به گزارش آینه جم : در نیمه غربی شهرستان جم  واقع در بخش ریز جنگلی زیبا وجود دارد بنام گلی بردکان (گلوگاه دیواره ی سنگی ). این جنگل در مسیر رودخانه ای قرار گرفته است که سرچشمه ی رود مند را تشکیل می دهد.


 
گلی بردکان با چشم اندازهایی بدیع و مصفا در پیوند آب و گیاه ،در کنارکوه های بلند ، باغ های مرکبات و نخلستانهای وسیع ، زیستگاه و  مامنی مناسب را برای لانه گزینی، زادآوری و ترانه خوانی انواع پرندگان نادر و در معرض انقراض را پدید آورده است.
به گزارش ریز پاد ،  سعید محدثی یکی از جوانان علاقمند  و دوستدار محیط زیست در بخش ریز است که در اقدامی تحسین برانگیز توانسته بیش از 50 گونه از  انواع پرندگان مهاجر و بومی بخش ریز را در مدت زمانی بیش از یک سال  شناسایی و به تصویر بکشد .
این جوان 27 ساله که مسئولیت پایگاه جامع اطلاع رسانیپرندگان زینتی را نیز بر عهده دارد ، انواع پرندگان مهاجر و شکاری  گلی بردکان را در این پایگاه  به معرض نمایش گذاشته است.

این پرندگان شامل لیکو، هدهد، بلبل کوهی ،توکاي سياه،سهره خاکی،آبچلیک،حواصیل هندی، جغد شاخدار یا گوش دراز، گلو آبی، سنگ چشم سر حنایی و سنگ چشم دم سرخ،خانواده چک چک ها،چک چک ابلق خاوری، چک چک کوهی، چک چک دشتی، شهد خوار ،یا کریم، چکاوک کاکلی،؛ سلیم طوقی، گنجشک، توکای باغی، چنگر،کفتر چاهی، زنبور خور سبز،سسک دم دراز، دیدومک،سهره معمولی ، دم جنبانک ابلق، پی پت تالابی،سسک ابرو زرد، سسک سینه راه راه، ماهی خورک کوچک ، کبوتر جنگلی،گونه های لاشخو ر( مردار خوار)، میوه خوار،کوکو، دلیجه،بلبل هزار دستان( شباهنگ(، سسک پر سرو صدا، بلبل خرما، سسک سرسیاه، دم سرخ معمولی ،سر حنایی، سسک سر سیا، کبک، تیهو و...

سعید محدثی در گفتگو با ریز پاد انگیزه خود را از انجام اینکار معرفی و حمایت از محیط زیست منطقه عنوان نمود.
 وی ابراز امیدواری کرد با تعیین جنگل گلی بردکان به عنوان منطقه ی شکار ممنوع، و تبدیل آن به منطقه ی حفاظت شده ، بتوان به طور کار آمد از تخریب ها و تهدیدات در این منطقه جلوگیری نمود و به حفظ تنوع و غنای این مناظر زیبا کمک نمود.

این زیستگاه منحصر بفرد در جنوب استان بوشهر چند سالیست که به شدت مورد تهدید و خطر قرار گرفته است.
 تخریب های ناحیه صنعتی (پالایشگاه فجر جم ) برمنطقه ی ریز ، حفر چاههای عمیق، برداشت غیر اصولی شن و ماسه توسط سنگ شکن ها ،شکار غیر مجاز، برداشت چوب از درختان جنگلی و آتش سوزی های پی در پی ، اثرات زیانباری را براکوسیستم وزیستگاه جانوری این منطقه ی منحصر به فرد بر جای گذاشته است ./ریزپاد

لانه و جوجه های بلبل خرما در کنار عکسهایی زیبا از گنجشک نر و ماده

[کد خبر:AJ4119]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب