آینه جم: برخی سرپرستان خانوار در بوشهر که یارانه شان قطع شده، نسبت به مشکلات پیش رو برای پیگیری این موضوع گلایه مند هستند، خصوصا افرادی که از روستا برای پیگیری این موضوع راهی شهر شده اند.

به گزارش آینه جم؛ خبر حذف 200 هزار نفر از يارانه‌بگيران باعث شده تا افرادي که به هر دليل در اين ماه موفق به دريافت يارانه نشده‌اند به دفاتر و ادارات پيشخوان خدمات دولت مراجعه کنند.

اين در حالي است که ستاد اجرايي هدفمندي يارانه‌ها اعلام کرده: در صورت حذف خانوار از اين طرح با پيامک سرپرستان خانوار را مطلع مي‌سازد. حال اين گروه از خانوار که يارانه خود را دريافت نکرده‌اند و پيامکي هم به آنها ارسال نشده است با شماره 6369 (کد تهران) تماس بگيرند، چراکه اين افراد با مشکلاتي چون تغيير يا فوت سرپرست خانوار، اختلال در حساب بانکي واريز يارانه نظير مسدودشدن و يا تغيير شماره حساب با تاخير در انتقال يارانه به حساب سرپرست خانوار توسط بانک مواجه شده‌اند.

یکی از شهروندان در پیامکی به خبرنگار ما با اشاره به اینکه طی پیامکی یارانه شهریورماه وی قطع شده، ادامه داد: از دارایی دنیا فقط حقوق بازنشستگی زیر 2 میلیون تومانی و یک خانه دارم و ثروتی ندارم که مشمول حذف یارانه شده ام. در این بین، ازدحام جمعیت در دفتر پیشخوان باعث شد حدود یک ساعت معطل شوم و نهایتا با اعلام اینکه سامانه قطع است، مراجعان راهی خانه شدند.

پیگیری خبرنگار «خلیج فارس» از برخی دفاتر پیشخوان نیز حاکی از مراجعه شهروندان برای پیگیری درخصوص حذف یارانه شان بود که در میان آنها از فرد روستایی تا مغازه دار، کارمند و بازنشسته دیده می شد و حضور برخی از آنها قابل تامل بود. در این بین، برخی معترض بودند که براساس کدام بانک اطلاعاتی، آنها جزو افراد پردرآمد شناسایی گردیده اند، درحالی که درآمد پایینی دارند.

از طرفی، اختلال و قطع سیستم ثبت اعتراض نیز نارضایتی مضاعفی میان مراجعان در پی داشت و بر ازدحام جمعیت افرادی که برای کارهای مختلفی به این دفاتر مراجعه کرده اند، اضافه کرد.

از نکات حاشیه ای این بود که متصدیان دفاتر پیشخوان تاکید می کردند مراجعانی پذیرش می شوند که پیامک قطع یارانه برایشان ارسال شده و نیاز نیست سایر شهروندان اقدامی انجام دهند، با این حال بعضا برخی افراد مدعی بودند یارانه شهریورماه آنها واریز نشده و پیامکی هم درخصوص حذف یارانه دریافت نکرده اند.

در این میان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر گفت: قطع یارانه سه دهک درآمدی جامعه به صورت متمرکز از تهران صورت گرفته و استان آماری از تعداد حذف شدگان ندارد، از این رو پاسخگویی درباره یارانه برعهده ما نیست.

حمیدرضا پناه در گفتگو با «خلیج فارس» افزود: بر اساس داده ها و بانک اطلاعاتی، افرادی که یارانه شان قطع شده باشد، پیامکی برای آن ها ارسال می شود که سرشماره "یارانه" می باشد و غیر از آن کلاهبرداری است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای افرادی که یارانه شان قطع شده، پیامک ارسال نشود، برای پیگیری به هیچ جایی مراجعه نکنند و احتمالا مشکل از حساب بانکی آنهاست، اما اگر پیامک ارسال شد فقط به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و به صورت الکترونیکی درخواست شان وارد کرده و از همین طریق پیگیری شود.

مردم اجازه دسترسی به حساب های بانکی شان را می دهند

سخنگوي ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: افراد سه دهک بالاي جامعه شناسايي شده‌اند و در گام اول يارانه 200 هزار نفر حذف گردید.

حسين ميرزايي در یک برنامه تلویزیونی درباره حذف يارانه 200 هزار خانوار طی شهریورماه تصريح کرد: شناسايي سه دهک بالاي جامعه و حذف يارانه آنها تکليفي است که دولت بايد انجام دهد و از چند سال گذشته مطرح شده، اما به دليل نبود داده‌هاي مناسب اطلاعاتي و حساسيت‌هاي اجتماعي هنوز عملياتي نشده است.

او افزود: در گذشته دستگاه‌ها اعتقادي به الکترونيک‌کردن اطلاعات نداشتند، اما اکنون بيشتر دستگاه‌ها الکترونيکي شده‌اند و پيش‌نياز اصلي براي شناسايي وسع درآمد افراد فراهم شده است.

ميرزايي بيان کرد: شاخص‌هايي همچون تعداد سفرهاي خارجي، نوع شغل، تعداد املاک و خودرو، مجموع حقوق دستمزد خانوار در تعيين وسع خانوار و حذف يارانه موثر است.

اين مقام مسئول اضافه کرد: در آزمون وسع اجرا شده افراد سه دهک بالاي جامعه شناسايي شده‌اند و در گام اول يارانه 200 هزار نفر به عنوان نمونه حذف گردیده و به جهت اينکه ميزان خطا مشخص شود، براي کليه افراد پيامک ارسال شده است.

او ادامه داد: اگر يارانه براي فردي واريز نشده و پيامک دريافت نکرده، مشمول قطع يارانه نيست و مي‌تواند براي پيگيري با شماره 6369 تماس بگيرد.

سخنگوي ستاد اجرايي هدفمندي يارانه‌ها با اشاره به اینکه پيامک ارسالی در سرشماره عبارت يارانه دارد و مردم بايد نسبت به پيامک‌هاي جعلي آگاه باشند، خاطرنشان کرد: افرادي که پيامک قطع يارانه دريافت کرده‌اند به همراه مدارک معتبر به دفاتر پيشخوان مراجعه کرده و رضايتنامه دسترسي به حساب بانکي ارائه مي‌دهند. طبق اين رضايتنامه حساب بانکي آنها بررسي و کد رهگيري به آنها داده مي‌ شود که پس از 48 ساعت براي به ثبت شکايت به سايت ثبت درخواست رسيدگي مراجعه کنند.

قطعا ساماندهی یارانه نقدی و حذف افراد با درآمدهای بالا اقدامی قانونی است، اما ضرورت دارد به اعتراض افرادی که اشتباها یارانه شان حذف شده با دقت و سرعت رسیدگی شده و در این شرایط اقتصادی، مشکل بر مشکلات شان اضافه نکرد.

[کد خبر:AJ29576]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب