یکی از مصوبات دولت قبل در استان بوشهر، استفاده از نیروهای بومی استان بوشهر در حداقل 50 درصد از فرصت‌های شغلی پارس جنوبی بود و در همین راستا جوانان بوشهری درخواست‌های بسیاری را برای اشتغال در صنایع پارس جنوبی داشته‌اند.

 

به گزارش خبرنگار آینه جم:هر‌گاه در استان بوشهر بر سر اشتغال صحبت می‌شود، نگاه‌ها متوجه پارس جنوبی و شرکت‌های مستقر در این منطقه می‌شود و انتظاراتی که مردم استان بوشهر از قطب اقتصادی و پایتخت کشور دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت، هم‌اکنون حدود یک‌صد هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس اشتغال دارند که این افراد در سازمان منطقه ویژه پارس و همچنین فازهای مختلف پارس جنوبی و شرکت‌های پیمانکاری و پالایشگاه‌ها مشغول به‌کار هستند.

بر اساس مصوبه دولت قبل در سفر استانی به بوشهر، می‌بایست 50 درصد از نیروهای شاغل در منطقه پارس جنوبی از بین نیروهای بومی انتخاب شوند که البته این مهم بنا به‌دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است.

منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس و صنایع مستقر در این منطقه یک فضای صنعتی است و اکثر افرادی‌که در این منطقه به کار مشغول می‌شوند باید دارای توان فنی بوده و بتوانند در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایفای نقش کنند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث شده تاکنون نیروهای بومی استان به خوبی در این مشاغل به‌کار‌گیری نشوند، عدم تخصص و توان بالا در اجرای کارهای فنی و تخصصی است و شرکت‌های منطقه هم که اغلب متعلق به بخش خصوصی هستند، نیروهای خود را از بین افراد توانمند استخدام می‌کنند.

به منظور تحقق خواسته‌های مردم استان بوشهر در موضوع اشتغال در صنایع پارس جنوبی نیاز است که توانمندسازی نیروهای بومی با ارائه آموزش‌های مناسب صورت بگیرد.

این موضوع اگرچه از سوی ویژه‌نامه مجلس و مردم دریای جنوب نیز چندین بار مورد پیگیری قرار گرفت و نمایندگان به آن پاسخ داده‌اند، اما بار دیگر این امر محور سوالات بود و پاسخ نمایندگان و پیگیری آن‌ها در ادامه آمده است.

از بین رفتن اعتماد مردم بومی به سود پتروشیمی نیست

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتقاد دارم دستگاه‌های مختلف بویژه نفت باید بهتر عمل کنند و میدان را برای ورود نیروهای بومی باز کنند.

عبدالکریم جمیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت گفت: مسئولان باید 50 درصد را کف درخواست مردم بدانند و تلاش کنند که اعتماد مردم منطقه را جلب کنند.

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از دست دادن این اعتماد قطعا آسیب‌رسان است و ایجاد شرایط مناسب از سوی وزارت نفت و دست‌اندرکاران پتروشیمی برای مردمی که پذیرای پتروشیمی و تجهیزات آن بودند و با آنها همکاری کردند، بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین ادامه داد: این قطعا برای مردم میهمان دوست استان و مسئولان نظام قابل قبول نیست که نتوانند از این فرصت‌ها بهره ببرند و بیکار باشند. این امر دور از عدالت است.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که به دو نکته می‌توان برای برون رفت از مسئله فعلی اشاره کرد، گفت: اولا به‌گونه‌ای عمل شود که فرصت‌ها بیشتر برای مردم شناخته شود و در جهت ماهر سازی و افزایش مهارت نیروهای بومی تلاش شود.

نماینده مردم بوشهر گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها با رویکرد مهارت‌هایی که در زمینه صنایع پتروشیمی در جهت تربیت نیروهای ماهر قطعا اتفاق مثبتی خواهد بود. باید برنامه‌های بهتر و جامع‌تری داشته باشیم با رویکرد مهارت‌هایی که در صنایع نفتی به‌کار می‌آید.

وی با اشاره به نکته دوم گفت: نکته دیگری که وجود دارد و موجب اعتراض نیروهای بومی است این‌که شعاع بومی بودن برای حوزه پارس گسترش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر وقتی می‌گویم نیروی بومی یعنی به شعاع 150 کیلومتر و این شامل نیروهای استان‌های دیگری هم می‌شود.

عبدالکریم جمیری تشریح کرد: ما معتقدیم که اگر قرار است این معنا عملیاتی شود، باید به عنوان یک قانون در همه جا استفاده شود. این را قبلا هم اعلام کردیم و دولت آن را در دستور کار خود قرار داده و می‌خواهد به صورت یک قانون در همه جا استفاده کند. اگر اینگونه شود بسیاری از مردم مناطق بوشهر هم می‌توانند در استان خوزستان مشغول شوند.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در خاتمه تاکید کرد: باید کاری جدی صورت گیرد که اعتماد مردم به این دستگاه‌ها جلب شود؛ اگر این‌کار را نکنند، قطعا این دستگاه متضرر خواهد شد.

پتروشیمی دشتستان و گناوه مشکلات اشتغال را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: پتروشیمی دشتستان و گناوه مشکلات اشتغال را کاهش می‌دهد.

سید مهدی موسوی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: اشتغال همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مد نظر ما و مسئولان اجرای بوده است و پیگیری‌های بسیار زیادی را در این زمینه داشته‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش بسیار مهمی که راه اندازی پتروشیمی دشتستان و گناوه در توسعه اشتغال در استان اشاره کرد و بیان داشت: چهار هزار و 500 نفر در پتروشیمی گناوه و دشتستان مشغول به فعالیت خواهند شد.

سید مهدی موسوی نژاد با اشاره به نزدیک‌شدن پتروشیمی دشتستان به مراحل اجرایی، افزود: موافقت‌نامه، مجوزهای لازم، جانمایی، تهیه زمین و محل تامین منابع مالی انجام شده است و امیدواریم به‌زودی شاهد اجرای آن باشیم.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه اشتغال دارد و باید این ظرفیت‌ها شناسایی و در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی و تلاش شود.

بارها این مسئله را در صحن علنی تذکر داده‌ام

موسی احمدی در گفت و گو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت با بیان این‌که اشتغال جوانان از مهمترین دغدغه‌های من در منطقه است، گفت: در تمامی دیدار‌ها با مسئولین، نطق‌ها و تذکرات در مجلس و در جلسات گوناگون حتی مراسم تودیع ومعارفه‌ها از بیکاری جوانان تحصیل کرده منطقه جنوب استان بوشهر انتقاد کرده‌ام و تاکید کرده‌ام با وجود پتانسیل‌های عظیم نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه نباید معضل بیکاری داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: سؤال ما از رئیس جمهور و دولت این است که چرا منطقه‌ای که از تولید، فروش و صادرت نفت، گاز، پتروشیمی و میعانات گازی درآمد هنگفتی را به کشور تقدیم کرده و میزبان حدود 25 واحد مجتمع عظیم پتروشیمی، بیش از 24 پالایشگاه بزرگ، بزرگترین بندر صیادی ایران، بزرگترین بندر صادرات صنایع نفت و گاز و کارخانه‌های پایین دستی در حال ساخت است، باید از محرومیت و توسعه غیرمتوازن رنج ببرد؟

نماینده مردم دیر، کنگان و جم با اشاره به دغدغه جوانان فارغ‌التحصیل و جویای کار حوزه انتخابیه‌اش گفت: هم اکنون دغدغه بسیاری از جوانان و فارغ‌التحصیلان منطقه اشتغال بوده و این موضوع مورد مطالبه مردم است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلایندگی‌ها و مشکلات زیست محیطی حوزه انتخابیه ابراز داشت: چرا چاره‌ای برای رفع آلایندگی و پیشگیری از گازهای مساعد توسط فیلرهای سر به فلک کشیده منطقه که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، اندیشیده نمی‌شود.

 

[کد خبر:AJ2529]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب