موکلین ، اعتماد از شورا و منتخبین را سلب و شورا را به نهاد و تشکلی منفعل، منزوی و ناکارآمد تبدیل می کند. شورا به پشتوانه مردم زبان گویا ، مدافع حقوق و حلقه ارتباط و اتصال با حاکمیت است و این ظرفیت و قابلیت، شورا را ملجا مردم و مورد وثوق در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها خواهد کرد.
سطح سوم، تعامل با مدیران و مسئولان است. مدیران و مسئولان منصوبان حاکمیت و دولتند فلذا به واسطه ی شرح وظایف و حوزه مسئولیت می توانند امور را رتق و فتق و رافع مشکلات باشند. ارتباط و استفاده و از این توان و ظرفیت ضروری و راهگشای مشکلات و معضلات در شهر و شهرستان است. بنابراین شورا با تعامل و ارتباط با مسئولان که منافع آن دو سویه است، می تواند در تحقق اهداف ، برنامه ها و جامه ی عمل پوشاندن انتظارات و مطالبات مردم موفق باشد.
* رئیس اسبق شورای شهر جم/ معاون سابق فرمانداری عسلویه
[کد خبر:AJ35955]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب