قم - مشاور مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی از برگزاری ششمین همایش رویت هلال و تقویم با ریاست دکتر علی اکبر ولایتی و نیز ۲۵۰ نفر از فرهیختگان عرصه نجوم و فقه در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد کیانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری خود با موضوع ششمین همایش رویت هلال و تقویم و همچنین نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رویت هلال که در سالن جلسات مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی برگزار شد، به موضوع وقت و زمان اشاره کرد واظهار داشت: در عبادات ما زمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه احکام شرعی بر اساس تاریخ قمری است، گفت: رویت هلال ماه در این تاریخ دارای اهمیت است.

دبیر اجرایی ششمین همایش رویت هلال و تقویم از برگزاری همایش بین المللی فقهی نجومی رویت هلال در سال آینده در قم خبر داد و افزود: نشست مقدماتی این همایش فردا پنجشنبه در ششمین همایش رویت هلال برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: ششمین همایش رویت هلال و تقویم با ریاست علی اکبر ولایتی و نیز ۲۵۰ نفر از فرهیختگان در عرصه نجوم و فقه پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه از ساعت ۹ صبح در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار می‌شود.

حجت الاسلام کیانی مباحث نجومی و فقهی رویت هلال، مباحث تقویم، ابعاد نجومی و فقهی اوقات شرعی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی تقویم، رویت هلال، اوقات شرعی و مباحث مربوط به قبله یابی را از محور‌های این همایش عنوان کرد.

انتخاب ۹ مقاله برتر

وی با بیان اینکه فرصت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش تا ۵ فروردین ۹۴ بوده است، افزود: مقالات بسیار خوبی از بزرگانی چون آیت الله سبحانی برای ما ارسال شده است.

دبیر اجرایی ششمین همایش رویت هلال و تقویم گفت: پس از دو مرحله داوری ۹ مقاله بر‌تر انتخاب شده که در پایان همایش از آن‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه ششمین همایش رویت هلال و تقویم در دو بخش صبح و عصر برگزار خواهد شد، سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، ارائه گزارش از رصد خانه شاماخی جمهوری آذربایجان توسط رئیس آن رصدخانه، برگزاری کرسی نظریه‌پردازی در خصوص وحدت رویه در تقویم اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین موسوی شاهرودی و سخنرانی علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را از برخی برنامه‌های ان عنوان کرد.

حجت الاسلام کیانی گفت: برای اولین بار دوره آموزشی رویت هلال و وقت برای روحانیون سطوح عالی حوزه علمیه برگزار خواهد شد که متقاضیان فرصت دارند تا پایان اردیبهشت ماه ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار درس خارج رویت هلال با رویکرد موضوع‌شناسی توسط آیت الله مؤمن برگزار خواهد شد.

[کد خبر:AJ1462]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب