1076984_221.jpg

 

آینه جم ؛ ابراهیم قیصری:    با اعلام رسمی وزارت بهداشت از ۱۰ شهرستان استان بوشهر،  ۵ شهرستان در وضعیت سفید یا کم خطر ابتلا به کرونا قرار گرفته است. 
 
این ۵ شهرستان شامل عسلویه،  کنگان،  دیر،  دشتی و تنگستان است. 
 
آمار رسمی ابتلا به کرونا در این شهرستان ها تا یک شنبه ۱۴ اردیبهشت بدین شرح است:  عسلویه ۵ مبتلا،  کنگان ۲۲ مبتلا،  دیر ۷ مبتلا،  دشتی یک مبتلا و تنگستان ۸ ابتلا به کرونا. 
 
اعلام سفیدی این شهرستان ها  منتج به بازگشایی مشاغل پر ریسک،  برگزاری نماز های جماعت و  جمعه ، بازگشایی احتمالی  مراکز آموزشی و ورزشی  و تقریبا از سرگیری روال عادی زندگی مردم در روزهای آینده خواهد شد و محدودیت های کرونایی برداشته می شود!
 
بزرگ ترین نگرانی که وجود دارد  اعلام شهرهای دارای وضعیت سفید به ساده انگاری و اطمینان خاطر کاذب در مقابل ویروس کرونا منجر می شود، ضمن اینکه می تواند مسافرت ها به این مناطق را افزایش دهد که شیوع بیشتر ویروس را در پی خواهد داشت.
 
درباره سفیدی شهرستان های استان سوالی که مطرح است این است که چرا جم با ۹ بیمار کرونایی  و دیلم با ۱۲ بیمار کرونایی، سفید اعلام نشده است اما کنگان با ۲۲بیمار شهرستان سفید اعلام شده است؟
 
وزارت بهداشت اعلام کرده است در یک شهرستان متوسط مبتلایان دو هفته گذشته اگر کمتر از ۱۴ نفر  بوده است آن شهرستان سفید یا کم خطر است و همچنین نسبت  مبتلایان به جمعیت شهرستان ها نیز لحاظ کرده و به دنبال این بررسی،  اسامی ۱۳۲ شهرستان  کم خطر   کشور اعلام کرده است.  
 
با این دلایل حذف جم و دیلم از شهرستان های کم خطر قابل توجیه نیست و نیاز است مسوولان در این زمینه دلایل را اعلام کنند ؛ آیا آمار غیر رسمی مبتلایان کرونا در این شهرستان ها بیشتر از آمار رسمی است ؟! البته عدم سفیدی این شهرستان ها با آمار مبتلایان کم را باید به فال نیک گرفت !.
 
به نظر می رسد جم یکی از مسیرهای  ارتباطی استان بوشهر با استان آلوده فارس و دیلم هم مسیر ارتباطی استان بوشهر با استان آلوده خوزستان است و این موضوع سبب شده مسوولان استان یا وزارت بهداشت  با احتیاط بیشتر ، از اعلام  سفیدی یا کم خطر بودن این شهرستان ها خودداری کنند. 
 
علاوه بر جم و دیلم؛  گناوه، بوشهر و دشتستان نیز  به ترتیب با ۲۶، ۹۳ و ۸۳ بیمار کرونایی در وضعیت شهرستان های پر خطر قرار گرفتند. 
 
موضوعی که نباید فراموش شود این است که آمار واقعی مبتلایان به کرونا به دلیل عدم مراجعه برخی بیماران به بیمارستان ها ،  ایمنی بالای برخی شهروندان در برابر بیماری و خطاهای آزمایشگاهی  و ..‌‌.  شاید بیشتر از موارد اعلامی رسمی باشد ، پس نباید به این آمارها دل خوش کرد. 
 
 همه شهروندان اطلاعات کاملی درباره بیماری کرونا کسب کرده اند و باید امروز مراقبت بیشتر را در دستور کار قرار دهند. رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی و به ویژه استفاده از ماسک و دستکش  باید در برنامه روزمره مردم قرار گیرد.  
 
 شهروندان نباید فراموش کنند که اعلام سفیدی یا کم خطر بودن شهرستان ها به منزله پایان کرونا نیست،  کرونا همچنان تهدیدی جدی برای مردم است و غفلت از این موضوع، شاید سبب اوج گیری دوباره این ویروس فرصت طلب  شود.
[کد خبر:AJ32468]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب