اهواز- رئیس دفتر حفظ و هدایت استعداد های درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: تعداد اعضای این دفتر در حال حاضر ۳۴۸ نفر است که ۶۰ درصد آن را خانم ها و ۴۰ درصد باقی را آقایان تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سیاهپوش پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: شناخت استعدادهای درخشان کشور و ارائه راهکارهای کارآمد برای پرورش توانایی آنها از ضروریات استقلال فرهنگی و علمی هر ملتی است.

وی با اشاره به نقش موثر نیروهای انسانی در این مسیر افزود: نقش موثر نیروهای انسانی با استعداد، خلاق و نخبگان فکری در توسعه پایدار کشور امری غیر قابل انکار است.

رئیس دفتر حفظ و هدایت استعداد های درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان كرد: طبق مصوبه سال ۷۵ شورای انقلاب فرهنگی، شورایی با عنوان شورای هدایت استعدادهای درخشان در آموزش عالی برای تعیین سیاست ها و راهبردهای عملیاتی در شکوفاسازی استعدادهای درخشان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در وزرات متبوع تشکیل شد.

سیاهپوش با اشاره به وجود دفاتری برای شورای هدایت استعدادهای درخشان در دانشگاه های سراسر کشور بیان کرد: این شورا دارای دفاتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان در دانشگاه های اصلی سراسر کشور است.

وی افزود: این شورا اهدافی را دنبال می کند که فراهم سازی موجبات پرورش استعدادهای درخشان وکمک به پیشرفت علم و دانش در کشور، توجه بیشتر به تفاوت های فردی در راستای شکوفایی استعدادهای درخشان و فراهم ساختن امکان آموزش عمیقتر برای آنها از جمله اهداف این شورا هستند.

رئیس دفتر حفظ و هدایت استعداد های درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به دیگر اهدف این شورا تاکید کرد: ایجاد گرایش و جاذبه برای استعدادهای برتر به منظور تحصیل در رشته های استراتژیک و مورد نیاز کشور،   ایجاد زمینه مساعد برای ارتقاء کیفیت آموزش، انجام پژوهش های بنیادی وضع مقررات و آئین نامه ها نیز دیگر اهداف شورا است.

سیاهپوش اظهار کرد: دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان در دانشگاه شهید چمران ۱۱ سال قبل تاسیس و از سال ۸۲ فعالیت خود را در این مرکز آموزشی آغاز کرد.

وی با اشاره به تعداد اعضای این دفتر بیان کرد: تعداد اعضای این دفتر در حال حاضر ۳۴۸ نفر است که ۱۶۳ نفر دانشجوی کارشناسی، ۱۴۵ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و ۴۰ نفر دیگر نیز دانشجوی دکتری هستند.

رئیس دفتر حفظ و هدایت استعداد های درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: از جمله فعالیت های این دفتر از سال گذشته تاکنون، بهینه سازی شرایط دفتر و سایت استعدادهای درخشان واقع در کتابخانه مرکزی اهواز، برگزاری بیستمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در اردیبهشت ماه ۹۴، برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی و مهارتی در زمینه های مختلف چون کارگاه های تخصصی، کارگاه های عمومی و کارگاه های آشنایی با مرکز رشد و مفاهیم کارآفرینی بود.

سیاهپوش بیان کرد: همچنین انجام مکاتبات متعدد داخلی و خارجی در خصوص مسائل فرهنگی، رفاهی، ورزشی، آموزشی و اشتغال دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه از فعالیت های این دفتر در سال گذشته بوده است.

وی گفت: ایجاد انگیزه هرچه بیشتر در دانشجویان، عضوگیری از دانشجویان سال دوم مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای اولین بار و عضوگیری از دانشجویان مدال آور در جشنواره های معتبر کشوری و بین المللی از فعالیت های آتی دفتر است.

رئیس دفتر حفظ و هدایت استعداد های درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به چشم انداز دفتر حفظ و هدایت  استعدادهای درخشان عنوان کرد: ایجاد ارتباط هر چه بیشتر بین دانشجویان استعداد درخشان و مراکز صنعتی، کشاورزی، و خدمات خارج از دانشگاه، تشکیل کارگاه های تخصصی و دوره های آموزشی با همکاری مراکز صنعتی و پژوهشی و حمایت هرچه بیشتر از پروژه های خلاقانه دانشجویی چشم انداز این دفتر است.

سیاهپوش با اشاره به تفکیک جنسیتی اعضای این دفتر بیان کرد: ۶۰ درصد آن را خانم ها و ۴۰ درصد باقی را آقایان تشکیل می دهند که حضور بانوان با استعداد در تمامی مراحل علمی باعث افتخار دانشگاه است.  

وی در پایان گفت: بودجه هایی که در اختیار استعدادهای درخشان قرار می گیرد بسیار پایین است و می بایست برای این دانشجویان به صورت خاص سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد.

[کد خبر:AJ1837]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب