آینه جم : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی وضعیت محیط کسب و کار ایران را مورد ارزیابی و پایش قرار داد که در گزارش اخیر آن، بوشهر به عنوان بدترین وضعیت را در این زمینه داشته است.

به گزارش «آینه جم »؛ تعریف ساده این شاخص یعنی فرآیندی که برای یک کسب و کار و ادامه آن فراهم می باشد، چگونه است.

ایران در این شاخص رتبه 152 جهانی دارد و بوشهر نیز با همه فرصت هایی که به نظر می رسد پیش روی آن می باشد، براساس یک گزارش رسمی بدترین استان می باشد.

مرکز پژوهش های مجلس که گزارش های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران را به طور مستمر با همکاری تشکل های اقتصادی سراسر کشور تهیه و منتشر می کند، در خصوص گزارش تازه اش اعلام کرده: بررسي محيط كسب و كار در سال گذشته براساس پاسخ 291 فعال اقتصادی سراسر کشور نشان مي‌دهد «مشکل دریافت تسهیلات از بانکها» مهمترین عارضه موجود در رونق کسب و کار است.

شاهد مثال در بوشهر اینکه یکی از مصوبات سفر سال گذشته هیات دولت به استان تخصیص 430 میلیاردتومان تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت صنایع بود که هنوز خبری از تخصیص آن توسط مسئولان ارائه نشده است.

همچنین دو مولفه دیگر «ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی» و «بی‌تعهدي شرکت‌ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران» در رتبه های بعدی قرار دارند.

براین اساس، استان بوشهر پایین ترین نمره در خصوص ارزیابی مولفه های محیط کسب و کار کسب کرده است، با میانگین 8.49 درصد. این رقم از نمره 15 می باشد.

بالاتر از بوشهر، استان های ايلام، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان قرار دارند که به ترتیب با میانگین ارزیابی 7.46 ،7.40 و 7.19 در میان استان های بد از نظر محیط کسب و کار ارزیابی شده اند.

همچنین در این ارزیابی، تشکل‌هاي اقتصادي استان‌هاي سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاري، یزد و قزوین به‌ترتیب با میانگین ارزیابی 4.27 ،5.05 ،5.08 و 5.33 مجموعاً ارزیابی بهتري نسبت به تشکل‌هاي سایر استان‌ها از وضعیت مؤلفه‌هاي محیط کسب و کار در سال 94 ارائه کرده‌اند

متن این گزارش اینجا قابل دسترسی است.

منبع:خلیج فارس

[کد خبر:AJ15515]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب