00000000001a1540f05.jpg

 

آینه جم- مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری دانش‌بنیان با دانشگاه تهران با اشاره به اقدام‌های گسترده این شرکت در زمینه نوآوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه تهران را یکی از اهداف شرکت در توسعه دانش و تجاری‌سازی آن برشمرد.
به گزارش آینه جم به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، محمدرضا حیدرزاده، مدیرعامل شرکت در نشست مشترک با سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران و مدیران دو مجموعه که با هدف بررسی همکاری‌های پژوهشی و فناوری دوجانبه و امضای تفاهم‌نامه همکاری امروز (چهارشنبه، 12 اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به اساتید دانشگاه تهران با بیان اینکه آریاساسول یک شرکت صادرات محور است، گفت: هدف شرکت تولید و تأمین محصولات بر پایه اتیلن است و در دوره اخیر تلاش کردیم با تشکیل تیم جوان ارزش افزوده بیشتری را در تولیدات شرکت به‌دست آوریم و از طرفی دانش‌افزایی را رقم بزنیم.
 وی به تشکیل مرکز نوآوری و دانش‌بنیان شرکت پلیمر آریاساسول در سه ماهه ابتدایی فعالیت خود در شرکت اشاره و تصریح کرد: در طول یکسال پس از آن با فعالیت‌های دانش‌بنیان موفق شدیم شرکت را به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان از سوی معاونت نوآوری و فناوری ریاست‌جمهوری به ثبت برسانیم و افتخارات بسیاری را به ارمغان بیاوریم. 
مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول هدف از اقدامات دانش‌بنیان را دانش‌افزایی برشمرد و گفت: اگرچه در حوزه تولید محصول ما بر ارزآوری تمرکز کرده‌ایم، اما در حوزه دانش تلاش داریم به بومی‌سازی دانش و دانش‌افزایی و تجاری‌سازی ظرفیت عملی کشور کمک کنیم.

00000000019841f9f.jpg

 
آریاساسول سرآمد حوزه‌های مختلف
 حیدرزاده از سرآمدی شرکت در حوزه دانش‌فنی، ICT و IT و در حوزه‌های مختلف حاکمیت شرکتی یاد کرد و افزود: ابتدا سعی کردیم گریدهای جدید که حیاتی بود و ارز از کشور خارج می‌کرد را تولید کنیم. برای اینکار ظرفیت داخلی شرکت شناسایی شد و بعد با شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌ها همکاری کردیم و سه گرید حیاتی جدید را با استفاده از ظرفیت موجود تولید کردیم. 
وی با بیان اینکه این سه گرید در کمتر از یکسال از تشکیل مرکز نوآوری و دانش‌بنیان تولید شد، گفت: تنها یکی از این سه گرید صرفاً در 2 کشور تولید و قبل از آن نیاز کشور به‌تمامی وارد می‌شد و سالیانه 20 میلیون دلار خروج ارز به دنبال داشت. مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول درباره فعالیت گسترده شرکت توضیح داد و گفت: شرکتی با چنین پرتفوی گسترده به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ثبت شده که یک اقدام بی نظیر است.
 

0000000000065ad7.jpg

اقدام‌های گسترده آریاساسول در حوزه دانش‌بنیان
حیدرزاده با اشاره به اقداماتی از جمله تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش، حضور در رویدادهای مهم بین‌المللی از جمله تعامل با مرکز نوآوری آلمان و امضای تفاهم‌نامه همکاری برای هم‌افزایی بیشتر با دانشگاه‌ها به‌منظور ایجاد ظرفیت بیشتر برای کشور و به‌ویژه صنعت نفت گفت: دستاوردهای شرکت به قدری گسترده بود که شرکت‌های مختلف حتی غیر مرتبط، از جمله شرکت‌های سیمانی، برای انتقال دانش استحصال شده با آریاساسول تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های گسترده دانشگاه تهران، ابراز امیدواری کرد با ایجاد بستر همکاری زمینه توسعه دانش در شرکت و کشور فرآهم شود.
 

00000000000093d265.jpg

پیوند دانشگاه و صنعت باید در تعاملات طرفین دنبال شود
سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، به معضلات فاصله دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: به اذعان فعالان صنعت، فارغ‌التحصیلان دانشگاه به لحاظ دانشی در سطح بالایی هستند، اما آشنایی آن‌ها با محیط صنعتی و تعامل با آن گاهی زمان‌بر است و می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان و صنعت هزینه‌بر باشد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های صنعتی می‌تواند بستری برای مهارت‌ورزی دانشجویان و رفع این معضل باشد. وی به جایگاه دانشی دانشگاه تهران در بین دانشگاه‌های برتر جهان اشاره کرد و اذعان کرد: برخی رشته‌های ما جز 50 دانشگاه برتر جهان است و در مجموع در بین 300 تا 400 دانشگاه مطرح دنیا قرار داریم. 
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تفاهم بین دانشگاه تهران و آریاساسول گفت: این تعامل می‌تواند به توسعه دانش در شرکت کمک کند و از طرفی جذب دانشجویان و اساتید را در محیط صنعتی به‌دنبال داشته باشد. مقیمی از تجارب ناموفق در این زمینه یاد کرد و افزود: در حال حاضر اعتماد متقابل بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد و عمدتا یک یا دو پروژه انجام و همکاری تمام می‌شود بنابراین باید به دنبال الگویی باشیم که ارتباط واقعی شکل گیرد که نیازمند فضای جدید است و باید از سوی دانشگاه افرادی معرفی شوند که زمینه آکادمیک و اجرایی را به‌صورت توأم داشته باشند و تعامل با آریاساسول می‌تواند تحقق این موضوع باشد. 
 

 

00000000002b799771.jpg

پر رنگ شدن مبحث دانش‌بنیان در مدیریت جدید
جواد سلطانیان، مدیر مرکز نوآوری و دانش‌بنیان، در این نشست گفت: در دوره‌های مختلف فعالیت شرکت پلیمر آریاساسول خلا تحقیق و توسعه و فعالیت‌های دانش‌بنیان احساس می‌شد، با روی کار آمدن محمدرضا حیدرزاده، به‌عنوان مدیرعامل جدید، موضوع دانش‌بنیان در این شرکت به‌صورت جدی‌تر دنبال شد.
 وی با بیان اینکه شرکت پلیمر آریاساسول در تمامی زمینه‌ها سرآمد است، تصریح کرد: زیرساخت‌های چیده شده در آریاساسول و حتی منش کارکنان در بین سایر پتروشیمی‌ها پیشگام است و همین موضوع منجر به حرکت شرکت به سمت تعالی شده است و به‌طور حتم اگر هدفی باشد که در کشور بی‌همتا و یگانه باشد، آریاساسول به سرعت به سمت آن حرکت می‌کند، به شرط آنکه در راستای اهداف و برنامه‌هایش باشد.
 مدیر مرکز نوآوری و دانش‌بنیان شرکت پلیمر آریاساسول با اشاره به دو حوزه اصلی تبیین شده برای موضوع دانش‌بنیان از سوی مدیرعامل، گفت: شناخت ذائقه اصلی صنعت پتروشیمی در آینده برای توسعه تنوع گریدهای جدید و درک نیازهای مشتریان بازارهای جهانی، همچنین حوزه انرژی نیز به‌عنوان سرفصل اصلی دوم دنبال می‌شوند، از طرفی تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در شرکت محوریت است و در بخش‌هایی نیز تا سطح 3 تحول دیجیتال پیش رفته‌ایم و ارتباط بین آی‌تی و اوتی شکل گرفته، در حالی که در هیچ کجای صنعت چنین موضوعی محقق نشده است. 
سلطانیان به هدف‌گذاری برای استفاده از هوش مصنوعی در آریاساسول اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی 5 ساله مدیرعامل محترم قصد داریم در این موضوع به سطح 5 برسیم. 
وی با ابراز امیدواری به همکاری بین دانشگاه تهران و شرکت پلیمر آریاساسول تصریح کرد: امیدواریم مدیران دانشگاه تهران بهترین‌های خود را برای این همکاری انتخاب کنند و اقدامی انجام شود که یکتا و اثرگذار باشد. 
مدیر مرکز نوآوری و دانش‌بنیان آریاساسول به انتظار این شرکت از دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: دانشگاه با نگاه تخصصی باید مکمل نگاه تجاری شرکت باشد و هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند رشد کنند.
 سلطانیان هدف شرکت از سرمایه‌گذاری را تجاری‌سازی دانش دانست و افزود: هربرنامه‌ای که در این تعامل دنبال می‌شود باید خروجی آن درآمدزایی بیشتر برای شرکت و کشور باشد و اگر طرحی رویکرد تجاری نداشته باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.
 

00000000000093d265.jpg

مهارت‌ورزی دانشجویان در تعامل با صنعت دنبال می‌شود
مهدی فکور، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به هدف مهارت‌ورزی دانشجویان در صنعت که از سوی دانشگاه دنبال می‌شود، گفت: اداره کل سیاست‌گذاری فناوری و نوآوری دانشگاه تهران نیز با این مأموریت تشکیل شد که به دنبال استفاده از ظرفیت صنعت برای توسعه مهارت دانشجویان است. وی از فعالیت‌های پارک علمی و فناوری یاد کرد و گفت: این مرکز در واقع محل تعامل صنعت و دانشگاه است و قصد داریم ظرفیت این مرکز را به درجه‌ای برسانیم که توسعه مهارت دانشجویان را دنبال کنیم. 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران به استعدادهای مختلف این همکاری اشاره کرد و افزود: در تعامل با سازمان امور مالیاتی به‌دنبال آن هستیم که فعالیت‌های تحقیقاتی این دانشگاه در فضای صنعتی معاف از مالیات باشد که خود امتیازی برای طرفین است. 
فکور تعامل با صنعت را منوط به بخش عملیات تولید ندانست و تصریح کرد: دانشگاه تمایل دارد برای فعالیت‌های دیگر از جمله مسئولیت اجتماعی، تحقیقات و تربیت دانشجویان نیز با بخش صنعت همکاری کند
[کد خبر:AJ45582]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب