به گزارش آینه جم:گیل که برای پنجمین بار به ایران سفر می کرد، پس از مواجهه با زبان آموزان زبانسرای ایران زمین که می توانستند برایش به انگلیسی درباره وضعیت سیراف و ایران توضیح دهند به وجد آمده بود.

 

برتک دعوت زبانسرا را می پذیرد  و در این سفر از بخش ریز دیدن می کند.

 

برتک که ایران را " جالب ترین" کشور دنیا و مردمان بوشهر را "مهمان نوازترین" مردمی می دانست که تا بحال دیده بود، تا حدی شیفته فرهنگ ایران بود که علاوه بر اینکه برای پنجمین بار در ده سال اخیر از ایران دیدن می کرد  از اغلب شهرهای کشورمان دیدن کرده بود.

 

سعدی ,مولانا , فردوسی و …. از شاعرانی بودند که برتک آنها را میشناخت و شیفته ی شعر فارسی بود تا حدی که برخی از اشعار این شاعران را به فارسی و انگلیسی می خواند .  او به موسیقی سنتی ایران نیز علاقمند داشت و از انجایی که در یک شرکت ضبط و پخش موسیقی فعالیت می کردخواننده های سنتی ما از جمله استاد شجریان و پسرش همایون ، شهرام ناظری ، سراج و،،،را می شناخت به صدایشان در منزل گوش می کرد.

 

همسر گیل دبیر زبان انگلیسی در لهستان است  و هردوی آنها شیفته زبان فارسی  و تا حدی که همسر او در لهستان هفته ای  چند ساعت به یادگیری زبان فارسی مشغول است

 

این جهانگرد لهستانی آغاز عشق و علاقه خود نسبت به ایران را با دیدن دو فیلم ایرانی که یکی از آنها فیلم "بچه های آسمان" مجید مجیدی بود، به دست آورده بود.

 

قبل از اولین سفرش به ایران،متاسفانه به دلیل تبلیغات سو رسانه های غربی، دوستانش او را از سفر به ایران منع کرده بودند. اما پس از آمدن به ایران همه چیز را متفاوت دیده بود و سال بعد دو تن از دوستانش را هم برای دیدن ایران واقعی با خود به ایران آورده بود.

 

او زندگی در ایران را زیبا توصیف می کرد و در چند جمله گفت: شما کشور واقعا مستقلی هستید.شما جلو کشور ابرقدرتی مثل آمریکا ایستاده اید ولی کل اتحادیه اروپا وابسته امریکا هستند"

 

پس از یک گپ و گفت کوتاه به دیدن و معرفی بخش ریز به گیل پرداختیم 

 

جنگل گلوبردکان را از نزدیک دید و در همین فرصت کوتاه مشغول عکاسی از مناظر زیبای جنگل گلوبردکان شد بعد از مدت کوتاهی که از جنگل بازدید کردیم در راه برگشت از جنت الشهداه بخش ریز نیز دیدن کردیم و گیل را با تاریخچه جنگ تجمیلی آشنا کردیم به شهر ریز رفتیم تا با مردم بیشتر آشنا شود در شهر ریز میهمان یک بستی فروشی بودیم که در هوای نچندان خنک و گرم شاید عطش برتک را کمی پایین بیاورد 

 

در این بین گیل از فرهنگ مردم خودش و در مقایسه با مردم ایران پرداخت و تلاش دولت ایران برای آبادانی روستاهای مسیر  برایش بسیار جالب آمده بود بعد از صرف بستنی به یک سوپر مارکت رفتیم در همین حین و در رابطه ای کوتاه و آشنایی که با فروشنده پیش آمد نظر برتک به دو شغله بودن فروشنده که شغل اصلیش معلمی بود  جلب شد.  دو شغله بودن در ایران برایش سوال شده بود .او زندگی مردم در ایران و بخصوص جنوب را بسیار راحت توصیف می کرد و از این همه مصرف راحت انرژی برق و گاز وخانه های بزرگ متعجب شده بود.از دیگر مواردی که او را شیفته ایران کرده بود تاریخ چندهزار ساله و امنیت بالای کشورمان بود و ایران را خانه دوم خود می دانست.

 

کم سفر رفتن ایرانیان و نحوه رانندگی آنان از مواردی بودند که برایش جای تعجب داشت و شاید برای خودمان هم تا  جای تامل دارد.تا حدی که وقتی نظر او را درباره ماشین های ایرانی پرسیدیم به شوخی گفت: جالب تر از ماشین های ایرانی رانندگی ایرانیان است!

 

بعد از ریز عازم انارستان شدیم در این قسمت گیل با مردی ۸۵ ساله به صحبت مشغول شد مردی که ۸۵ سال سن داشت دو زن و یک توراهی داشت . بعد از دیدن باغات انارستان به تشان رفتیم و گیل را برای آشنایی بیشتر به قنات های تشان بردیم تا از نزدیک با این اثر تاریخی آشنا شود بعد از بازدید از قنات های تاریخی تشان عازم جم شدیم تا گیل بعد از سفر یک روزه اش از بخش ریز عازم شیراز شود گیل در بین راه از مردم شیراز با صفت مهربان و راحت طلب یاد کرد و  مردم اصفهان را مقتصد و سخت کوش خواند.

 

 پالایشگاه فجر و روستای کوری حیاتی از دیگر مکان هایی بود که گیل از آنها دیدن کرد.گیل در پایان قول داد که پس از برگشت به لهستان گزارش تصویری و برداشت خود از بخش ریز را برایمان ارسال کند ونیز ابراز امیدواری کرد که در سفر بعدی خود که احتمال می داد در دو سال آینده باشد به همراه همسرش مجددا میهمان بخش ریز باشد. /خاصه

 

 

 

IMG_3531 IMG_3544 IMG_3546 IMG_3548 IMG_3560 IMG_3565 IMG_3568 IMG_3572 IMG_3577 IMG_3580 copy IMG_3582 IMG_3586 IMG_3587 IMG_3593

 

 

 

[کد خبر:AJ4116]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب