آینه جم:: در راستای تبین سیاست‌های کلی جمعیت و با حضور پرشور جوانان همایش ازدواج سالم و سلامت باروری با موضوع کی و با کی ازدواج کنم؟ در گناوه برگزار شد.

به گزارش آینه جم:؛ معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه ظهر شنبه در آیین اظهار داشت: ازدواج یک تصمیم بسیار مهم و تضمین کننده آینده زن و مرد است، پس باید بهترین دقت را داشته باشند تا بهترین شریک را برای زندگی خود انتخاب کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2017/02/11/4/2374284.jpg

علیرضا یوسفی افزود: در این تصمیم زن و مرد باید به یکسری از اولویت‌ها توجه کنند و همدیگر را درک و از تفاوت ها یک تفاهم برای زندگی شیرین خود بسازند.

دکتر خاتون بابا حسنی مدرس سلامت روان در این همایش گفت: جذابیت جسمانی، عشق و علاقه که امروزه مهمترین علت بسیاری از ازدواج ها در جامعه هستند، تکیه گاه محکمی برای صمیمیت دراز مدت نیست.

وی افزود: با اینکه فاکتورهای قدرتمندی که قادرند تا حد زیادی موفقیت یک ازدواج را پیش بینی کنند در دست است، اما جوانان در بحبوحه نامزدی و آشنایی با تمرکز بر عشق و عاشقی به شدت کم ملاحظه شده و فاکتورهای مهم طوری نادیده گرفته می‌شوند که می‌توانند انحراف از معیارهای مهم را برای جوانان رقم زده و دوام ازدواج را به خطر اندازند.

وی ادامه داد: به این صورت که با تمرکز بر عوامل کم اهمیت و زودگذر، عوامل مهم و دارای تاثیرات با دوام‌تر به راحتی نادیده گرفته می‌شود و ازدواج بر مبنای عواملی صورت می‌گیرد که منشاء چالش‌های بعد و جدایی خواهد بود.

این مدرس تصریح کرد: کلیدی‌ترین عامل موثر در پایداری رابطه، برخورداری نسبی از هوش عاطفی یا هیجانی است، یعنی به معنی استفاده بهینه از هیجانات و توان مدیریت آنها در موقعیت های مختلف با خود کنترلی و توان خود گردانی است، بطوریکه برخورداری نسبی از رشد عاطفی یا پختگی موجب می‌شود زوجین بتوانند احساسات خود را طوری مدیریت کنند که ضمن چالش جهت احقاق طلب حق و حقوق خود، آسیبی به خود وارد نکنند.

بابا حسنی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در امر ازدواج بسیار مهم به نظر می‌رسد، توجه به تشابهات در زمینه فاکتورهایی مانند علایق و عادات و همچنین نزدیک بودن سطح انرژی و تقریبا توافق نسبی روی ارزشهای مشترک عوامل قوی پیش بینی کننده صمیمیت نسبتا طولانی بین زوجین است.

دکتر زینب کشوری متخصص اعصاب و روان شهرستان گناوه گفت: ازدواج یک امر زمان‌مند است و ظرف زمانی مناسب خودش را دارد، بنابراین اگر ازدواج به تاخیر بیفتد یعنی در زمان مناسب خودش واقع نشود می‌تواند آسیب‌های فردی و اجتماعی مانند تاثیر بر رشد جمعیت، گرایش بیشتر به مهاجرت، تضعیف نهاد خانواده و افسردگی را به همراه داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه وقتی سن ازدواج بالا می‌رود خیلی‌ها مجبورند که فقط یک فرزند داشته باشند به طوری‌که سن بالا رابطه مستقیمی بر باروری دارد، تصریح کرد: تک فرزندی دارای معایب بسیاری است به‌طوری‌که طبق تحقیقات ۸۰ درصد از کسانی که تک فرزند هستند در آینده با  مشکلاتی همچون منزوی بودن، تخیلاتی بودن و آنچنان رشدی مانند هم سن و سال‌های خود ندارند روبرو هستند که اگر دارای برادر و یا خواهر بودند این مسائل و مشکلات گریبان گیر آنها نمی شد.

گفتنی است این همایش در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه با موضوع کی و با کی ازدواج کنم؟ با همکاری واحد سلامت خانواده و سلامت جوانان و نوجوانان شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه در راستای تبین سیاست های کلی جمعیت با حضور  پرشور جوانان برگزار شد.

از جمله برنامه‌های این همایش خواندن شعر محلی توسط کارکنان شبکه بهداشت ودرمان و همچنین نواختن موسیقی محل بود.

[کد خبر:AJ20472]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب