معاون آبخیزداری و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: امسال از سوی وزارت نفت ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه جم و ریز که بیشترین فشار روی منابع آبی آن منطقه است، اختصاص یافته است.

 

 

آینه جم: معاون آبخیزداری و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: امسال از سوی وزارت نفت ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه جم و ریز که بیشترین فشار روی منابع آبی آن منطقه است، اختصاص یافته است.

به گزارش آینه جم:محمد سبحانیان روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: با اجرای این طرح آبخیزداری سالانه بیش ازهشت میلیون مترمکعب کنترل آب انجام و به سفره های زیرزمینی منطقه اضافه می شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می شود اظهارکرد: مقرر شده سالی ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات وزارت نفت به این پروژه درپنج سال اختصاص یابد.

سبحانیان اضافه کرد: دراین پروژه بندهای سنگ ملاتی، بندهای خاکی و ترکینس (بندهای خاکی کوچک) با هدف کنترل روان آبهای سطحی منطقه و تغذیه به سفره های آبهای زیرزمینی اجرا می شود.

وی ادامه داد: تاسیسات نفت و گاز درمنطقه سالانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب آب از این مخازن برداشت می کنند که این امر باعث تخلیه سفره های زیرزمینی شده و بررسی نمونه های برداشت شده نشان می دهد این آبها در محدوده خوب تا قابل قبول برای شرب قرار دارند و از نظر صنعت، آب موجود در حوزه جزو آبهای درجه دوم برای این بخش به شمار می رود.

سبحانیان اضافه کرد: برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی در حوزه جم و ریز باعث کاهش ارتفاع آبهای زیرزمینی در منطقه شده به طوری که ارتفاع سفره های زیرزمینی از ۴۰ متر به ۳۱متر کاهش یافته این درحالی است که ۱۰متر آخر نیز به دلیل پایین بودن کیفیت غیرقابل برداشت است.

وی گفت: براساس محاسبات سالانه به طور متوسط روان آبی معادل ۱۷ میلیون و ۶۷هزار مترمکعب آب به وسیله سیلاب بدون استفاده از منطقه خارج می شود که در بعضی از سالهای پرباران این میزان به ۸۰میلیون مترمکعب برآورد شده است.

معاون آبخیزداری و منابع طبیعی استان بوشهر افزود: با توجه به آنکه مخزن سد تامین اعتبار شده باغان تنها قادر است ۳۰میلیون مترمکعب از این حجم آب را کنترل کند لذا اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه بالادست این سد برای کنترل آبهای مازاد برحجم مخزن الزامی است.

سبحانیان یادآور شد: وجود باغ های زیاد در این حوزه که همگی از آبهای زیرزمینی استفاده می کنند و افزایش روز افزون جمعیت مستقر در منطقه با توسعه هر فاز از پارس جنوبی فشار زیادی به مخازن آبهای زیرزمینی وارد می شود و این منطقه را جزو دشت های بحرانی آب در استان بوشهر قرار داده است.

[کد خبر:AJ3050]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب