000000000000000010j556371.jpg

 

 

آینه جم- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با وجود شناسایی پشه آئدس در شهرستان‌های کنگان و عسلویه اما تاکنون موردی از بیماری تب دار ناشی از گزش این پشه مشاهده نشده است.

به گزارش آینه جم" قاسم برجویی " روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون چهار استان درگیر پشه آئدس شده است و نخستین پشه شناسایی شده در استان بوشهر که حاصل ۲ سال تله گذاری است نیمه نخست اردیبهشت ماه مشاهده شد.

وی بااشاره به اینکه نخستین پشه آئدس در شهر سیراف از توابع کنگان و پس از آن شهر نخل تقی شهرستان عسلویه مشاهده شد یادآورشد: حضور پشه به معنای بیماری نیست و مردم نگران نباشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: برای موفقیت در مقابله با پشه آئدس از تجربیات کارشناسان بهداشتی هرمزگان بعنوان استان همجوار استفاده شده است و ۲ کارشناس در مناطق جنوب استان بوشهر حضور پیدا کرده اند.

برجویی ادامه داد: تخم های پشه آئدس تا ۴۰۰ روز مقاوم است و نخستین بارش یا در معرض آب قرار گرفتن باعث رشد تکاملی پشه می شود و به ازای هر تخم گذاری ۱۵۰تا ۴۰۰ پشه جدید تکثیر می شود.

وی افزود: هم اینک تله گذاری برای شناسایی و مقابله با پشه آئدس در همه شهرستان های استان بوشهر انجام شده است اما موفقیت در این زمینه نیازمند مشارکت بین بخشی و مردم است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هرچند تاکنون فرد بیماری در این زمینه شناسایی نشده اما اینکه در این مرحله متوقف شود امکان پذیر نیست و اگر وارد مرحله بیماری شود ریشه کنی آن مشکل آفرین خواهد بود.

وی اظهار داشت: شیوه انتقال از طریق خون فرد بیمار است برهمین اساس باید در زمینه ورود ملوانان در شهرهای ساحلی نظارت بیشتری انجام شود.

برجویی تصریح کرد: پشه آئدس که ناقل بیماری‌هایی از جمله تب دانگ و زیکا است، در برخی از کشورهای همسایه از جمله قطر، عمان و پاکستان شیوع بالایی داشته است.

‎معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: با توجه به اینکه پشه آئدس از چندین نفر در طول روز تغذیه و خون‌خواری می‌کند و از سوی دیگر از قدرت پروازی و تکثیر بالایی برخوردار است، مبارزه با آن سخت و نیازمند صرف هزینه‌های بالاست.

برجویی‌فرد بااشاره به اینکه سمپاشی مقابله مقطعی است گفت: کاهش جمعیت پشه از طریق سمپاشی برای مقابله با آن کمک می کند اما بیشترین مساله بهسازی محیط است.

وی ‎ افزود: آب های راکد ، قایق و لاستیک‌های فرسوده عمده‌ترین مناطق رشد پشه آئدس هستند.

[کد خبر:AJ45771]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب