آینه جم: جلسه استیضاح شهردار خارگ با حضور اعضای شورای شهر خارگ و بدون حضور شهردار در محل شورای شهر خارگ برگزار شد که نتیجه استیضاح منجر به ماندگاری احمد بارگاهی شد.

به گزارش آینه جم؛  رئیس شورای شهر خارگ بعد از ظهر یکشنبه در این نشست اظهار داشت: شهردار خارگ در روز انتصاب خود قولی به ما داد که سه سال از آن می گذرد؛ مقرر شده بود ۱۵ روزه تراز مالی شهرداری به دست ما برسد که این مهم با همه پیگیری‌ها دو سال و نیم به طول انجامید.

شورا

مهدی باقری اضافه کرد: فارغ از هر نتیجه‌ای که جلسه استیضاح داشته باشد، با توجه به بی‌توجهی‌های مکرر شهردار و عدم حضور در جلسه، تا زمانی که اعضا شورا و کسی که خود انتخاب کرده‌ایم به خودمان احترام نگذارد نمی‌توان از دیگران انتظار احترام داشته باشیم که جایگاه شورا و نمایندگان مردم را بشناسند.

فرایند استیضاح شهردار قانونی طی شد

وی افزود: طی نامه رسمی برخی از اعضای شورای شهر خارگ مبنی بر طرح سوال به دفتر شورا در هشتم دیماه دریافت شد و نامه‌ای از سوی دبیرخانه شورا به شهردار به صورت تذکر کتبی ارسال شد، که شهردار می‌باست جوابیه خود را به صورت شفاهی یا کتبی به این شورا ارسال کند که این مهم صورت نگرفت و مجدد بعد از فرصت ۱۱ روزه برای پاسخ به تذکر کتبی، در تاریخ ١٨ دیماه مجددا سوالات به صورت طرح سوال به شهرداری خارگ ارسال شد که مجدد شهردار در جلسه طرح سوال در موعد ۱۰ روزه قانونی شرکت نکرد.

باقری ادامه داد:  در تاریخ ۲۶ دی‌ماه نامه‌ای از سوی شهرداری خارگ ارسال شد که شهردار اعلام آمادگی خود را طی یک نامه برای حضور جلسه کرده است و در جواب نامه شهردار، شورا اعلام آمادگی کرد که پیش از موعد مقرر امادگی برگزاری جلسه را دارد که طی نامه ۲۸ دی‌ماه شهردار اعلام کرد که در حال گذراندن دوره آموزشی است و امکان حضور در جلسه طرح سوال را ندارد.

رییس شورا

انتقاد از عدم حضور شهردار در نشست سوال و استیضاح

رئیس شورای شهر خارگ گفت: علی‌رغم اینکه ایشان طبق قانون ملزم به حضور در جلسه طرح سوال در موعد ۱۰ روزه بوده که در نهایت  منجر به این شد که در  ٣ بهمن ماه جلسه استیضاح برگزار شود اما متاسفانه شهردار حضور نیافته است و طی نامه‌ای شهردار اعلام کرده که ماده ٧٣ و ٨٠ در این روند استیضاح اجرا نشده است.

باقری تصریح کرد: فرایند استیضاح شهردار خارگ به‌صورت قانونی طی شده است و شهردار به تذکر ما توجه نکرده و جواب طرح سوال شورا را نداده‌اند و در جلسه استیضاح حضور پیدا نکرده است و این یک بی احترامی به اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم است.

وی گفت: از آبان ٩٣ تا اوسط ۹۵ کمیسیون عالی معاملات در شهرداری خارگ رسمیت نداشته است و معاملات انجام شده بر خلاف ماده ۶ ایین نامه مالی شهرداری انجام شده است و از درجه اعتبار ساقط است. چرا  شهردار خارگ باید بدون اخذ مصوبه شورا هزینه کند، به‌طور مثال بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در دو پروژه فرهنگی هزینه شده است.

پروژه عمرانی خاصی در شهر اجرا نشده است

باقری افزود: در طول مدت شورای چهارم حدود ۳۳ میلیارد تومان تا سال ۹۴ درآمدزایی داشتیم و پروژه‌های عمرانی شاخصی به انجام نرسیده است؛ راه اندازی آتش نشانی خارگ یکی از خواسته‌ها و نیاز به حق اهالی شریف جزیره خارگ است، سال ۹۵ هم در حال تمام شدن است، خبری از ایستگاه اتش نشانی با اعتبار ۱۷ میلیارد ریالی نیست.

وی اظهار داشت: همچنین پروژه شهربازی مسقف یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی مسکوت مانده است که تامین اعتبار ۳۵ میلیارد ریالی بودجه‌ای به آن تعلق گرفته است و اقدامی در مورد آن صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر خارگ با اشاره به افزایش عملکرد بودجه جاری شهرداری افزود: شهرداری خارگ در تمامی سال‌های این دوره شورا، بر خلاف ماده ٢٨ آین نامه مالی شهرداری بدون ارسال متمم بودجه به شورای شهر خارگ و اخذ مجوز اعتبارات عمرانی را در محل‌های دیگر هزینه کرده است و انحرافات شدید در بودجه‌های مصوب منجر به مردود شدن تفریغ عملکرد بودجه شهرداری در سال‌های ۹۳ و ۹۴ شده است. شهرداری خارگ یکی از قوی‌ترین شهرداری‌های استان در حوزه درآمدی است.

وی  یادآور شد: وضعیت پروژه‌های عمرانی شهرداری خارگ در وضعیتی اسفناک است و اراده‌ای برای به حرکت درآوردن پروژه‌های عمرانی در شهرداری خارگ وجود ندارد، امروز سنگینی مسئولیت را بر دوشم کمتر احساس می‌کنم و در قبال اعتمادی که مردم به بنده داشتند و حفظ امانت آنها احساس آسودگی خاطر دارم و امیدوارم در باقیمانده دوره شورا، شهرداری با جدیت بیشتر در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی و آسایش شهروندان گام بردارد.

طرح سوال از حقوق اصلی اعضای شورای خارگ است

عین‌الله علی‌پور نائب رئیس شورای شهر خارگ در حاشیه این جلسه اظهار داشت: طرح سوال یکی از حقوق اصلی اعضای شورای شهر خارگ است، شهردار اگر شهردار است که همین اعضای شورا وی را انتخاب کرده است و باید احترام گذاشته می‌شد و شهردار در این جلسه حضور پیدا می کرد.

وی تصریح کرد:  شورا و شهرداری می‌توانستند خیلی قوی‌تر از حالت فعلی باشد و زیر ساخت‌های عمرانی خارگ را توسعه دهند، عملکرد درآمدی و بودجه بسیار عالی در طول شورای چهارم به‌وجود آمده که این نشان عزم شورا در یاری رساندن به خدمات حوزه شهری است.

شهرداری خارگ نمره مطلوبی کسب کرده است

حسین داربویی عضو شورای شهر خارگ در گفت‌وگو اظهار داشت: طبق روال قانونی برخی از اعضا شورا سوالاتی از شهردار داشتند که نهایتا به جلسه استیضاح کشیده شد. شهردار خارگ از متون قانونی برای عدم حضور در این جلسات استفاده کرده است.
 
وی افزود: یکی از مشکلات شهرداری‌های سابق در جزیره خارگ بحث حسابرسی بوده است؛ عملیات مالی شهرداری شفاف شده است، در طول عمر شورای چهارم تاکنون دو بار حسابرسی صورت گرفته که روال صعودی داشته است و نمره مطلوب را شهرداری خارگ اخذ کرده است. تمامی مسائل مالی شهرداری خارگ شفاف است و انشالله با آغاز دوره پنجم شورا و ارائه عملکرد توسط آنها گواهی بر این موضوع خواهد بود.

اجرای پروژه‌های متعدد در خارگ

داربویی تصریح کرد: پروژه‌های فراوان عمرانی در سطح جزیره خارگ توسط شهرداری خارگ صورت گرفته است که می‌توان از پروژه دفع آب‌های سطحی که یکی از پروژه‌های مهم و زیرساختی در سطح جزیره خارگ بوده نام برد، همچنین متمرکزسازی بازار میوه و تره‌بار و همچنین بازارچه ماهی و میگو خارگ از شاخص‌های تیم عمرانی شهرداری خارگ است و الحق شهرداری خارگ عملکرد مطلوبی در حوزه عمرانی داشته است.

عضو شورای خارگ گفت: مدیریت شهری خارگ در حوزه فرهنگی هم عملکرد قابل قبولی در چند سال اخیر بجای گذاشته و با برگزاری مراسم معتدد قرآنی، جنگ‌های شادی، برگزاری مراسمات دینی و مذهبی متعدد در سطح جزیره خارگ، شهرداری خارگ توانسته تا حدود زیادی در بحث شادابی محیطی جزیره خارگ تاثیر گذار باشد.

وی با اشاره با بحث سند مالکیت خارگ افزود: پیگیری‌های ویژه‌ای از سوی شورا در راستای اشتغال و اخذ عوارض صورت گرفته و شورای چهارم عملکرد قابل قبولی داشته است و طی تماسی که با نماینده مردم بوشهر، گناوه، خارگ و دیلم داشته‌ام ایشان اعلام کرده که تا شش ماه آینده یک بیکار در جزیره خارگ وجود نخواهد داشت.

 استیضاح شهردار خارگ با سه رای مخالف و دو رای موافق روبرو شد و احمد بارگاهی در سمت شهرداری خارگ ابقا شد، بارگاهی از ۹۱ تاکنون سکان دار شهرداری خارگ است.

[کد خبر:AJ20209]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب