عسلويه امروز با ديروز فرق دارد، اين جمله‌اي است كه اين روزها می‌توان از خيلي از آنهايي كه با اين بخش ساحلي سر و كار دارند شنيد.

 

به گزارش آینه جم،شب‌‌هاي شهرهاي عسلويه و نخل‌تقي تقريبا مانند برخي بنادر ساحلي دنيا چراغاني و همواره مملو از جمعيت كارگري است كه اغلب اوقات فراغت خود را به گشت و گذار در شهر و خريد از پاساژهاي نيمه لوكس مي‌گذرانند.

 

هر كسي كه تا قبل از سال‌هاي 76 و حضور صنايع عظيم گازي و پتروشيمي گذرش به اين بخش از جنوب كشور مي‌افتاد با روستاهايي مواجه مي شد كه گذشته از قرار گرفتن در شرايط بد جوی و آب و هوايي دچار محروميت شديد از لحاظ آب و برق و خيلي از امكانات رفاهي و فرهنگي بود.

 


 

حال اگر شانس يارت بود و وسيله نقليه شخصي داشتي مي‌توانستي از جاده‌هاي خاكي از اين روستا به آن روستا بروي، با مردمي برخورد مي‌كردي كه دل به دريا زدن كار هر روزه شان و آفتاب يار و رفيق هميشگي شان است.

 

 

اما اين روزها روستاها از امكانات نسبي خوبي برخوردار هستند و جمعيت آنها نزديك به 50هزار نفر افزايش داشته و به واسطه قرار گرفتن در كنار منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و پروژه‌هاي گازي بسياري از مشكلات آنان رفع شده است.

 


 

اگر چه بسياري از مشكلات ديگر نيز به واسطه حضور اين صنايع ناخواسته دامن‌گير اين بخش از جنوب كشور شده است اما اگر بخواهيم دلايل اين تغييرات عمده را مورد بررسي قرار دهيم علاوه بر مصوبات ويژه دولت و كمك‌هاي عام المنفعه نفت بايد به مديريت مردي اشاره كنيم كه در طول 10 سال استقرار بخشداري، سكان رياست آن را عهده‌دار بوده است.

 


 

عبدالله نادري كه خود از همين اجتماع است در اين مدت تلاش كرده يك سياست تعادلي بين منافع ملي در توسعه پروژه‌هاي گازي و استفاده از ظرفيت‌هاي منطقه از يك طرف و خواسته‌هاي مردم كه عمده دغدغه‌شان رفع محروميت‌ها و حمايت از حريم اجتماعي آنان بوده از طرف ديگر ايجاد كند.

 


 

چند سال فعاليت در بندر خارگ و داشتن تجربه‌هاي مشابه اين امكان را در اختيار نادری بخشدار عسلویه قرار داد تا نزديك بودن در كنار پايتخت انرژي كشور را به بهترين فرصت براي توسعه اين منطقه محروم بدل كند.

 


 

فرصتي فراهم شد تا با او گفتگو بنشينيم و از شرايط اين بخش كه در روزهاي تبديل شدن به شهرستان است و امروزه براي بسياري از شهروندان ايراني و حتي خارجي نامي آشنا به حساب مي آيد اطلاعاتي را در اختيار مخاطبان قرار دهيم

 


 

به شكل كلي شما تفاوت بين عسلويه قبل و بعد از حضور صنعت را چگونه ارزيابي می كنيد؟

 

 

 

در واقع اگر خواسته باشيم تصويري از گذشته عسلويه همراه با روستاهاي مجاور آن را در ذهن مرور كنيم بايد مناطقي به ياد بياوريم كه محروميت در آن بسيار چشمگير بود و از نظر برق و آب بدترين شرايط را در استان داشت مردم براي تامين نيازهاي اداري و حقوقي خود ناچار بودند هزينه و وقت زيادي را صرف كنند امكانات رفاهي و فرهنگي تقريبا در حد صفر بود و آمار فارغ التحصيلان دانشگاه به اندازه انگشتان دست هم نمي رسيد.

 


 

اما بعد از استقرا بخشداري و البته به تبع حضور صنايع نفت و گاز و قطعا نگاه ويژه‌اي از سوي دولت به اين منطقه شد چهره اين بخش از جنوب كشور نيز تغيير كرد. امروزه دو هزار مگاوات برق در بخش توزيع شده است و چند سال است كه نوسانات برق به طور كلي حل شده است در بحث شهرسازي دو شهر همراه با 20 دهياري ايجاد شده كه در همه آنها طرح‌هاي هادي اجرا شده است.

 


 

كمك‌هاي نفت هم البته در ايجاد عمران شهري و روستايي و توسعه فضاهاي فرهنگي و آموزشي بسيار قابل توجه است تا جايي كه ما توانستيم تامين شبكه آب داخلي شهرهاي عسلويه و نخل تقي را به سرانجام برسانيم و تعداد كلاس‌هاي آموزشي را افزايش دهيم.

 


 

اما اقدام مهمي كه در حوزه آموزش اتفاق افتاده است، در حال حاضر سه دانشگاه ايجاد شده كه تا سال آينده ما شاهد اولين گروه فارغ التحصيلان دانشگاه پيام نور خواهيم بود و اين را هم بايد اعلام كنم كه ما سال گذشته بيشترين آمار قبولي در دانشگاه داشتيم كه اين نشان دهنده بالا رفتن انگيزه دانشجويان براي تحصيل و كسب تخصص است.

 


 

در زمينه بهداشت و درمان نيز ظرفيت‌هاي خوبي ايجاد شده است كه تا حدود زيادي مشكلات شهروندان اين بخش را حل كرده است مراكز بهداشت درماني در شهرهاي عسلويه و نخل تقي و همچنين روستاهاي چاه مبارك، اخند فعال است و مرکز بهداشتی درمانی بیدخون نیز از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری در دست اقدام است.

 


 

بيمارستان تامين اجتماعي نيز پروژه بسيار مهمي است كه در 98 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اميدواريم تا پيش از پايان كاردولت به بهره برداري برسد.

 


 

در حوزه فرهنگي نزديك به 20 كانون فرهنگي مساجد 10 تا ويژه اهل سنت و 10 تا ويژه تشيع تاسيس شده است، كتابخانه، حوزه علميه كانون پرورشي فكري كودكان، دارالقران نيز از ديگر موسسات علمي – فرهنگي بوده است كه در طول اين مدت و بنا بر نيازهاي فكري جوانان اين منطقه ايجاد شده است

 

 

توسعه‌هايي كه در حال حاضر در اين منطقه رخ مي‌دهد از محل كدام اعتبار تامين شده است؟

 

 

 

از محل اعتبارات استانی، ملی و سفر مقام معظم رهبري که بيش از 50 ميليارد تومان در نظر گرفته شده و در عمران شهری، عمران روستایی، فضاهای آموزشی و ...... هزینه شده است.

 


 

اين تغيير شكل جغرافيايي شهر به نوعي در ابتدا عسلويه را شهري بدون خيابان لقب داد، عمده مشكلات شما در طراحي و توسعه خيابان‌ها چه بوده است؟

 

 

 

به طور مشخص اين دو شهر براي تكميل شدن مبلمان شهري خود نيازمند يك توسعه خياباني و راه‌هاي مواصلاتي به خصوص در مركز شهر است كه اين امر با عقب‌نشيني برخي از بافت‌هاي قديمي و جايگزيني بافت‌هاي جديد امكان عملياتي شدن را پيدا مي‌كند .

 


 

جاده‌هاي پيراموني شهر نيازمند توسعه است همچنين مسيرهاي منتهي به شهر نياز به يك كمربند دارد تا از بار ترافيكي آن كاسته شود.

 


 

بين خواسته هاي مردم و حمايت از حريم اجتماعي آنان و همچنين برنامه‌هاي توسعه‌اي نفت كدام یک براي شما اهميت بيشتري داشت؟

 

 

 

سعي ما بر اين بوده تا بين خواسته ها و توقعات مردم و ايجاد پروژه هاي گازي كه به نوعي منافع ملي به دنبال داشت نقش متعادلي ايفا كنيم تا هم بتوانيم مسير پيشرفت اقتصادي كشور را براي توسعه پروژه هاي گازي پارس جنوبي هموار سازيم و هم از حق قانوني مردم در برخورداري از امكانات و دسترسي آنان به مراجع قانوني حمايت كنيم.

 


 

اگر هم پيشرفت‌هایي براي توسعه اين منطقه شده در ازاي همين نگاه متعادل بوده و بايد پذيرفت كه صنعت همراه با حضور ناهمگون جمعيت كارگري به همراه مزاياي اقتصادي خود معضلاتي را در حوزه زيست محيط و اجتماع داشته كه ما در اين خصوص هم تلاش داشته ايم تا اين معضلات به حد اقل برسد.

 


 

به نظر شما وضعيت رفاهي كه در حال حاضر صنعت نفت براي كاركنان فعال در پروژه ها ايجاد كرده جوابگوي نيازهای آنها است؟

 

 

 

واقعيت اين است كه نفت امكانات ورزشي و رفاهي را هم ايجاد كرده اما اين امكانات كمتر در اختيار طيف كارگري قرار مي گيرد يا فرصت استفاده از اين امكانات كمتر براي آنها به دست مي آيد.

 


 

نياز است كه سرمايه‌گذاري در اين زمينه بيشتر شود تا كارگران به لحاظ روحي و رواني دچار مشكل نشوند. البته مردم اين مناطق نيز از امكانات ايجاد شده توسط نفت استفاده مي كنند.

 


 

علت رضایت‌مندی مردم این منطقه از عملکرد شما چیست؟

 

 

 

از اين بابت خدا را شكر مي كنم و در طول اين مدت تمام تلاش من اين بوده تا بتوانم خدمتي را به اين مردم داشته باشم اما به طور كلي مردم اين منطقه داراي روحيه تعاملي هستند و قدرشناسي يكي از ويژگي‌هاي آنان بوده است.

 


 

يقينا اگر مشاركت و همكاري مردم همچنين صبر و تحمل آنان وجود نداشت خيلي از اين پروژه‌ها كه نيازمند تامين زمين بودند براي ادامه كار با مشكل مواجه مي‌شدند و من شخصا يكي از عوامل موفقيت خودم را ارتباط با مردم مي دانم.

 


 

در ابتداي شروع به كار پروژه ها به خاطر نبود زير ساخت‌هاي لازم و حضور بيش از 60 هزار نفر جمعيت كارگري عمدتا مردم با مشكلاتي مواجه بودند و براي قانع كردن آنان براي پذيرش شرايط جديد نياز به چانه زني با مسئولان نفتي داشتيم تا خواسته‌هاي مردم را منطقي دنبال كنيم.

 


 

من اعتقاد دارم رويكرد تعاملي نسبت به تقابل خيلي بهتر جواب مي‌دهد اگر ادبيات قانع كننده وجود داشته باشد و همراه خواسته‌ها يك منطق قوي نيز وجود باشد حتما نتيجه مورد نظر نيز حاصل مي شود.

 


 

آلودگي‌‌هاي موجود در منطقه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و براي كاستن از آن تا حالا چه برنامه‌هايي داشتيد؟

 

 

 

مسائل زيست محيطي از مسائل مهم و حياتي براي زندگي به شمار مي روند ودر خصوص اين منطقه هم نفت بايد برنامه‌هايي را اجرا كند چرا كه آلايندگي‌هاي ايجاد شده بواسطه پروژه‌هاي صنعت نفت است.

 


 

البته وزارت نفت برنامه‌هايي را هم اجرا كرده و يكي از آنها هم توسعه فضاي سبز است ولي به طور كلي محيط زيست استان بايد آمار واقعي از ميزان آلايندگي‌هاي موجود را ارائه كند و شرايط مطلوب يا غير مطلوب را مشخص كند و شهرداري‌ها دارند دنبال مي‌كنند تا عوارض آلايندگي را از شركت‌ها بگيرند.

 


 

تا كنون چه اقداماتي براي توسعه گردشگري در اين مناطق انجام داده ايد؟

 

 

 

از دهياران خواسته ايم تا پتانسيل‌هاي موجود در روستاهاي ساحلي را ساماندهي كنند و براي ايام نوروز به منظور استفاده مسافران اماده كنند و اين را هم بايد بگويم كه مناطقي كه جاذبه‌هاي گردشگري دارد مانند خليج نايبند و جنگل حرا، محيط زيست امكان ساخت و ساز در آنها را نمي‌دهد.

 


 

ما از بخش خصوصي كه علاقمند به سرمايه گذاري در صنعت گردشگري هستند در فضاهايي كه محيط زيست امكان ساخت و ساز را مي دهد استقبال مي كنيم.

 


 

داشتن اشتغال پايدار از مهمترين دغدغه هاي جوانان اين منطقه است و مطابق آمارهايي كه تا كنون منتشر شده سهم مردم منطقه بسيار پايين است نظر شما چيست؟

 

 

 

در واقع بايد بگويم كه اشتغال پايدار مي ‌تواند سهم بسيار زيادي را در امنيت شغلي مردم داشته باشد و اكنون كه دانشگاه ها در اين منطقه نيروهاي متخصص بومي را تربيت مي كنند بهتر است نگاه مسئولان نفت نيز در اين زمينه عوض شود و شرايطي را براي حضور دائم جوانان منطقه در بدنه اصلي صنعت نفت فراهم كنند.

 


 

نياز است در آزمونهاي استخدامي نفت امتياز بيشتري را براي جوانان در نظر بگيرند. همه به خوبي مي‌دانيم شرايط و امكانات آموزشي اين منطقه با خيلي از شهرهاي ديگر كشور قابل مقايسه نيست.

 


 

انصاف و عدالت حكم مي كند تا مردمي كه اينقدر صبورانه مشكلات ايجاد شده توسط صنعت را تحمل كرده اند بتوانند آرامش خاطر نسبي نيز براي آينده شغلي خود داشته باشند.

 


 

و اما حرف آخر؟

 

 

 

آرزوی سربلندی نظام جمهوری اسلامی، صحت و سلامتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله الامام خامنه ای، توفیق روزافزون برای دولت خدمت‌گذار و ملت بزرگ ایران، روزهای بهتر برای مردم عزیز منطقه و تشکر از مسئولان محترم استان، شهرستان، مسئولان شرکت های مستقر در منطقه به‌ویژه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مسئولین ادارات عسلویه، ائمه محترم جمعه و جماعات منطقه، شورای اسلامی، خانواده معظم شهداء، جانبازان و آزادگان، فرهنگیان و دانش آموزان، نیروهای نظامی و انتظامی که ما را در همه زمینه ها یاری کردند.

 


 

گفتگو: حسين ايزدپناه/ خبرگزاری مهر

 

 

 


 

[کد خبر:AJ2865]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب