به گزارش «آینه جم»؛ فضای مناظره دوم نسبت به مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از جهت شکلی مقداری متفاوت تر بود. آنچه به چشم می آمد این بود که تقریبا فضای مناظره دوم جناحی شده بود. به نظرم برگزاری این مدل از مناظره مناسب نیست. کشورهایی که تجربه دموکراسی را دارند و از شیوه مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری استفاده می کنند، روش اجرای آنها با آنچه در صدا و سیما طراحی شده متفاوت است.

در واقع صدا و سیما شکل اجرا را از آن کشورها گرفته اما محتوا را طور دیگری عمل می کند. مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این شکل است که یک تیم فوق العاده متخصص و متبحر در پشت صحنه قرار دارند و وقتی نامزدی صحبت های خلاف یا نادرست را مطرح می کند آن گروه متخصص به سرعت فَکت ها و منابع درست را احصا می کنند و در اختیار مجری می گذارند، مجری هم یک فرد توانمند در طراز نامزدها است یعنی مجری فقط وقت تنظیم نمی کند بلکه براساس علم و توانایی که دارد نظر می دهد و مدیریت می کند.

یعنی اگر نامزدی اطلاعات نادرستی را حین مناظره بیان کند مجری با اطلاعات خودش و مطالبی که تیم کارشناسی به او منتقل می کنند مطالب نادرست بیان شده از طرف یک نامزد را اصلاح می کند. این طور نیست که نامزدها روا یا ناروا هر آنچه دلشان می خواهد یا به ذهن شان می رسد در صحنه مناظره به زبان بیاورند و کسی هم نگوید این حرف ها درست و غلطش چه بود. برای ما مخاطبان مهم هستند، نه نامزدها.

مردم بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند مردم بودند که جنگ را در دوران هشت سال دفاع مقدس مدیریت کردند و به پیروزی رساندند. مردم هستند که مطالبه گری می کنند و می خواهند وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور بهتر شود. لذا ما اینها را در نظر نمی گیریم. 80 میلیون نفر پای گیرنده های تلویزیونی هستند چه مطالبی قرار است به آنها عرضه شود. آیا مردم می گویند «اینها همه بد هستند و همه بد کار کردند، ای نفرین بر ما که چنین کسانی بر ما دارند مدیریت می کنند». به نظر من مسئولیت صدا و سیما خیلی سنگین و مدیریتش بر مجموعه مناظرات تا به حال ضعیف بوده است.

معتقدم باید از همان تریبون مناظره دروغ ها، تهمت ها و مطالب نادرست بلافاصله اصلاح می شد. یکی از نامزدها مطالبی گفت که چند وزارتخانه بلافاصله جوابیه دادند و اظهارات او را رد کردند. کسی که در مناظرات حرف می زند واقعا باید درباره مسائل تخصصی و فنی با اطلاعات صحیح و درست سخن بگوید و اگر از این دایره خارج شد بلافاصله آن گروهی که دارند بر مناظره ها نظارت می کنند اطلاعات درست را در بیاورند و در اختیار مردم بگذارند چون اگر این کار انجام نشود مخاطبان سردرگم می شوند.

*عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی

[کد خبر:AJ21482]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب