آینه جم: ساماندهی ته لنجی در مراحل نهایی تصویب است. تصویب نهایی ضوابط اجرایی این موضوع اما قدری زمانبر است.

این مطلب را استاندار در آخرین گزارش خود در صفحه شخصی اش در شب گذشته نوشت. با این وجود خبر توقف “ته لنجی” که از ابتدای سال با نامه رئیس کل گمرک ایران در بنادر استان اجرایی گردید، اثرات خود را بر بازار منطقه گذاشت.

معلوم نیست ساماندهی بازار در دستور کدام سازمان یا نهاد خواهد بود که با از سر گیری تخلیه ته لنجی بازاری که در برخی اقلام رشد پنجاه درصدی قیمت را شاهد بود به حالت عادی بازگردد.

مطلب دیگری نیز که در ساماندهی جدید باید مد نطر قرار گیرد واژه ی “تجاری” است. ظاهرا ملاک تجاری بودن لنجها ظرفیت باری است که می تواند منجر به سود دهی برای مالک لنج باشد. چون حمل بار در تجاری دارای ضوابطی است لنج های با تناژ پایین حمل اینگونه بارها برایشان مقرون به صرفه نیست. موضوع دیگر اینکه باید گمرکات و بنادر منطقه تجاری باشند و زیرساخت های لازم برای این مساله را داشته باشند. با پرس و جوی مختصر ما در تنگستان و دشتی تنها گمرک حائز شرایط تجاری “گمرک بوالخیر” است. حتی گمرک محمد عامری در همسایگی دلوار این مجوز را ندارد. بنابراین برای تخلیه ته لنجی از این به بعد با این فرض تنها گمرک بوالخیر می تواند این اجازه را به لنجها بدهد. ضمن اینکه تخلیه تجاری نیازمند زیرساختهای لازم از جمله انبار و قرنطینه بهداشتی و آزمایشگاه استاندارد و محل دپوی مناسب کالا و بار ورودی به گمرک است. در حال حاضر حتی گمرک بوالخیر نیز دارای این شرایط نیست و حتی دلوار به عنوان یک از قطبهای اقتصادی این سالهای منطقه از داشتن گمرک تجاری و اسکله و بندر و محل تخلیه مناسب محروم است. گمرک محمد عامری یک دفتر مختصر و زیر مجموعه گمرک بوشهر است. توسعه دلوار ناگزیر از توسعه بازار و ایجاد زیرساختهای لازم بندری و گمرک است. در حال حاضر یکصد و هفتاد لنج در این بندر مشغول فعالیت هستند. از این تعداد لنج های انگشت شماری شاید کمتر از بیست فروند برای موضوع تجاری ظرفیت و توان انجام این موضوع را دارند. به گفته ی برخی از فعالان بازرگانی در این منطقه، ساماندهی ته لنجی با قید واژه “تجاری” به صورت فعلی باعث تقویت تاجران غیر بومی و لنج هایی با تناژ بالاتر از لنجهای مرسوم فعلی در بنادر این حدود است. به گفته ی این آگاهان ظرفیت بخش اعظم لنجهای منطقه زیر یکصد و پنجاه تن است.

با اجباری شدن بیمه ملوانان در لنجها شاید رغبت این فعالان برای ماندن در این بازار و ادامه این گونه فعالیت ها با چالش مواجه شود. موضوعی که باید در این ساماندهی مد نظر قرار گیرد همه جانبه نگری و مطالعه دقیق ظرایف و جوانب این موضوع است. شاید ساماندهی شتاب زده این مطلب مشکلات مطالعه ناشده ای را باقی بگذارد که در آینده باز هم دامنگیر ” ته لنجی” بوده و این موضوع را در زمان های آتی خبرساز نماید.
 آخرین خبر ته لنجی از زبان دکتر سالاری در صفحه شخصی اش در فیسبوک

جلسه ته لنجی با دکتر کرباسیان (گمرک) و حاج آقا حقیقی (رئیس ستاد قاچاق) و دکتر خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. ۶ ماه، مباحث فشرده کارشناسی داشته ایم. صورتجلسه مورخ ۹۵٫۰۲٫۰۶، که به امضاء ایشان و نیز دکتر ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و اینجانب رسیده و به استان نیز ابلاغ شد، چارچوب کلی را معین کرده است ولی اجرای کامل آن نیازمند مکانیسم های اجرایی و اقدامات اساسی است و مقرر شد برای لنج هایی که تاکنون به سفر رفته اند، چاره اندیشی و اقدام موقتی بکنیم تا مشکلشان حل شود و هم زمان، تصویب نهایی ضوابط اجرایی را نیز پیگیری کنیم./ مند

[کد خبر:AJ15669]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب