آینه جم: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهرگفت: وزارت نفت نسبت به اجرای عملی کردن تعهدات خود در زمینه توسعه فضای سبز اقدام کند.

به گزارش «آینه جم»؛ سهیل مهاجری روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سالهای گذشته 30 هزار هکتار از زمینهای ملی استان را به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واگذار کرد که در این ارتباط توجه این وازرتخانه به توسعه فضای سبز استان از ضرورت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اگرچه براساس مصوبه هیات وزیران از زمان واگذاری زمین به طرح های ملی نفت وگاز سالها می گذرد ولی هنوز شرکت های مستقر در منطقه پارس جنوبی به تعهدات خود درزمینه توسعه فضای سبز استان بوشهر عمل نکرده اند.

مهاجری ادامه داد: این میزان زمین واگذار شده تنها در شهرستان کنگان قرار داشته است و براساس قانون، سازمان و شرکتهای وابسته به وزارت نفت موظف هستند 25 درصد ازسطح زمینهای واگذارشده را به توسعه فضای سبز اختصاص دهند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: با وجود تاکیدی که در قانون نسبت به این امر وجود دارد شرکتهای پارس جنوبی تاکنون اقدامهای قابل توجهی نسبت به تعهدات خود در این زمینه انجام نداده اند.

وی ادامه داد: شرکت های مختلف نفت وگاز پارس جنوبی با تخریب مراتع وجنگل ها در استان کارنامه خوبی در این زمینه ندارند و تخریب جنگلهای دست کاشت 100 هکتاری در شهرستان کنگان تنها نمونه ای از این تخریب هاست.

مهاجری اضافه کرد: تخریب عرصه های منابع طبیعی استان از سوی نفت و گاز سبب افزایش گرد و غبار و ریزگردها، تخریب و فرسایش خاک و آلودگی هوا نیز می شود.

وی از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سایر صنایع نفت و گازدر منطقه خواست تا از ظرفیت خود درتوسعه اجرای کمربند سبز در شهرهای استان، توسعه جنگلهای حرا، ایجاد جنگلهای دست کاشت، فضای سبز و توانمند سازی جوامع محلی استفاده کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به سفر رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تخریب مراتع استان از سوی صنایع نفت وگاز به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و در این نشست مهم نیز مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: پیشنهاد می شود بخشی ازعوارض آلایندگی که وزارت نفت به محیط پیرامون خود می پردازد صرف احیای مراتع و طرح های منابع طبیعی در استان شود.

[کد خبر:AJ20224]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب